HjÄlp? vaccinationer för tävling?

Mumin_79

Trådstartare
Vad står det i regelboken, räcker det med en grundvaccination på två sprutor med en månads intervall för att sedan ta ett inom ett års tid? Eller måste man ha halvårssprutan ?

Mumin

Sv: HjÄlp? vaccinationer för tävling?

Vilken regelbok menar du? Vilket förbund skall du tävla inom?

Jag har fått lära mej att grunvaccin ges i tre steg. Första sprutan sen andra sprutan ca sex veckor senare och tredje sprutan inom sex månader efter spruta två! Om man inte ger tredje förrän efter ett år så är ju hästen inte grundvaccinerad utan måste då börja om från början. Då kan man alltså inte tävla hästen i de förbund som kräver att hästarna ska vara vaccinerade. Tex WRAS.
Om jag inte är helt fel ute ( har ju hänt) så har varken Quarter el paint krav på vaccin.

Hälsningar Lena

Jag menar tävlingar som ordnas av Quarter och Paint förbund.

Rekommendationen från tillverkarna är som du skriver, med tredje sprutan efter ett halvår, det gäller även om du ska tävla internationellt.

WRAS följer SvRF:s rekommendation enligt nedan:
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen.

Rasförbunden har såvitt jag vet ingen rekommendation på vaccination, vilket det diskuterades om då Nationals skulle gå på Strömsholm vill jag minnas.
Vill man vara på den säkra sidan är det nog bäst att ha vaccinerat, vissa anläggningar kräver det för att släppa in främmande hästar.

Ja men då räcker ju det jag har :laugh:
Ska starta en liten klubbis bara på den lokala westernklubben så inget internationellt här :D
Tack snälla för hjälpen :bow::bow:

Tack snälla för info!! Måste erkänna att jag blir lite överaskad. Tar alla veterinärer för givet att alla ska tävla utomlands?? Har flera gånger pratat med olika veterinärer om detta och det är samma sak varje gång, missar man tredje sprutan halvåret efter andra så är det bara att börja om på grundvaccineringen!
Då är det alltså så att så länge du stannar i sverige så är tredje sprutan onödig ett halvår efter andra sprutan utan ska ges ett år efter andra sprutan. Dom flesta stannar ju i sverige.
Har jag missuppfattat igen eller stämmer det? :-)
Härligt när man får lära sej!!

Mvh Lena

Tillägg: Om man ska tävla internationellt (jag läste som en krycka :-) Dom flesta tävlar ju inte internationellt heller!

Tillägg: Om man ska tävla internationellt (jag läste som en krycka :-) Dom flesta tävlar ju inte internationellt heller!

Så här står det på SLU:s hemsida:
Profylax
För att vaccinationen ska ge ett så bra skydd som möjligt är det viktigt att alla hästar i stallet är vaccinerade. Olika vaccintillverkare har något divergerande tidsangivelser för hur grundvaccinering ska utföras. Men ett grundmönster finns.

Grundvaccinering:

Föl vaccineras första gången vid sex månader (eventuellt redan vid 3 mån, se nedan).
Andra vaccinationen mot influensa sker därefter inom 1-2 månader.
Tredje vaccinationen 3-6 månader efter den andra.

Revaccinering:

Unghästar bör vaccineras varje halvår tills den fyller fyra år.
Tiden mellan vaccinationerna ska inte understiga tre månader.
Från och med fyra års ålder rekommenderas en årlig vaccination.
Avelsston vaccineras årligen.

För de flesta hästraser är det obligatoriskt med vaccination mot hästinfluensa för att man ska få delta i tävlingar. Kontrollera med aktuellt förbund. För hästar som tävlar på internationell nivå tillämpas ofta vaccination var 6:e månad även på äldre hästar.

Avelsston bör vaccineras i senare delen av dräktigheten, men inte senare än cirka två veckor före beräknad fölning. Detta för att försäkra sig om att råmjölken ska innehålla en adekvat mängd antikroppar mot hästinfluensa.

Föl till icke-immuniserade ston bör vaccineras tidigare, vid cirka tre månaders ålder. Föl efter adekvat vaccinerade mödrar bör vara äldre då de vaccineras. Det beror på att närvaro av maternala antikroppar ger ett sämre antikroppssvar. Vanligen börjar maternala antikropparna minska vid 4-6 månaders ålder. Det är därför den allmänna rekommendationen anger sex månader som lämplig ålder för första vaccinationen. För att hitta en optimal tidpunkt att starta vaccineringen av föl finns möjlighet att genom blodprovstagning bestämma halten maternala antikroppar.

MVH Ann

Tack Ann!
Det är så här jag har för mej att det var. Att den tredje sprutan i grunden ska ges. Den tillhör liksom grundvaccinet. Sen om man vill ge varje halvår eller varje helår beror lite på hur man använder hästen.

Mvh Lena

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
598
Senast: fejt
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka