Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Ta inte detta fel nu men, spontant känns det som att du borde skaffa dig en annan häst. Det är inte bara att sitta upp, rida iväg och tro att man ska reda ut allt som det kommer. Det krävs mycket kunskap, förståelse, tålamod, tid och ännu mer kunskap för att få en sådan här häst att fungera. Det är inget som blir gjort i en handvändning och det känns spontant som att du tyvärr inte har den kunskapen som krävs. Om du ändå vill försöka så har du fått fina råd här i tråden. Börja från marken, skit i ridningen i några månader. Promenera, lär in korrekt tömkörning, longering, kommandon, signaler. Se det som en oinriden unghäst. Lär hästen att gå i en avslappnad form och börja bygga muskler utan att du stressar den från ryggen. Ransaka dig själv - fixar du detta?
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Om vi förutsätter rent krasst att hennes beteende är stressrelaterat så är det ju det som behöver brytas. Du säger att hon är lugnare de första 15 minutrarna. Använd det och försök tänka lite psykologiskt, rid bara i 15 minuter. Antingen är du bara ute och rider så länge, en omusklad häst behöver inte mer. Eller så hoppar du av och leder henne resten av ridturen. Allt för att hon ska förstå att "det behöver inte vara värre än såhär"

Tyvärr låter dina problem som väldigt vanligt för en sönderstressad fd travhäst, har sett mycket sånt. Men tror absolut att det går att jobba med, det tar lite tid bara. Men tid är allt vi har ;)
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Du säger att veterinär kollat henne. (böjprov, munkoll, palpering av muskler?) Och att sadel passar.
Men vet du så mycket mer bakgrundsinfo om hästen? Är den inriden? Hur länge gick den på travet? Varför togs den från travet? Tidigare skador? Hur många ägare? Har den haft de här problemen tidigare och har den vandrat runt mycket som svårriden ex. travare?

Kanske den här hästen inte kan eller vill ridas, kanske bara vill ha ett lugnt sista hem med bra skötsel? Och få avsluta sina dagar när du inte vill ha kvar. Mitt råd är att sälj aldrig vidare en sånhär häst. Om du inte har kunskapen/lyckas att omskola och rida till hästen, kan den få ett gott hem hos dej då ändå? Ni hade två andra ridbara hästar om jag förstod det rätt?

Hej :) Ska försöka svara på dina frågor..
Veterinären har kollat munnen och muskler samt hur utfodringen ska se ut för bästa viktuppgång. Nicole (Hästen) Var enligt tidigare ägare inriden, lugn, lyhörd och om hon skulle komma igång igen en "nybörjarhäst... :(
Vi hittade henne via blocket som "bortskänkes" ägarna hade inte längre tid pga graviditet och 2 nära inpå födda barn.
Då vi letade just ett mindre varmblod "nybörjarhäst", hon var 12 år, 159 i mkh tog vi förgivet att detta stämde.
Våra andra ridtravare är alldeles för stora/vassa/heta för våra barn.
Nicole har haft en och samma ägare sedan hon var föl och sprungit in ca 200 000 kr fick jag veta. Men hon har varit "pensionerad" i ca 4 år plus lämnat en avkomma, för 2 år sedan.
Inga skador nånsin enligt tidigare ägare.
Jag skulle aldrig sälja henne till nån, jag valde att ta hem henne på plats...då jag fick en chock av hur dom låtit henne magra av. Hon har ett underbart sinne som sagt vid all markarbete och vi kommer låta detta ta tid och "börja om" Hon är värd allt gott :)
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Om vi förutsätter rent krasst att hennes beteende är stressrelaterat så är det ju det som behöver brytas. Du säger att hon är lugnare de första 15 minutrarna. Använd det och försök tänka lite psykologiskt, rid bara i 15 minuter. Antingen är du bara ute och rider så länge, en omusklad häst behöver inte mer. Eller så hoppar du av och leder henne resten av ridturen. Allt för att hon ska förstå att "det behöver inte vara värre än såhär"

Tyvärr låter dina problem som väldigt vanligt för en sönderstressad fd travhäst, har sett mycket sånt. Men tror absolut att det går att jobba med, det tar lite tid bara. Men tid är allt vi har ;)

