Hjälp! Vad ska jag tänka på??

V

Vicvoc

I Mars ska jag rida min första distansritt dock bara 20 km men det e första gången för min häst också. Undrar vad man ska ha på sig när man rider och vilket tempo som man bör hålla.. Jätte gald för svar!! Skulle vilja bifoga en bild men vet inte hur man gör.. :rofl:

Sv: Hjälp! Vad ska jag tänka på??

för att bara rida 2 mil behöver du inte tänka på så mkt speciellt, det är ju i princip som en vanlig tur i skogen:)

tempo håller du det som passar er bäst , du har gott om tid att ta dig runt.. men man bör hålla lite längre sträckor i lugn trav o galopp än när man är ute o rider " vanligt"
ha med dig klocka så ser du vid markeringarna för hur långt du ridit om du behöver skynda på eller om du ridit för fort..
det är jättesvårt i början att veta vad man håller för tempo,tar tid att lära sig. ,men 11-12 kmh är lagom

lycka till

just det.. kläder.. vanliga ridkläder går bra,men rekommenderar inte stövlar.. ha hellre sköna skor och säkerhetsstigbyglar..

för att bara rida 2 mil behöver du inte tänka på så mkt speciellt, det är ju i princip som en vanlig tur i skogen:)

tempo håller du det som passar er bäst , du har gott om tid att ta dig runt.. men man bör hålla lite längre sträckor i lugn trav o galopp än när man är ute o rider " vanligt"
ha med dig klocka så ser du vid markeringarna för hur långt du ridit om du behöver skynda på eller om du ridit för fort..
det är jättesvårt i början att veta vad man håller för tempo,tar tid att lära sig. ,men 11-12 kmh är lagom

lycka till

just det.. kläder.. vanliga ridkläder går bra,men rekommenderar inte stövlar.. ha hellre sköna skor och säkerhetsstigbyglar..

Tack så jätte mycket!

Något du skulle kunna träna på är att rida med andra hästar. Vill din häst ligga först jämt är det bra om du och dina kompisar turas om att ligga först och sist.
Annars är det lätt att det blir dragkamp och högt tempo.
(hoppas du förstår vad jag menar, annars kanske du törs fråga)

Ja det ska jag på börja träning med mu i vinter, för han är ganska het. Ett tag så tävla han till och med hunden:rofl:

Han är travare så tävlings huvet har han, men inte travaen för travet..:banana:

Det är ett gäng islänningar jag ska rida med så det blir nog bra

Hej!

Du har redan fått bra råd. Att rida 20 km blir nog inga problem, bara kul. Mitt råd till dig är dock att träna att springa med hästen. Den ska ju visas för veterinären tre gånger och det tyckte jag igentligen var det mest "pirriga" på mina två första CR.

Nu, efter ett par starter, så är vetkontroll och starterna ungefär lika pirrigt. Min häst blir het, för att han vet;)

P.s. Var i Västmanland bor du? Du kan PMá mig om du vill!

Senast ändrad:

Ta det lugnt och ha roligt! :idea:
Jag var hypernervös dagarna innan jag & Honey debuterade PP i augusti, men även om vi människor kan tycka att sträckan känns lång vissa bitar, så är det inte speciellt långt. Man behöver inte rida speciellt fort, ofta har man ca 1 timme per mil på sig, så ett medeltempo på 11-12km/h är prima prima, alltså trava lugnt och skritta runt banan så går det finfint.
Under vintern; rid regelbundet så har ni säkert tillräcklig kondis för att det ska gå super!

Du har fått massa bra råd av de andra i tråden ;) Ha kul!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 147
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
802
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 116
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 385
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar