Sv: Hjälp!
I lösdriften jag står så finns ett 7 månaders föl hon har gått ute hela tiden i denna kyla, som mest ca -20. Kylan är inga problem därmot när det blåser och snön yr då skulle jag inte ha dem ute utan extra skydd när de är så små. Hon har nu täcke på sig sedan några veckor tillbaka och håller hullet mycket bra.
Vi har fri tillgång till hö på kvot 8.5 och hon kommer in en gång om dagen och får kraftfoder.
Har ni topphö eftersom de inte får komma in och äta kraftfoder? Det är ju du som ägare som bestämmer om han ska få kraftfoder eller inte. Om det inte ingår så kanske du själv får åka och ge honom kraftfoder var dag så han får i sig vad som behövs. När de är så här små och avvanda så får de oftast inte i sig tillräckligt mycket så det räcker till både hull och värme om man inte ger dem tillskott.
Tycker allt för många som har sina unga ynglingar på lösdrift bara ger grovfoder av mycket varierad kvalite och värde och det är mer regel att man ser dem magra och omusklade och det skulle jag inte acceptera vare sig det är varmt eller kallt.
Ska de gå ute så ska de ha mat så de blir musklade och har hull och behöver de extra värme så bör de få komma in eller ha täcke på sig.
Så hur det fungerar för din lille beror ju på omständigheterna runt, hur han ser ut och hur han beter sig i kylan.