Hej :) Det är precis så våra misstankar är...sönderstressad :( För jag tycker att hon beteer sig så. Men samtidigt så har jag inte mycket erfarenhet av just detta problem vi har nu.
Tror att det sitter i psyket och att hon blockerar allt efter ca 15-20 minuter..det känns oxå som om hon ändå de få gånger jag ridit henne, att hon försöker kämpa emot blockeringarna men att det inte funkar..
När du skrev...rid då bara 15 minuter och sitt av. Helt rätt!
Man låser sig i hur man ska lösa saker på bästa sätt, därav anledningen att skriva ut här..
Jag känner en sån frustration för Nicoles skull.
Vi har låtit henne bara vara sista dagarna, förutom då vi ryktat och barnen myst i hagen med hästarna.
Allt för att våra arbetsplan med henne ska vara klar när vi "börjar om"

Det jag inte har en aning om gällande dessa problem är...hur lång tid det kommer ta och när ska man ge upp?
Tusen tack för ditt svar :)
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Ta inte detta fel nu men, spontant känns det som att du borde skaffa dig en annan häst. Det är inte bara att sitta upp, rida iväg och tro att man ska reda ut allt som det kommer. Det krävs mycket kunskap, förståelse, tålamod, tid och ännu mer kunskap för att få en sådan här häst att fungera. Det är inget som blir gjort i en handvändning och det känns spontant som att du tyvärr inte har den kunskapen som krävs. Om du ändå vill försöka så har du fått fina råd här i tråden. Börja från marken, skit i ridningen i några månader. Promenera, lär in korrekt tömkörning, longering, kommandon, signaler. Se det som en oinriden unghäst. Lär hästen att gå i en avslappnad form och börja bygga muskler utan att du stressar den från ryggen. Ransaka dig själv - fixar du detta?

Hej
Min filosofi är...Erfarenhet får man av allt i livet och jag är en sån människa som aldrig ger upp. Då vi redan hade 2 varmblod innan vi hämtade detta sto så skulle jag aldrig välja bort Nicole ändå, hon förtjänar ett bra liv och detta har jag/vi bestämt oss för att ge henne. Har för mycket livserfarenhet för att lämna bort/ge upp..
De saker jag inte kan ser jag till att lära mig, uppstår problem löser jag dessa på det bästa sätt jag kan. Då jag har viss vana av unghästar och deras inlärning samt beteende få jag som du skrivet utgå just därifrån.
Jag är glad att människor ger massor av förslag och tips då jag hade "blockerat" alla lösningar om vart vi skulle börja.
Jag var så inne på hur tidigare ägare beskrivit henne och trodde faktiskt inte man ljög om dessa saker...Men dom ville ju bli av med henne och jag är glad att hon är här istället.
Men känner jag mig själv och min man rätt så ger ingen av oss upp!
Nicole visar massor av fina/bra och sociala sidor och vill ingen ont varken småbarn, större barn eller vuxna.
Så detta ska nog fixas, har ju fått massor av jättebra tips :)
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tack allihopa, jag har gjort "citat svar" på vissa inlägg, tror det kanske är så jag ska göra ist för att skriva nya inlägg...haha

:bow:
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Okej ja då låter det ju som om hon ändå haft det ganska stabilt. Men man vet ju aldrig... Låt henne bo in sig på nya stället och med nya hästkompisarna ett par veckor och börja sedan promenera med henne ute? Sen hoppa upp och skritta samma runda som du gått och se om hon håller sig lugn då också.

Skritta på stallplanen? Rida några varv i skritt i en hage? Leda hästen ut på en tur och bara hoppa upp de 100 sista metrarna till stallet?
Allt för att avdramatisera ridningen och inte göra så stor grej av det. Du kan ju rida med ledare också, så du bara sitter däruppe och åker tills hästen lugnat ner sig.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Hej. jag har en travare ( Just nu ute på foder) och jag hade exakt samma problem som dig när jag fick hem henne men jag vart grundlurad,, jag sökte efter en hopphäst och vart kontaktad av en tjej som hade ett underbart varmblod och hon skulle vara så sjukt duktigt. jag tog hem henen på prov och allt gick åt helvete direkt jag hade veterinär på veterinär och ingen visste vad det kunde vara, då fattade jag beslutet att ringa runt till ALLA som ahde haft med ladu at göra ända från uppfödarna och fick en massa bra information. informkationen visade att lady varit misshandlad i flera års tid och att hon INTE var inriden alls. så mitt tips till dig är att leta fakta, ring runt, var hård för det är endå en häst det gäller, en levande varelse.
När jag hade hittat all information som jag behövde så kunde jag börja jobba med lady och det vart väldigt mycket tillit. Jobbade på Montyu Roberts metoder och dem har hjälpt mig enormt. visst det tog mig 1.5 år innan det sade helt klick men nu kan jag göra allt med henne. bara ett tips som du kanske kan testa.
Du kanske även kan sätta upp en rundpaddock och longera henne i och träna tillit och kondition där med.
longering är ju ändå bästa sättet att bygga muskler
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tänkte bara skriva min en erfarenhet av ett tidigare sto jag hade. Gammal travare, 12 år, stressade som en tok vid all sorts ridning, all annan hantering: tömkörning, longering, körning, handhäst etc. fungerade utan minsta lilla problem. Men alltid då man skulle rida så blev hon näst intill skogstokig och kunde inte slappna av alls. Kunde inte skritta lugnt, traven vara bara ett evigt steppande i sidled med huvudet i luften och i galoppen for hon alltid iväg som en total toka och man fick i princip bara kura ihop sig och be till de högre makterna att man fortfarande skulle leva då man äntligen fick stopp på henne.
Vi kämpade och försökte i ca 2 år utan resultat. Hur det slutade? Hon fick lämna som en kelgris, sällskapshäst och vi körde henne endast.
Vill bara säga att det finns hästar som inte alls överhuvudtaget passar som ridhästar. Men bara för det behöver man ju inte "göra sig av" med dem, de är ju härliga individer i alla fall som man kan ha mycket roligt med :)
Lycka till, och jag hoppas ni hittar en lösning på problemet.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tänkte bara skriva min en erfarenhet av ett tidigare sto jag hade. Gammal travare, 12 år, stressade som en tok vid all sorts ridning, all annan hantering: tömkörning, longering, körning, handhäst etc. fungerade utan minsta lilla problem. Men alltid då man skulle rida så blev hon näst intill skogstokig och kunde inte slappna av alls. Kunde inte skritta lugnt, traven vara bara ett evigt steppande i sidled med huvudet i luften och i galoppen for hon alltid iväg som en total toka och man fick i princip bara kura ihop sig och be till de högre makterna att man fortfarande skulle leva då man äntligen fick stopp på henne.
Vi kämpade och försökte i ca 2 år utan resultat. Hur det slutade? Hon fick lämna som en kelgris, sällskapshäst och vi körde henne endast.
Vill bara säga att det finns hästar som inte alls överhuvudtaget passar som ridhästar. Men bara för det behöver man ju inte "göra sig av" med dem, de är ju härliga individer i alla fall som man kan ha mycket roligt med :)
Lycka till, och jag hoppas ni hittar en lösning på problemet.

Ja, detta låter som våran Nicole, tack för ditt svar och vi uppskattar det :)
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Hej. jag har en travare ( Just nu ute på foder) och jag hade exakt samma problem som dig när jag fick hem henne men jag vart grundlurad,, jag sökte efter en hopphäst och vart kontaktad av en tjej som hade ett underbart varmblod och hon skulle vara så sjukt duktigt. jag tog hem henen på prov och allt gick åt helvete direkt jag hade veterinär på veterinär och ingen visste vad det kunde vara, då fattade jag beslutet att ringa runt till ALLA som ahde haft med ladu at göra ända från uppfödarna och fick en massa bra information. informkationen visade att lady varit misshandlad i flera års tid och att hon INTE var inriden alls. så mitt tips till dig är att leta fakta, ring runt, var hård för det är endå en häst det gäller, en levande varelse.
När jag hade hittat all information som jag behövde så kunde jag börja jobba med lady och det vart väldigt mycket tillit. Jobbade på Montyu Roberts metoder och dem har hjälpt mig enormt. visst det tog mig 1.5 år innan det sade helt klick men nu kan jag göra allt med henne. bara ett tips som du kanske kan testa.
Du kanske även kan sätta upp en rundpaddock och longera henne i och träna tillit och kondition där med.
longering är ju ändå bästa sättet att bygga muskler

Jag har mina misstankar om att Nicole farit illa hos hennes tidigare ägare, trots att dom varit samma i 12 år av hennes liv. Veterinären såg klart och tydligt att hon inte fått ordentligt med mat, hon var här första gången 2 dagar efter att Nicole kom hem. Jag misstänker oxå att hon faktiskt inte är inriden, hon har ett stort hjärta denna häst och jag tror inte det är hopplöst.
Så vi börjar om från grunderna. Har läst en av Monty Roberts bok, en väldigt sund karl.
Ska se om jag hittar nån mer bok han skrivit :) Tack för att du delade dina erfarenheter!
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tycker det låter som en bra idé att läsa lite böcker av Monty Roberts, har själv en travare som haft det riktigt tufft tidigare. Har haft henne och hennes halvsyster i snart fyra år. Ägna de första två åren till markarbete med bla. Montys principer och har tack vare det och kanske tålamod fått en otroligt mysig individ som blivit trygg i sig själv igen.
Rekomenderar hans böcker varmt och önksar er lycka till ;)
Allt går bara man vill, lyssnar och ger det tid.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tycker det låter som en bra idé att läsa lite böcker av Monty Roberts, har själv en travare som haft det riktigt tufft tidigare. Har haft henne och hennes halvsyster i snart fyra år. Ägna de första två åren till markarbete med bla. Montys principer och har tack vare det och kanske tålamod fått en otroligt mysig individ som blivit trygg i sig själv igen.
Rekomenderar hans böcker varmt och önksar er lycka till ;)
Allt går bara man vill, lyssnar och ger det tid.

