MissFideli

Trådstartare
Idag upptäckte jag att min dator ringer upp ett annat nummer mot det vanliga. Dessutom har mitt användarnamn ändrats vid anslutningen.

Har ändrat tillbaka nu, men är väldigt ställd. Vad ska jag göra?
 
Hej!
Gjorde en sökning på google och hittade detta på ett frågeforum:
http://www2.cint.se/webbbs/tele/config.pl?read=6526
Citat-----
Anv-1:
Jag använder ett litet program som heter Bazooka. Det är gratis att ladda hem. Det hittar dialers och ger dig avinstallationshjälp. Funkar till Windows.
Prova det! http://www.kephyr.com/spywarescanner/
Anv-2:
Jag vill tacka alla som engagerat sig och svarat på frågan. jag lyckades med Ad-Aware och HijickThis identifiera en caller som heter Caller_194. Anslutningen återskapades av en process som autostartades från C:\WINDOWS\svchost.exe.
Anv-3:
Jag tog bort filen samt autostarten från registryt. Då fungerade det.
Anv-4:
Finemang! Då är det bara att hoppas att du inte får en otäck räkning på en massa tusenlappar att bestrida... Kolla www.kov.se för goda råd i så fall. Där finns oxo ett program att ladda hem som hindrar modemkidnappningar.
Använd AdAware emellanåt, och kolla efter uppdateringar nån gång i veckan, det finns en knapp för det i programmet.
-----Slut Citat
Hoppas detta kan vara till hjälp!
Hälsar Lianda :)
 
Tack !
Nu är jag usel på dataengelska, men testar att ta hem bazooka ändå så får vi se om jag kanske återkommer
 
du ska nog försöka att formatera din dator! när en jag känner fick det så så hade det blivt en porr sida som hade kommit in i datorn och ringt upp! det kostar ca 100kr / minut om det är att du också har fått sånt! så kolla din telefon räkning! MVH Linda
 
Kan man inte ringa till de som man har sitt telefonabonnemanhg hos redan nu och kolla?

De bör kunna se vilka nummer som ringts upp!
 
Vilket?
Har du laddat ned programmet?
I sådant fall är det bara att starta det. Klicka helst på "Check for updates now"-"Connect" för att se om det finns uppdateringar. Och när det är klart är det bara att klicka på "Start" - "Perform smart system-scan" - "Next" och när det är klart bockar du i eventuella spioner och klickar dig vidare.
 
Jag har varit i kontakt med Konsumentvägledaren och fått reda på att det numret den ringer upp går till nått land som jag inte kommer ihåg namnet på nu.
 
Jag har kört Ad-Aware, men trots att det står att inga virus finns så ligger det kvar. Tydligen nått nytt som det inte rår på än.
 
Jag är inte säker på hur läget är just nu på din dator *läst slarvigt* Men jag vill rekommedera konsumentverkets program bluffstopper, då blir inte ditt modem kapat någon mer gång eftersom du måste godkänna vilket telefonnummer som modemet ringer upp. ( Från första sidan klicka på "intenet och it" och sedan på "Skydda dig mot modemkapare" )

/Soapbubble
 
Vad jobbigt!

Du kan försöka avinstallera programmet själv om det inte gåra att få bort med t.ex. Ad-Aware. Tryck ctrl-alt-delete och se vilka program som är igång. Är det något program du inte känner igen kan du hoppas på att det går att avinstallera just det programmet genom att gå in på Kontrollpanelen-Lägg till/ta bort program.

Vill bara påpeka att Ad-Aware inte är ett virusprogram. Ett virusprogram måste man nästan investera i om man använder Internet. En brandvägg likaså.
 
Ja, Ad-Aware lyckas inte rå på detta och inte Bluffstopparen från Konsumentverket heller. Den är nämligen så vitsig att den ringer upp olika nummer varje gång, eller iaf byter den då och då.

Suck, stön och stånk, verkar som om jag är fast. Hur 17 göra nu då?
 
Men då funkar ju inte dom programmen jag har. Är i princip beroende av Office och speciellt ett program som jag spar kattstamtavlor på.
 
tänkte bara säga det inte för att skrämma dig men dom som har fått sådant innan har fått räkningar för flera tusen och har varit tvungna att betala MVH Linda :(
 
Office är inget problem, finns lika bra prog i linux som dessutom klarar av word-dok. Stamtavlan kör du nog inte hela tiden.
Så ha en dubbel installation med linux och win på samma. Dom gånger du behöver katterna startar du win.
Lika enkelt som att man har olika verktyg för att såga eller för att hyvla. Bara att byta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag jobbar 25%, är arbetslös på 50% och långtidssjukskriven på 25%. Nu har jag haft en hel sjukdag på 100% och anmält detta till FK. Men...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Gnist
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit utan bil i en vecka nu. Säljaren skyller på allt möjligt. Att verkstan inte haft tid, att det dröjer med att få...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
9 721
Senast: hundtant
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 824
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp