C

CoNjAk

Jag har en d-ponny som är en fd ridskolehäst. när jag köpte honom var han våldigt trött på ridskolan och nästan bara gårr med på barnlektionerna den sista tiden på ridskolan. Han är en jätte trevlig häst, men han har noll respkt för människor!!! när jag håller på med honom i stallet står han oftast inte still, tigger (jag brukar så gott som aldrig ge honom godis) och om han är ensam med mig i stallet och ser en annan hästar blir han helt tokig och står inte still och bryr sig inte ettt dugg om mig!!! ibland när man leder honom så gåt han bara utan att bry sig om honom. det spelar ingen roll om jag stannar framför honom så går han bara rakt på mig!!!
så här håller han inte på varje dag, utan ibland respekterar han mig. jag är bestämd på honom och vågar ta i honom så det är itne jag som är mesig med han, utan det här är olater som han fått på ridskolan!

VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT FÅ HONOM ATT SLUTA???!!! :confused:

Sv: HjÄlp!!!

Träna lite led-övningar med hästen, vänd och vrid på honom. Är det en häst som är trött på att människor grejar med honom så ta korta pass och framförallt ge massor av beröm och gör det hela roligt.
Vår valack är fd turridningshäst och han var också jättetrött på människor, ridning och allt vad som hörde till. Det tog säkert över ett år innan det vände, men nu tycker han att det är jätteroligt! Det är en helt annan häst än den vi köpte. Ingen seg, sur och uttråkad häst som man måste ha grimman på när man tränsar. Nu är han pigg, glad och mycket social och det syns på hela hästen att han trivs.

Det tar tid, men det är värt det!!!

Ta hjälp av en utbildad instruktör.

Ledarskap är inget man skall "prova på" utan att veta vad man gör, då kan det bli fel.

Men hästen saknar respekt för dig, tyvärr har du inte ledarskapet, detta är en väldigt erfaren häst, han har alla goda egenskaper en ledare ska ha och det kommer inte att vara lätt för dig att förtjäna dig ledarskapet utan hjälp.

Håller med!

Det är du som måste lära dig att vara ledare innan ni kan gå vidare.
För hästen kan det ju redan.
Ta hjälp av en instruktör!
Lycka till!

Tack för alla svar!!!
Han är en riktig tuffing och är ledare över alla i hagen. Vi rider ca en gång i veckan för instruktör på ridskolan där han stod. Han har ju blivit bättre sen han kom från ridskolan, men de finns mkt kvar och jag tackar Så MYCKET för svaren!!!!

Jag menade en instruktör som är utbildad inom NH om du vill ha hjälp genom Natural Horsemanship.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama