• Avel
  • Trådstartare Trådstartare semlis777
  • Startdatum Startdatum
S

semlis777

mitt sto har kommit in på 5dagen sen hon blev avvand från sitt föl och nu är juvret ganska hårt men det kommer lite mjölk ur det,hon äter och drikcer bra.vad kan detta var???

Om fölet har diat fram till nu och slutat pga du delat hästarna åt kan stoet ha mjölkstockning. Låt fölet dia ur lite mjölk eller mjölka ur för hand motsvarande mängd. Stoet kan få lite feber och kan reagera med att kicka åt dig eller fölungen när ni vill ta mjölken för det är ömt i juvret nu pga spänningen. Om fölet diat fram till nu så bör du låta det dia successivt mindre i någon veckas tid för att undvika sådana här situationer. Du kan inte sluta tvärt för stoet fortsätter att producera mjölk. Ut i stallet nu, för hon mår inte bra.

Ta det lugnt!! Det är Ok.
Juvret blir lite spänt, det är normalt. det har ju under en lång period fyllts på och "tappats ur" kontinuerligt. men helt plötsligt så slutar fölet dia, alltså blir det lite stopp innan mjölkkörtlarna reagerar med att sluta producera mjölk. vad man bör göra för att hjälpa stoet är att samtidigt som man tar bort fölet så minskar man kraftfodergivan radikalt, hon bör endast få max 0,25 kg per utfodringstillfälle. vissa tar bort helt, kan man också göra, men stoet kan bli "lite lesset" när de andra får, för stallfridens skull kan man alltså ge litegrann. varför man tar bort beror på att proteinnivån i stoet minskar, därmed produceras också mindre mjölk "stoet sparar åt sig själv".

Motion är alltid bra, se till att hon rör sig, promenera, rid eller longera lätt.

det är alltså naturligt att en viss svullnad (ödem) uppstår, men vad du skall hålla koll på är att svullnaden är likadan till konstistens och strolek på båda juverhalvor samt att stoet i övrigt ser frisk och pigg ut. Känns det ena juvret större eller mer spänt ut samt att stoet är mycket känslig för beröring skall du genast söka veterinär, sannolikheten är stor att hon fått juverinflammation, och det kan påverka hur mjölkproduktionens mängd och kvalité för resten av hennes liv, tyvärr.

Ston är individuella och reagerar olika, men så länge som hon är glad i blicken och inte ömmar för mycket så har du ingen anledning till oro.

lycka till! :rofl:

ok hur många dagar ska jag låta han dia och när kan han sluta helt??? samt när kan jag börja höja kraftfodret till normalt

Om du fortsätter låta honom dia eller mjölkar ur själv så sinar inte mjölken, det fylls på igen & igen....

Ta bort kraftfodret.. ge bara lite som 'tröst', kanske du har morötter eller knäckebröd hon kan få knapra på, sen håller du kollen på juvret.. absolut inte mjölka ur, bara känna försiktigt!

Hårt & spänt är det i början, men det går snart ner och då det känns mjukare kan du börja med lite kraft foder igen och öka succesivt :)

Har hästen mjölkstockning får den feber, inte bara hårt juver. Såklart det blir hårt ett tag! Och jo, man kan bara sluta tvärt, men det är viktigt med motion och bara liiiite foder till stoet. Mjölkar man ur eller låter fölet dia så stimulerar man produktionen igen. "Stoppet" som mjölken utgör ger en signal att det är dax att sluta producera mjölk.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?