Hjälp! Unghäst som går konstigt.

B

Bythebook

Jag nyligen hämtat hem min 1,5 åring från lösdriften. Han kom hem nyverkad och har väldigt fin hovar. Samma dag som han kom hem kom även kylan. Det blev stenhårt och knöligt i hagen. Han har varit lite ömfotad.
När jag släppte ut honom märkte jag inget särskilt men lite senare när jag skulle kolla till dem så märkte jag att han rörde sig märkligt.

Nästan varje gång när han skulle "starta" från stillastående så lyfte han bakbenen uppåt och utåt i en cirkelrörelse, exakt likadant med bägge två. Efter ett par steg gick han som vanligt. (ser ungefär ut som en häst som har skydd på för första gången). Det syns bara i skritten och jag har bara sett det i hagen.

Har släppt honom i ridhuset och där syns ingenting, han travar väldigt trevligt och ser jätte avspänd ut. Han rör sig mycket balanserat.

Samma sak när jag lyfter bakbenen, då lyfter han det lite utåt först, men står annrs som vanligt.

I övrigt är han pigg och glad.

Någon som sett någon liknande?

Usch vad orolig jag blir:( min lilla älskling.

Sv: Hjälp! Unghäst som går konstigt.

Låter precis som Partella upphakning tyvärr :(
Kommer fram framförllt vid kylan, och ja min lilla buse kom det fram vid just den åldern oxå och denna tid på året!
Syns/kommer fram oftast från stillastående efter två tre steg så är dte borta och hästen är precis som vanligt! :)

Betfor ihop med b-vitamin är ett MYCKET starkt tips, samt börja ut å gå med honom, typ gå lite i backar, träna upp bakknä musklaturen- ja även nu när han bara är 1½ år.
Går att operas oxå! man gör två snitt (typ) vid musklerna där vid knät på bakbenen, förr kostade det 1500 kr/ben, vet inte alls hur mycket de går på nu idag. men ingen garanti att det hjälper helt heller, så träningen är noga!

Men köp b-vitamin, bland med betforen, börja ut och gå med hästen, ha på täcke så att den inte blir kall i musklerna!

Inget farligt men särkert obehagligt å jobbigt när denna "låsning" kommer för hästen.
Ju mer man tränar upp musklerna ju mer försvinner det!!!

/Trilla
-som har haft partella häst

det e ingen låsningen utan dte e att "knåskålen" typ hoppar/glider ur har jag för mig att dte va.. Läs på nätet, men det låter exakt som Partella upphakning, ta ut en Vet. så får du det mer förklarat frö dig ,än bara en massa "tror" från oss som inte ser det i verkligheten oxå. men jag TROR att det är partella upphakning-låter precis som det :)
Lycka till och berätta gärna vad som händer!!

Longera kan du göra lite över bommar oxå nån gång då och då, löshoppning.studs iaf en gång i månaden- detta för att stärka bak knäna :)
Men starkaste tipset är att klättra i backar med honom- du lär ju få en bra kondtion själv ;)

/Trilla

Man får fler svar om man söker på patellaupphakning, inte partella

Menar inte att vara näsvis, men ibland så fattar inte Google riktigt vad man är ute efter om man stavar fel, så då kan man missa bra länkar :)

Annars låter det rimligt som Trilla säger... har aldrig sett det på en unghäst, men väl på ett gammalt kallblod som nog inte hade en muskel i kroppen, kraken... såg inte roligt ut, men om det är detta - eller kanske nåt helt annat som du ändå behöver en diagnos på - så är det nog bra att komma i kontakt med en veterinär som kan kika på det.

Annars låter det rimligt som Trilla säger... har aldrig sett det på en unghäst, .

Tycker också det låter som patellaupphakning och jag har snarare hört att det är vanligast på unga växande hästar 1-2år, och att det vanligtvis försvinner med åldern då.

Som de andra säger låter det som patellaupphakning.

Du sa att du hämtat honom från lösdriften.....

Såtr han alltså uppstallad nu då, på box nattetid ?
Det brukar synas mer då.

Det är inte helt ovanligt på just unghästar och det brukar växa bort.
Det bästa för dem, som jag har fått uppfattningen, är att gå på lösdrift får då står de inte stilla så mycket som på box och de "stelnar" inte till på samma sätt.

B vitamin är oxå bra om jag förstått det rätt.

Det är vanligt på unghästar, växer ofta bort och ja B-vitamin och rörelse, helst efter hästens eget huvud, kan hjälpa. Men det viktigaste är att hästen får rätt anpassat näringsrikt foder. Både för att det som i det här fallet ska växa bort men också under sensommar höst nästa år motverka att det kommer igen nästa vinter. Den behöver att foder som hjälper den att bygga muskler helt enkelt. VIlket innebär att man t ex måsta ha koll på att det finns tillräckligt med protein för det.

Svar till er alla, har läst lite om patella och det kan mycket väl vara det.

Tack så mycket för alla svar. Han går nu in på natten, har inte sett att han får mer upphakningar(om det är det) p.g.a detta. Han ska få byta hage till en mer kuperad och större. Har dessvärre ingen möjlighet att ha honom ute dygnet runt.
Han har en uträknad foderstat och får ett analyserat mycket bra hösilage.
Kraftfoder Hippo Alfa grow , b-vitamintillskott. m.m

Han brukar ha täcke när det stormar ute men är annars naken.

Har börjat jobba honom så smått för att bygga lite muskler.

Är det något annat jag bör göra för honom, förutom då att ta honom till veterinären.

Räcker det med distriktaren eller ska jag ta honom till klinik?

Tycker också det låter som patellaupphakning och jag har snarare hört att det är vanligast på unga växande hästar 1-2år, och att det vanligtvis försvinner med åldern då.

Jag menade att jag personligen bara sett det på en vuxen häst, men jag vet att det är vanligast på unghästar :)

Vi tog ut en distriktare -det räckte gott och väl :)

Som sagt flytande B-vitamin e att rekommendera, fråga mig inte varför -för vi tyckte att dte va väl bättre att köpa pulver b-vitamin- men vet. sa flytande, är dte för att de tas upp fortare eller vad?

Jag vet att en del har sprutat in b-vitamin oxå.

Men börja med distriktare! och säger den att du ska vidare in till klinik så gör du det då!

Men som sagt ut och gå och klättra i beckar e en mycket bra åtgärd! På min lilla buse så försvann upphakningarna helt efter mindre ett år! :)

Då ringer jag distrikaren på måndag.

Han får nu flytande b-vitamin och jag tog honom på en klättertur idag.

Tack för all hjälp.

Om B-vitamin i fodret hjälper eller ej tvistar de lärde. Det finns inga vetenskapliga bevis på detta men många svär att det fungerar så många veterinärer förordar det iallfall. Jag ser ingen anledning att inte föröka med det, det är ju inte skadligt. Men jag hade nog egentligen hellre gett E-vitamin som hjälper musklerna.

Patellaupphakning (om det nu är det din häst har) är ganska vanligt på växande unghästar. Behandlingen är i första hand motion och att stärka muskulaturen i bakdelen/runt bakknät. Mycket rörelse och lite stillastående.

Det som händer vid patellaupphakning är att ett av ligamenten runt bakknät (finns tre st) är lite för slappt och hänger upp sig på ett tornutskott vilket gör att hästen inte kan böja benet. Efter några steg eller att man backar hästen lite brukar det släppa.
Med träning blir de flesta hästar bra och det kan också växa bort. En del hästar behöver operation där man skär av det aktuella ligamentet och konvalecenten består i samma typ av träning -att stärka bakdelen och musklerna runt bakknät. Eftersom din häst är så ung hade jag avvaktat (om det är patellaupphakning) och låtit den gå i stora kuperade hagar med andra unghästar så att den rör sig och stärker sin muskulatur. Helst på lösdrift men annars med mycket utevistelse och lämplig träning, tex promenader och kanske lite lösarbete över kavaletti osv.

Det kan också vara lite slinger symtom som du ser... Kan vara en skada på halskotpelaren eller OCD, jag skulle föreslå en röntgen på halsen. Kan vara en skada efter att han gått omkull eller busat med kompisar. Det ger många ggr de symtom som du beskriver, samt att det kan vara lite stela i halsen och ha svårt att böja halsen utan att vända hela kroppen. Om man vänder dom snabbt på en liten, liten cirkel åt båda hållen kan dom "vinka" mkt med bakbenen utåt samt få balansbesvär... Kolla det.

Håller med! Om det inte är diagnostiserat än borde det göras.
Konsultera veterinär.

Nu har jag "testat" det du skrev. Han har inga problem att böja halsen eller vända snabbt i en lite cirkel.
Han visar inga balansproblem utan är mycket balanserad i alla gångarter.

Jag har bara sett honom göra så här i hagen de första stegen. Aldrig i stallet eller ridhuset. Har inte sett något sedan snön kom och det blev mjukare underlag.

Ska ringa veterinär i morgon, så får vi se vart det slutar:(
Han går nu i kuperad hage, samt att jag klättar och går med honom varannan dag, han är i övrigt välmusklad och fin.

jag tror på Patella, inte slinger.. MEN VI är inge Vetrinärer :) så det e toppen att du tar tag i saken :) du ska se, jag tror att det e Patella och du har redan börjat jobba på att få bort det -super bra!! Tror detta blir super bra ska du se :) Skickar stor positiv kram till dig!!!

Låter precis som Partella upphakning tyvärr :(
Kommer fram framförllt vid kylan, och ja min lilla buse kom det fram vid just den åldern oxå och denna tid på året!
Syns/kommer fram oftast från stillastående efter två tre steg så är dte borta och hästen är precis som vanligt! :)

Betfor ihop med b-vitamin är ett MYCKET starkt tips, samt börja ut å gå med honom, typ gå lite i backar, träna upp bakknä musklaturen- ja även nu när han bara är 1½ år.
Går att operas oxå! man gör två snitt (typ) vid musklerna där vid knät på bakbenen, förr kostade det 1500 kr/ben, vet inte alls hur mycket de går på nu idag. men ingen garanti att det hjälper helt heller, så träningen är noga!

Men köp b-vitamin, bland med betforen, börja ut och gå med hästen, ha på täcke så att den inte blir kall i musklerna!

Inget farligt men särkert obehagligt å jobbigt när denna "låsning" kommer för hästen.
Ju mer man tränar upp musklerna ju mer försvinner det!!!

/Trilla
-som har haft partella häst

har även kommit ut en ny metod där vet bara går in med en kanyl och "rispar" ligementena lite. vi har gjort det på en ponny och hon blev jättebra.

man kan även spruta knäna med dmso, det har jag gjort på mitt kallblod då han har haft glappa bakknän dock hålls det i skick när han är igång så detta gjordets i samband med behandlning och vila.

on du testar att sätta handen på bakknä och "dra" hästen i sidled med svansen (lägga över tyngden från ena benet till det andra) så kan man känna ifall knäskålen hoppar, det skall den inte göra på vissa ser du det på långt avstånd.

men träning hjälper det mesta men ibland kan de behöva en knuff.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V