Varför rekommendera o hantera efter en bok, kan ju bli hur fel som helst, allt handlar ju om en tolkningsfråga

Varför inte gå efter sunt bondförnuft i stället?
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Jag har mina misstankar om att Nicole farit illa hos hennes tidigare ägare, trots att dom varit samma i 12 år av hennes liv. Veterinären såg klart och tydligt att hon inte fått ordentligt med mat, hon var här första gången 2 dagar efter att Nicole kom hem. Jag misstänker oxå att hon faktiskt inte är inriden, hon har ett stort hjärta denna häst och jag tror inte det är hopplöst.
Så vi börjar om från grunderna. Har läst en av Monty Roberts bok, en väldigt sund karl.
Ska se om jag hittar nån mer bok han skrivit :) Tack för att du delade dina erfarenheter!




Det var så lite så. Du kan även kolla på hans videor på youtube. det gjorde jag. tyckte det var lättare att förstå där hur han gör istället för i hans bok för på filmerna får man ju se hur han arbetar liskom
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Gå ut på pronenader med sadel o träns. Låt stigbyglarna hänga.
Gå långa rundor så hon får skritta hela vägen. Skritten är jöttrebra för att bygga upp ryggmusklerna hon behöver för att bära upp dig på ryggen. Efter någon vecka eller tre, låt någon sitta på henne medan du leder så hon är lugn och ändå har en ryttare på ryggen.
Du på marken bestämmer att ni bara ska skritta, hon ska inte försöka springa iväg med ryttaren.
Efter ett tag ( alltså många ridturer i skritt) skulle ni kunna lägga in trav. Tänk på att hon inte har balans och muskler för att hålla ett kort tempo, kan sluta med att hon blir så kallad elak-bockar eller försöker rusa för att hitta balansen. Så du får springa ganska fort.
Korta sträckor kan ni trava i början så du själv får upp konditionen.

Vad ni än gör, stressa inte. Börja inte galloppera på häststackarn.
Longera gärna ganska ofta eller tömkör, släpp lös i ett ridhus eller låt springa runt i en större hage.
Rid i skog och mark, då blir hon riktigt fin om kroppen.

Glöm för guds skull inte att travhästar inte ska trava som halvblod, denna tjejen vet inte vad det är och hon kommer studsa o galoppera när ni har kort trav för då faller galoppen in och de är lättare för hennes muskler att galoppera slarvigt än att trava son ett halvblod..
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Hoppas lite av det hjälpte.
Du nämnde en arbetsplan. Då vill jag bara "varna" dig lite. Vet ju inte alls hur du tänker iof. Men på sånna här hästar kan det vara lite lurigt med planer. Istället bör du aktivera alla dina sinnen och möta hästen där den är för dagen. Du måste varje dag göra det som du känner kommer att funka. Vissa saker kommer gå snabbt, andra kommer ta längre tid. Och du har ingen aning om vad eller vilket detta är just nu. Lär dig av din häst och tro på dig själv!

En annan viktig sak med en sån här stressad häst är att sätta tydliga gränser. Var inte rädd för att göra det, bara för att du misstänker att hästen farit illa innan. För att ge ett exempel: Jag tog hand om en "sönderstressad" vallack på 5 år. Benen och huvudet bara gick runt runt runt och hade ingen ro att stå stilla. Jag fick ryta till åt honom, ett ryck i grimskaftet och beröm när han stannade. Man såg på hela hästen hur befriande det var att någon sa till honom på allvar vad han skulle göra. Tidigare ägare hade tyvärr bara följt med i grimskaftet och var rädd att sätta fast honom då hon tyckte han var för stressad. Hmm? Ibland vill hästen bara ha raka rör om vad som gäller, då kan dom slappna av. Detta kräver dock en stor känsla för timing och närvaro!!!

Du undrar hur lång tid det kommer ta? Det är individuellt, beteenden sitter djupt rotade. Huvudsaken är att du känner att det går åt rätt håll de flesta dagar. Sedan får man räkna med bakslag, självklart.
Mvh Höstmåne
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp