Hjälp...Tips och råd inför i vår..

majapia

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips och råd ang. min fd. kallblodstravare.

Jag köpte honom från travet för tre år sedan, då var han riden sa dem!
Men så var icke fallet utan jag fick börja på ruta ett, men nu tre år senare så tror man inte att han har gått på travet. Han skrittar jätte fint och travar jätte fint och galoppen ska vi inte prata om den är såååå fantastiskt..hela hästen känns som en liten sportponny... Det är så roligt att rida honom.

Jag har hoppat några enstaka ggr och det bara älskar han, han blir så glad att han tjuter och bockar av glädje.

Men till problemet:
Jag vill åka iväg till ridhuset och börja träna honom ordentligt så att jag kan vara med på ngn klubbhoppning här någon gång framöver.
Men problemet är att så fort han ser en hästtransport så blir han jätte stressad och tror att han ska iväg på travet igen...(det var därför han såldes för att han stressade så mycket så att han inte orkade prestera något)
När vi träffar andra hästar ute så blir han busig och smått stressad också.

Hur kan jag göra för att han ska bli någorlunda trygg/tryggare om jag vill åka iväg.
Jag har lastränat honom ett antal ggr...men han blir inte lugnare för det.

Kanske du också har en fd. travare som var lika dan när du fick hem den..

Tacksam för alla tips och råd

Senast ändrad:
Sv: Hjälp...Tips och råd inför i vår..

Jag tror han skulle lugna sig om han fick rutin. Att tex ni åker iväg tilll samma ridhus och tränar regelbundet och upprepar samma saker hela tiden, lastas åka, bli påklädd, ridas, bli avklädd och få åka hem. Om han vet vad som kommer hända lugnar han sig nog, det är klart han blir osäker när han inte vet alls vart han ska och hur länge han blir borta.

Så mitt bästa tips är att bara träna. Bli aldrig arg på honom om han stressar upp sig utan visa tydligt att nu gör vi såhär och det är jättekul!

Lycka till!

Tror på samma som Taylorswift
Rutin, att de blir samma sak som förra gången, nån gång borde han lugna sig och inse att det inte är så farligt.

Tack för alla tips....

Jo det är nog som ni säger att träna, träna, träna.. Och visst kommer han nog att lugna ner sig mer för varje gång.. Men jag har aldrig träffat på en sån stressad häst tidigare, men jag ska öva och öva så mycket jag bara kan.

Sen är det då problem med min andra häst som blir helt tokig när han blir ensam
han skulle nog bli tokig om han såg och hörde när vi åker iväg,.
En gång när jag höll på och lastträna honom så rymde han från hagen trotts 6000 v i hagen :eek: och kom galopperande på vägen när vi stod inne i transporten lyckligtvis så slutade det bra, men jag fick börja om på ruta 1 igen, sen dess har jag inte prövat att lasta pga tidsbrist och att jag vet att han blir tokig. Ska tillägga också att han inte kan vara inne i stallet för där är/och blir han ännu värre, en gång när jag var ute och red på den andra så var han själv inne och han hade skadat sig rejält i huvudet och på benen, vilket resulterade till att han fick vila en månad pga hälta..

Ja är det inte det ena så är det det andra, men han får väl försöka att klara av det om vi åker iväg, eller rättare sagt han måste klara av det.

där kan du ju öva 2 saker samtidigt, lastträna den ena, låt den andra vara ensam, bara kortare stunder sen släpper tillbaka den du tränat med...När h*n är lugn med det kan man öka tiden h*n är ensam:)

Lycka till med dina hästar:)

Du har fått bra tips, tycker jag.

Men du, han är väl fortfarande en kallblodstravare och inte före detta, hoppas jag :p

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: LuckyMe
·
Ridning Jo nu är det så att min älskade häst har ett enormt självförtroende och starkt o tufft huvud som inte är av denna värld!! Hon är min...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Ottilia
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 383
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama