Rebeccagold

Trådstartare
Jag har ett 7 årigt tyroler haflinger sto. Importerades till Sverige 08. Jag har haft henne hela tiden och när jag fick henne var jag 15.
I början fick vi knappt sto vid magen på henne utan att hon försökte sparka oss men det blev bättre och bättre. Men nu blir det bara värre, hon är jätte sur hela tiden stannar när man rider, sparkar när man lyfter bakben (mer än vanligt), detta är ett sto som extrembrunstar typ varannan vecka och nu när hon brunstar har hon börjat tugga (som t.ex föl gör) när vi vi går fram till henne. Hon slår även med framben och hugger när andra människor rör henne. Jag känner inte igen henne alls hon brukar inte hålla på så här.

Så jag undrar nu, finns det fler som har detta problemet med sina hästar? Och vad är det bästa man ska göra? Vi har funderat om det kan vara nå inre skador eller om det helt enkelt sitter i huvudet. Hon har väldigt starkt psyket och alltid varit väldigt speciell men nu börjar hon faktiskt bli farlig att hantera...
 
Sv: Hjälp!!

Det låter som om hon har problem med hormonerna på något sätt. Hästar kan få cystor med och iallafall på människor kan dessa göra fruktansvärt ont så det kan det säkert hos hästar med.
Ta hästen till veterinären och låt gynundersöka henne. Det finns hjälp att få.
För att allmänt dämpa brunstbesvären sedan när du fått ordning på brunsterna så kan du ge henne munkpeppar. Det fungerar jättebra på mina hästar. Men se till att hon får träffa en veterinär så att hon får hjälp för det låter som om hon har jätteont när hon reagerar som hon gör. Säg när du beställer tiden att du vill låta gynundersöka henne för de flesta veterinärer vill undersöka i en speciell spilta så att de inte själva blir skadade av att hästen sparkar dem så du måste förmodligen åka till klinik. Ibland kan man få åka till en hingststation om det är närmare än till klinik för de har också en sådan spilta för gynundersökning på hästar.
Lycka till! Förmodligen får du en betydligt harmoniskare häst när du har fått ordning på hennes hormoner.
 
Sv: Hjälp!!

Be veterinären lägga in plastkulor i livmodern, det lurar kroppen till att tro att hon är dräktig eftersom det påminner om fosterblåsan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp