HJÄLP transportera häst (vikter mm)

Nordstrom

Trådstartare
Hejsan! Nu blir det första gången för mig som vi ska hämta en häst själv (jag + förare), har förut haft hjälp av av tränare och hennes transport men nu ska jag klara mig själv va de tänkt...

Vi har en vanlig audi a4 som kan ta max 3500kg i last
Ska hämta en frieserhäst på 5år + utrustning sen kommer jag troligen få åka tillbaka för att hämta hö, spån mm.

Transporterna är:

Bla Corona: 1360kg
Coral: 1400 kg.
Mustang Elite: 1450kg

Föraren har endast B kort så maxvikten han får köra är 3500kg, vilken av dessa transporter skulle DU valt att köra med? Någon som har någon av dessa och kan säga mer om transporterna, ex om dem är ostabila eller liknande :)

Sv: HJÄLP transportera häst (vikter mm)

Vad har bilen för "högsta släpvagnsvikt med B-behörighet"?
Tjänstevikt? Totalvikt?

Du måste kolla vad bilen får dra, och vad den får dra på b-körkort. Det räcker inte med att lasten får vara 3500 kg (vilket inte är korrekt heller).

Totalvikten på släpet (totalvikt står i transportens regbevis och är maxlast och tjänstevikten på släpet) får inte överstiga vad bilen får dra på b-kort enligt bilens reg.bevis.

Sedan gäller det att kontrollera vad transporten får lasta - så inte hästen väger mer än transporten är godkänd för (transportens regbevis).

Den A4:an jag slog på Transportstyrelsen fick dra 1400 kg, 1510 kg på B-kort. Alltså en slamkrypare. B-kortsinnehavaren får koppla ett släp med totalvikt 1510 kg men inte lasta till mer än bruttovikt 1400 kg.

Kan väl bli snålt/svårt med många släp om hästen väger lite mer - en friser brukar ju vara rätt rejäl.

Har kollat mera ang vikter osv och det stämmer som du säger "Lovisaleonora_" en audi a4 får inte köra mer än 1500kg i last så bara transporten räcker... Det fungerar inte, specielt med tanke på att en frieser väger mer
Med BE kort får man köra runt 5000 har jag för mig, så isf ifall jag hittar en BE förare så borde det fungera.

Men är det någon av er som svarat som vet något om dem transporter jag har skrivit upp? det är dem jag har tillgång till :)

Nej, du verkar vara helt yr. Det finns INGEN personbil/LB som får dra 5 ton. Den bilen jag skrev om innan får ju ALDRIG dra mer än 1400 kg. Någonsin, oavsett körkort.

Gå tillbaka och kontrollera vad det står i registreringsbeviset. Och lär dig vad totalvikt, bruttovikt, lastvikt och tjänstevikt innebär. Innan dess ska ni absolut inte köra med släp. Det är er skyldighet.

Det spelar ju ingen roll vilka transporter ni har, om ni inte får dra dem.

Men är det någon av er som svarat som vet något om dem transporter jag har skrivit upp? det är dem jag har tillgång till :)
Steg ett är att uppskatta ungefär hur mycket hästen väger.

Steg två är att kolla hur mycket tillåten maxlast är för de olika transporterna, och se om någon av dem räcker för att lasta din häst lagligt. Räcker lastkapaciteten inte till så behöver du först och främst använda ett annat släp.

Om B-kort: titta sedan på totalvikten för det släp du skall använda. Överstiger den inte 1400 kg (eller vad just din A4 har för angiven max släpvagnsvikt med B-kort, alternativt max släpvagnsvikt om den är lägre) så får man köra ekipaget med B-kort.

Om BE-kort: titta på tjänstevikten för det släp du skall använda. Lägg ihop den med hästens vikt så får du aktuell bruttovikt. Överstiger inte den 1400 kg (eller vad just din A4 har för angiven max släpvagnsvikt) så får man köra ekipaget med BE-kort.

I andra fall behöver du använda en annan dragbil.

Och som Lovisaleonora råder - uppdatera dig på vikter och regler, så du inte råkar köra olagligt av misstag.

Senast ändrad:

Att hålla reda på

B-kort:
*Vad väger hästen?
*Vad får transporten lasta?
*Vad har transporten för totalvikt?
*Vad får bilen dra för totalvikt med B-kort?

Med BE-kort

*Vad väger hästen?
*Vad får transporten lasta?
*Vad väger transporten i tomme (tjänstevikt)?
*Vad får bilen dra (hästens vikt + tjänstevikt)?
*Vad får bilen dra för maxvikt?

Man kan ju inte säga vilken transport som är bäst utan du måste veta dom här sakerna först.

Tack för alla svar! Har fått låna en kompis att ställa upp så det blir en Jeep och BE förare i vilket fall som hellst.
Tack för alla svar, nu vet jag hur man ska tänka till nästa lastning :laugh:

Liknande trådar

Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 152
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka