sows

Trådstartare
Min katt fäller något så kopiöst!
Han är en mix av bondkatt och norsk skogis. Borstar honom dagarna i ända och han fortsätter att fälla!
 
Sv: hjälp

Det är väl med katter som med hundar. Vissa fäller nästan inget och andra fäller hur mycket som helst.
En av mina hundar fällde inget alls medans den andra fällde hur mycket som helst flera gånger per år och då talar jag om att jag borstade och fyllde ett par kassar i vekcan med hundhår
 
Sv: hjälp

Men såhär stora mängder har det inte varit någonsin. Har det varit mycket förut var det till att borsta ordentligt, och sedan var det bra. Men nu, jösses. Det kommer bara mer och mer känns det som. Kan det vara vinterpälsen?
Men han är en innekatt så känns inte så möjligt att han sätter vinterpäls nu?
 
Sv: hjälp

Tack! Jag använder en vanlig hårkam för människor och tycker att den funkar bra. Men tror du att den kammen fungerar bättre?
Finns det något tillskott man kan köpa till katten så den fäller mindre, eller är det bara så att han fäller mycket? Han är en mix av norsk skogskatt och bondkatt. Fäller en skogis mycket överlag? Eller är det bondkatten som fäller? Jag har en till katt som är bondkatt och han fäller ganska mycket också, men inte alls så som lilla grå.
 
Sv: hjälp

Tack! Jag använder en vanlig hårkam för människor och tycker att den funkar bra. Men tror du att den kammen fungerar bättre?
Finns det något tillskott man kan köpa till katten så den fäller mindre, eller är det bara så att han fäller mycket? Han är en mix av norsk skogskatt och bondkatt. Fäller en skogis mycket överlag? Eller är det bondkatten som fäller? Jag har en till katt som är bondkatt och han fäller ganska mycket också, men inte alls så som lilla grå.

Mirakelkammen är absolut betydligt effektivare än en kam som är anpassad till att kamma människohår. Byt så märker du själv skillnaden.

Vad katten äter påverkar pälskvaliteten mycket. Vad får katterna för foder nu?

En Norsk skogkatt har mycket underull och det är mest den som fälls rejält (och riskerar att bilda tovor). En huskatt eller blandraskatt kan ha vilken typ av päls som helst, så vem av dina katter som har mest fällningsbenägenhet kan man inte avgöra utan att leva med katterna.
 
Sv: hjälp

Okej. Ja, grå tovar inte ö h t. Så det är inga problem. Dock har han mycket underull. Och det är mest det jag kammar bort. Jag får ta och investera i en sådan. Han kommer inte tycka att jag är populär :)
Han tycker det kan vara gott att bli kammad en liten stund då och då. Men en längre stund blir han lite trött å grinig på mig. Är det också något man kan vänja honom vid?

De äter Friskies blöt och torrfoder blandat. Har provat royal canin, pro plan och andra dyrare märken jag inte minns namnet på. Men de gillar bäst friskies. De får en bit kokt kyckling då och då också.
Har hört att ett rått ägg i veckan är nyttigt för pälsen. Men inte alls populärt hos missarna.
 
Sv: hjälp

Okej. Ja, grå tovar inte ö h t. Så det är inga problem. Dock har han mycket underull. Och det är mest det jag kammar bort. Jag får ta och investera i en sådan. Han kommer inte tycka att jag är populär :)
Han tycker det kan vara gott att bli kammad en liten stund då och då. Men en längre stund blir han lite trött å grinig på mig. Är det också något man kan vänja honom vid?

De äter Friskies blöt och torrfoder blandat. Har provat royal canin, pro plan och andra dyrare märken jag inte minns namnet på. Men de gillar bäst friskies. De får en bit kokt kyckling då och då också.
Har hört att ett rått ägg i veckan är nyttigt för pälsen. Men inte alls populärt hos missarna.

Det går absolut att vänja en katt vid att bli kammad om man har en kam som är behaglig för katten. Mina katter älskar Mirakelkammen och kommer rusande från alla håll så fort jag tar fram den.

När det gäller foder så är just Friskies inte alls särskilt bra innehållsmässigt, så det bästa är om du på sikt kan byta eller åtminstone utöka andelen blötmat. Det finns även en hel del fodertillskott man kan ge som är bra för päls och hud. Fråga i djuraffären eller i en veterinärbutik så kan de säkert tipsa om vad som är bäst. Eller så kan du beställa från djurbutiker på nätet.
 
Sv: hjälp

Vad roligt att de älskar att bli kammade. Det är ju jättemysigt! han gillar ju hårkammen, men som jag sa bara en liten stund. Han har bättre saker för sig ;)

Ja, jag vet ju att dyrare märkesmat är bättre för katten och har försökt vänja dem vid det.
Det är konstigt för de gillar friskiesmaten bäst efter vad jag provat. Jag ger dom en del blöt och en del torr morgon och kväll/eftermiddag. kanske ska utöka till en och en halv del blöt och en halv torr då kanske till att börja med då? är friskies blötmat bättre än torrfordet? isåfall kanske jag ska ta bort torrfodret helt och bara köra på blöt? Vill ju att mina älsklingar ska leva friska och länge!

Hur ger jag dem tillskott? Blandar man i något slags pulver i maten eller som tablettform?
 
Sv: hjälp

All blötmat som är helfoder (även Friskies) är alltid bättre för katten än torrfoder, men det finns vissa skillnader även inom de olika blötmatsmärkena. Här kan du läsa om vad man bör undvika innehållsmässigt för att välja ett så bra blötfoder som möjligt: http://www.kattstatus.se/sida108.html

Fodertillskott finns i olika varianter, både sånt som ges i maten och i tablettform.
 
Sv: hjälp

Verkar som att Mjau blötmat är bäst. ska köpa dessa när all mat är slut!:) Tack för tipsen!
 
Sv: hjälp

Nej, vänta inte tills all mat är slut. Katter kan vara kräsna och ett sätt att överlista dem kan vara att blanda gammal mat, som de är vana vid, med den nya för att underlätta övergången.

Man kan få trixa lite när man byter foder. Det är viktigt att inte ge upp direkt med konstaterandet att Nehej, det där gillade inte katten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 576
Senast: Sonic76
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: ufot
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
740
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp