Hjälp! Vet. igen?

L

__Lina__

Fick hem lilla åringen från djursjukhuset i hbg igår kväll. Där har hon stått för foderstrupsförstoppning och sår i strupen i 8 dagar. Igår kväll fick jag äntligen hem henne och allt var frid och fröjd. Pigg som en lärka och glad och få komma ut i hagen i morse. Har haft god aptit på den "soppa" av krafft och lucern jag blivit ordinerad och ge henne. Så gick jag ut och kvällsfodrade nu precis och lillan var väldigt sugen på sin soppa (dock hade hon inte ätit upp den blöta hötussen hon fick vid 19.00), tänkte ta tempen utifall att.. Och vad tror ni, jo 39.6 visade termometern. I eftervårdbehandlingen står att jag ska kolla tempen dagligen och att allt under 38 är normalt, jag ska även kolla om det rinner snor ur näsan (vilket det inte gör) pga risk att få lunginflammation av foderstrups förstoppningen. Hon har fått antibiotikakur på djursjukhuset så det är ju himla skumt att hon fått feber idag (vilket hon inte haft på hela tiden på sjukhuset.) Vad kan detta vara? Vad gör jag nu?

Sv: Hjälp! Vet. igen?

Har de jouröppet på kliniken? Jag skulle vänta ngn timme till, tempa igen och sen ringa och rådgöra.

Ja, de har jouröppet men det är nog inte veterinären som har haft hand om henne när hon stod inne som jobbar, men man kanske kan ringa o höra iaf. Blir så trött, ville ju bara att hon skulle bli bra nu. Men det som verkar konsitgt är ju att hon äter sitt kraftfoder och verkar hyfsat pigg iaf.. Jaja, jag får gå ut och kolla om nån timme igen och se hur det är med henne då.

De har ju journal och så. Är hon pigg och glad så tror jag att de säger att du ska avvakta och tempa imorgon bitti igen. (Det är vad jag TROR alltså).

Jag tempade henne igen vid 23.30, fortfarande samma temperatur. Då låg hon visserligen ner, men det brukar hon göra på natten. Kraftfodret var slut, men höet var ej uppätet. Jag ringde jour veterinären som mest frågade ifall hon hosatde eller hade näsflöde vilket hon inte har. Då sa han att jag skulle avvakta.
I morse hade hon 38.6, tempen hade alltså sjunkit en grad under natten dock har hon ju fortfarande feber, men visst har höstar precis som människor oftast en högre temp. på kvällen? Hon var fortfarande hyfsat pigg och åt glatt av kraftfodret.
Ska ringa veterinären som tog hand om henne i hbg på hans tele tid 08.15 så får vi se vad han säger.

Har hon varit ute hela dagen i varm hage, fått mat osv så kan de få en liten höjning av tempen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka