F

Frieserhäst

Har en häst med brutet strålben (yey -not) och som det ser ut nu är det endast sjukhage som gäller!
Detta är såklart inte alls poppis hos damen som idag bröt sej ut för 3 gången! :crazy:
Som tur är finns sjukhagen inne i en annan hage så hon kommer ingenstans, men
när hon kommer ut blir hon orolig av strömmen och linorna och drar full rulle!
Nu när det är halt också så blir det inte bättre, igår hade hon trillat pladask på näsan!
Behöver knappast mer problem med denna häst! :cool:

Har ni några tips på hur man ska göra?
försöker underhålla henne med hö i hagen, men det skiter hon blankt i när hon kommer ut!
då blir det bara galopp piruetter i hagen som gäller!
Benet lär ju knappast bli bättre som hon håller på! jag blir galen!

Tips?

Mia

Sv: Hjälp!

Hade det varit min häst som bröt sig ut så hade jag faktiskt valt att ställa den på box, även om jag AVSKYR att behöva göra det. Och kan hon inte vara själv inne utan att stressa kan det vara en bra ide att låta någon stå inne som sällskap, har du flera hästar kan du byta varje dag så att inte en o samma "friska" häst behöver stå inne så mycket.

Vet faktiskt inte heller vad man ska göra. Min pålle bryter sig inte ut, men han har lyckats trampa av sig en sko :eek: fast han står i sjukhage! Hoppas han blir bra nu bara. man känner sig som en djurplågare, men om man vill ha en frisk häst igen så får man kanske stänga in den ett tag. Min ska även ledas 30 min 2 ggr/dag, och nu har han fått lov att börja äte lugnande innan, han är hopplös! (men jag förstår honom)

Om hon nu inte trivs i sin sjukhage kan hon inte gå i en mindre hage??. Om inte vet nu har sagt att hon ska stå stilla.

Jag vet en hästa som bröt benet, vet inte vilket ben det var. Hon blev heltokig i sin sjukhage, stog och hoppade. Och det är inte bra när benet ska läka. Så hon fick gå ut i hagen igen och där var hon lugnare och gjorde inte alls mycket. Och benet har läkt ändå. ;)

Det kan ju vara en lösning för din häst eftersom hon inte vill stå i sjukhagen. Du kan ju ta in henne tidigare så att hon får lite box villa också. Men ändå att hon får komma ut och se sig om. :idea:

Jag vet inte var vet har sagt om vad du ska göra och inte göra men nu har du några tips i alla fall. Hoppas det löser sig och att hon blir frisk, det är aldrig roligt med sjuka hästar.

Det är väl inte särskilt smart att släppa ut en häst med brutet ben i en hage med andra hästar? Eller har jag missuppfattat ditt inlägg?

Jag skulle också överväga att ha hästen på box om den håller sig lugn där. Trots allt är det viktigaste under läkningen att de håller sig stilla.

En idé är väl att göra en slags "labyrint" i hagen, dvs gånger hit och dit så att hon inte kan få upp någon fart men ändå ha lite sysselsättning. :)

BJÖRKIS: Hon går inte med andra hästar, men själva sjukhagen är byggd i en annan hage!

till er andra: hon har stått inne i 5 dagar innan, då stegrade hon sej o hoppade och stirrade,
blev helt genomsvettig och var som ett nervvrak! Jag har hört runt om någon skulle
kunna tänka sej o ha sin häst
inne någon timme (sen byta) men det vill dom absolut inte.

Eftersom det är en fraktur i strålbenet är det lite speciellt eftersom detta benet inte läker!
Det fylls bara i med bindväv som stabiliserar, men om hästen överansträngs delar sej bindväven
och man har återigen en halt häst. :crazy: besvärligt värre!

Kan du inte få lugnande (vetranquil) utskrivet till henne, men det verkar ju såklart inte hela dagen.... :crazy:
Ge lugnande fodertillskott, tex med valerina i....
Usch, har inga andra råd att ge dig, men jag lider med dig. Inget roligt alls. Inte lätt att stimulera en häst som inte ens är på samma planet som en själv..
Min häst skulle stå i box ett bra tag efter en operation. Efter det skulle hon skrittas igång. Det var inte roligt alls. Var absolut i behov av vetranquil då....
Sedan släppte vi henne (med vet. rekommendation iom att hon var galen i sjukhagen) tillsammans med bästa kompisen i en ganska liten hage (betydligt större än sjukhage såklart, men ändå inte jättemycket plats för rejs). Hon återhämtade sig helt och detta var den bästa lösningen för oss, men jag hade aldrig gjort det utan inrådan från veterinären...

Labyrint hage funkar inte bra till alla hästar någon längre stund. Provade själv denna variant dessutom med trångt med plats och många krökar då jag vet hur damen som skulle gå där är. Det funkade i ungefär 1,5 timme sedan kom hon på att det var perfekt att träna omhoppningssvängar där i. Hon är helt klart ett ämne för agility vi skrattade så vi tjöt när hon sätter fullfart och det såg ut som om hon forserade en slalombana och sedan tvärnittade i andra ändan uppenbarligen mkt nöjd. Kanske inte så bra för framkotorna som hon skulle vila, men frisk blev hon så småningom ändå (och färdigtränad för omhoppning på köpet).

Jag funderar också på lugnande, hör med vetrinären.
annars kanske det går att flytta till en mer avskild box. Dom brukar lugna sig efter ett tag. men sen när dom ska ut då j***ar.

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704
Hästvård Tillbakakommen från kliniken med egentligen mer frågetecken än uträtade sådana... Bakgrund: hittade hästen ordentligt halt i hagen en...
Svar
12
· Visningar
10 046
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama