Hjälp !Vilken färg på pappret få fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lovalis
  • Startdatum Startdatum
L

Lovalis

Mitt halvblodssto vars pappa är registrerad i ASVH men ej godkänd, hans pappa var Ceylon = godkänd hingst. Om jag betäcker henne med godkänd avelshingst vilka papper får fölet?;)

Sv: Hjälp !Vilken färg på pappret få fölet?

Den icke godkända hingsten måste hamna i 4e led så det finns 3 godkända hingstar i rad, dvs far, morfar och mormorsfar.

Om du betäcker med en godkänd så får du får avkomman vita papper.

Klippt från storeglementet:
Vita papper
Grundstambok avd II Raskod 04
Stoet är e. godkänd avelsvärderad hingst men
har någon ej godkänd halvblodshingst, dock
verifierad halvblodsstam på mödernet
Kan ej stambokföras.

Vita papper
Grundstambok avd II Raskod 04
Om det är morfar eller mormorsfar som ej är
godkänd

För jag gissar på att ditt sto har gråa papper med raskod 04?

Stoet är inte registrerat utan passat som okänd, för enkelhetens skull, är ute efter om det går och är lönsamt att registrera om henne och blodtypa /DNA testa henne för att registrerar henns med (vita, gråa ) papper. Mamman okändhärst. pappan ska vara reg, i ASHV med farfar Ceylon.

JA hon har SH pass

För att få stam på henne i ASVH måste du blodtypa eller DNA testa mot båda föräldrarna när hon är så pass gammal och det var inte krav på att man skulle göra det fören ganska så "nyligen" så jag tror inte hennes pappa är det och då finns inget att matcha mot. Och eftersom du skrev att han var död går ju heller inte att ta tagel från honom.

Om du betäcker henne med ASVH godkänd hingst och registrerar avkomman där så borde fölet få grå papper med full stam på pappas sida med okänd på mammas sida, mammans namn borde kunna stå med eftersom hon ju är "känd" men jag är inte säker.

om du betäcker med godkänd hingst borde avkomman få Grå papper, Register avd II, Raskod 54
Eftersom mamman inte har verifierad stam. Finns ju inga "bevis" på vad hon har för raser i sig.

Det låter inte som att det är värt att regga stoet med stam om mamman har okänd stam och pappan inte var godkänd. Det blir gråa papper i alla fall. Hade mamman haft känd stam hade det kunna vara värt det.

TACK FÖR SVAREN.
:bow:

*kl*

Varför får den grå papper?
pappa och morfar är godkända hingstar men mormors far är en ponnykorsning. Jag trodde det då blev vita papper. Även en halvsyster har grå papper (men lämnar avkomma med gröna)

*kl*

Varför får den grå papper?
pappa och morfar är godkända hingstar men mormors far är en ponnykorsning. Jag trodde det då blev vita papper. Även en halvsyster har grå papper (men lämnar avkomma med gröna)

För att TS häst INTE har en godkänd pappa. Pappan har själv gröna papper men är ej godkänd = gråa.

Den får grå papper för att den inte är rasrent halvblod. För att räknas som det ska pappa, morfar och mormorsfar vara av raser som är godkända av ASVH. Hade pappa och morfar varit godkända hade avkomma efter godkänd hingst gett gröna papper.

Förr i tiden gav godkänd pappa vita papper oavsett mödernet men så är det inte idag.

Jag syftade inte på ts häst utan en annan :)
Men då vet jag. Tack så mycket :laugh:

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Freazer
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka