P

ponnyryttaren

Min ponny hon är så sur helaaaaaaa tiden..:cry: Det är inte alls kul.. Hon är sur när jag skall hämta henne i hagen, sur när jag skall ta på grimman i boxen, sur när jag skall tränsa, sur när jag skall sadla, sur när nån häst går för bi, sur om hon inte får mat direkt när hon är hungrig m.m.. Och så är hon väldigt bestämmd av sig.

Det som är bra är ju att hon hoppar hon ju ALLT och vill göra sitt bästa VARENDA gång man tävlar, då är hon inte ett DUGG sur..:crazy: :cool:

Vad skall jag göra?:confused:

Vi har kollat hennes rygg och det är inget fel med den, hon är frisk i övrigt.

Mina tankar är såhär:
Jag tror att hon är sur för att jag tar hand om fler hästar än henne, jag har ju 2 till. Ärligt! jag tror det:p För när jag väl satt på henne tex. grimman då är hon hur mysig som helst, och när vi rider tycker hon det är kul. Och hon gillar att bli kelad med m.m Och när vi är på tävlign då är hon ju glad, och¨om jag tänker fter så är hon gladare när hon åker själv:o Och hon brukar alltid få komma in sist av mina hästar från hagen, och i dag tog jag in henne först och då var hon ju sur i början som vanligt. men sedan fick jag tag i henne, och då verkade hon jätte glad och fundersam, typ "fick jag komma in först"? Och så var hon jätte nöjd.:love:

Tror ni att en viss del av problemet kan bero på detta?:o

Sv: Hjälp..

Vad bra att du har tänkt på om hon har ont,det skulle inte vara omöjligt att hon har ont någonstans,fast å andra sidan verkar hon ju verkligen samarbetsvillig när du rider och tävlar!
Jag hade ett newforest sto för många år sedan och hon var precis som du beskriver din tjej... Jag märkte verkligen att hon blev sur om jag inte hade tid för henne utan höll på med nån annan kuse:(
Det kan ju vara så med ston ibland..tråkigt!
Finns det något du skulle kunna göra med din träning så hon "möter dig" och visar dig respekt?
Jag funderar på arbete från marken,tex tömkörning,olika övningar som blir positiv belöning...tex om du är i hagen och bara ska ta på grimman..pröva att lek med henne samtidigt som du gör det vanliga(ta på grimman) belöna med klapp,godis och röst.. känns svårt att förklara såhär men hoppas att du och din häst hittar varann;)

aa, jag förstår:cool: hm.. Men jag ahde vlijart gå någon kurs med henne, inte bara en kurs så i några dagar, utan lixom ett tag hos en sådan NH tränare. Men jag vet ingen sån..

Di märrarna, di märrarna. Jag har en själv och det har liksom blivit hennes grej att anfalla mig i stallet, protestera mot grimman genom att bita mig i fingrarna eller sno grimman och slänga den på golvet för att sen sätta tänderna i rumpan på mig när jag böjer mig ner och plockar upp den. Jag har aldrig tagit henne på allvar utan alltid skrattat åt hennes rackartyg och det bröt isen från början så nu har jag en asbusig häst som är pålitligheten själv och beter sig som en unghäst fast hon är 21 år. Visst ligger öronen slickade när jag kommer i närheten ibland, men sen brukar det sluta med en puss iallafall. Mitt råd är, lek och nojsa med din häst så ska du se att hon blir mera positiv. Hon kanske bara spelar svårflörtad.

Här har du min "galning" när det är nattmockning. Hon är totalt ofarlig.

http://82.99.14.26/bilder/bus3.wmv

Hon är no lägst i rang då brukat dom ha öronen bakot å är lite sura i huvet atget..! Men dom brukar vara hur goa som hälst än då särklit själva vet där i mot inget att hjälpa det med !

Mitt sto är likadan, ska alltid lägga öronen bakåt och "låtsas" vara sur. För när det kommer till kritan är hon det inte alls, utan vill kela.

Detta sker mest precis när man öppnar boxdörren, eller ska lägga på ett täcke. Men jag bara ignorerar henne, så åker öronen strax fram och hon blir nyfiken på vad jag gör.

Grinkärring är hon!! :devil: :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka