Hjälp VENTILATION!

Fria

Trådstartare
:confused:Hej alla stallbyggare,:confused:
ska skicka in en ansökan om förprövning för ombyggnad av stall för 6hästar och vet inte riktigt hur vi ska dimensionera vår ventilation. Stallet är 13m långt och 7,2m brett invändigt. Takhöjden kommer att bli strax över 3m. Det är ett kallstall med mekansisk ventilation; genom att väggarna är täta upp till 2m och sedan är det glespanel som släpper in/ut luft. Enligt reglerna måste vi komlettera detta med en frånluftsfläkt eftersom luftväxlingen riskerar att bli för liten under vindstilla dagar med liten tempskillnad. Den ena kortsidan angränsar mot resten av byggnaden och ger därför ingen luftväxling. Vi hade tänkt sätta ett frånluftsdon mitt i innertaket och leda ut luften via ett rör/kulvert på logen ovanför och ut genom väggen, en sträcka horisontalt på 3,5m. Räcker det med ett frånluftsuttag eller ska vi ha fler? Hur kraftig fläkt behöver vi och ska den monteras i innertaket eller vid utblåset i ytterväggen? Hur stort rör/kulvert behövs? Hur har ni andra gjort?

Sv: Hjälp VENTILATION!

Har du "Att bygga häststall"?
I den står det om dimensioneringen av fläktar, hur man räknar.

Du måste ha koll på hur stor öppen yta glespanelen är på och utgå därifrån.

Kan inte detta utantill själv, men har läst en del av eget intresse i just ovan bok. Kunde snabbt konstatera att det var ett väldigt stooort spann på rekommenderad ventilation...

Vilken typ av mekanisk ventilation har ni? Jag kollade i "Att Bygga häststall" och där står att fläktarnas kapacitet varierar mellan fabrikat och alltefter statisk tryckskillnad. Som riktvärde kan man räkna ca 60 Pa statisk tryckskillnad vid undertrycksventilation och ca 40 Pa vid neutraltrycksventilation
I "Att bygga häststall" står följande angående förenklad beräkning vid ventilation med frånluftsfläkt:
1.Beräkna maximiventilationen i stallet (kubikmeter per timme).
2.Bestäm fläktens diameter = fläkttrummans area. 3. Sätt tilluftsarean ( kvadratcentimeter) = maxventilationen ( kubikmeter per timme)
Kapaciteten på frånluftsfläkten ska vara minst lika med maximala ventilationsbehovet. Man bör undvika små fläktar med låga maximala varvtal då de är alltför tryckkänsliga. Små fläktar med höga varvtal ger högre buller, så stora fläktar med lägre varvtal rekommenderas.

Minst 120-160 kubikmeter per häst och timme rekommenderas dvs 3-4 luftombyten/timme, detta för att få en låg halt av små partiklar.

Det är verkligen speciellt det där med hur stort luftombyte per timme man ska räkna på.
Precis som du skriver rekommenderar de minst 3-4 ombyten per häst och timme i omnämnd bok.
Samtidigt är det godkänt med t ex 55 m3/h och häst om man bor i Götaland (ej Skåne) och har en 600 kg häst i måttlig träning.
Det är rätt stor skillnad!
Lätt förvirrande om man säger så...

Jag har boken "Att bygga häststall", jag har läst avsnitten om ventilation igen men är fortfarande konfunderad. :confused: Det mesta utgår från uppvärmda stall. De flesta ouppvärmda stall jag tittat på har antingen glespanel i överkanten av väggen eller till-luftdon samt ett rör som går rakt genom yttertaket(frånluft). I ett sådant högt rör blir det ett självdrag som tydligen ger rätt luftväxling eftersom de stallen har blivit godkända.
Då jag har ett eternittak (som är rätt högt dessutom) vill jag helst inte göra ett hål och leda ut luften via ett rör genom logen. Jag är rädd att det inte går att få det tätt i yttertaket. Istället tänkte jag leda ut luften strax ovanför innetaksnivån i ett väggliv, via en horisontell kanal på logen. Då får jag inte självdrag på samma sätt som de som har ett vertikalt rör utan måste ha en fläkt som suger ut luft, dvs skapar undertryck i stallet så att luft sugs in via springorna i väggarna. Fläkten måste väl dimensioneras för att klara effektförlusten i frånluftskanalen, eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka