E

Embla_fixa

hej!
hästen jag rider är ett väldigt smalt kallblod som ja skulle gärna vilja ha lite bra tips på om hur man göder upp en häst på ett snabbt sätt?kramis linda och embla ;)

Sv: HjÄlp!

Att göda hästen alldeles för snabbt är kanske inte bästa lösningen men under en längre tid så ska det ju inte vara några bekymmer.
Korn gör att hästen snabbt får hull.
(orspråk; Ge havre så blir hästen het, korn gör hästen fet)

Ett bra sommarbete och lagom motion gör att hästen bygger muskler och får en rundare kroppsform utan att hästen får dålig kondis och hängmage. :p

Det enklaste är att prata med en foderrådgivare och på så sätt få en mer specificerad foderstat för just din hästs behov.

Lycka till! :D

Vimzis skrev:
Att göda hästen alldeles för snabbt är kanske inte bästa lösningen men under en längre tid så ska det ju inte vara några bekymmer.
Korn gör att hästen snabbt får hull.
(orspråk; Ge havre så blir hästen het, korn gör hästen fet)

Ett bra sommarbete och lagom motion gör att hästen bygger muskler och får en rundare kroppsform utan att hästen får dålig kondis och hängmage. :p

Det enklaste är att prata med en foderrådgivare och på så sätt få en mer specificerad foderstat för just din hästs behov.

Lycka till! :D

de ja menade med att göda hästen snabbt var att de inte skulle behöva ta 6månader eller så=/ tack för tippset ska öka lite på kornet då och dra ner lite på havren;) :D

Hej! Mitt fullblodssto har alltid varit jättesvår att hålla i bra hull! Så fort jag ser att hon börjar magra för mkt, så ger jag henne lucern och olja! (Det funkar jättebra med vanlig matolja, tex solros el rapsolja!) Jag har för mig att man kan ge MAX 3 dl olja/dag. Och detta ska fördelas på 1 dl morgon+em+kväll, då hästen inte tillgodogör sig mer per gång. Detta är de saker HON ökar bäst och snabbast på! Också ger jag henne havre/kornkross, som vanligt!

Förmodar att hästen är avmaskad i bra ordning? Annars kan det vara lämpligt att utföra ett träckprov och få det analyserat.

Nästa obligatoriska är tänderna? Är dom genomgångna av bra och kunnig veterinär/tandläkare?

Sen är det i första hand mycket grovfoder (hö, hösilage el.likn.) som ska ökas. Det lugnar också hästen att ha att göra hela tiden.

Har tidigare haft samma problem med ett varmblod men med kornkross, olja (majsolja), linfrökuber och mineraler satte han hull och muskler och då fick han fri tillgång på hö dessutom.
:cool:

okej tack=) ja har ökat på korn och så får hon olja nu. men ja har inte gett henne lusern innan utan hon får musli är de lika bra? eller tycker ni att ja ska byta? :confused: linda

Jag köpte mig en "krake" för ett år sedan. Han fick fri tillgång på hö, lucern hackad ej pellets. och Hippo Alfa. Det funkar jätte bra både på mina och på andra. Alfan är ganska kraftig så läs på förpackningen hur mycket du skall ge och börja med små mängder för att sedan öka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka