Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

F

Fransas

Behöver tips, ideer, ja vad som helst gällande ett 13-årigt varmblodigt sto.
Vi tog över henne för ca 3 veckor sedan och när jag kom ner ville jag bara ta hem henne.
Hon var mager, overkad och i allmänt dåligt skick.
Hon har ätit upp sig och är underbar att hantera från marken.
Ridturerna är fruktansvärda :( Redan när man sätter på sadeln sträcker hon ut huvudet och börjar "hacka" tänder på nåt konstigt vis...
Lugn första 15 minuterna sen börjas det....Hon steppar, reser sig, svarar inte på tygeln, uppstressad...ja sig vad hon inte hittar på. Vänder sig något åt vänster och bara motarbetar allt.
"hackar" tänder även vid ridtur i omgångar. Hon är jättefin vid longering, svarar jättebra. Har känt igenom henne och letat "onda" ställen men hittar inget. Jag använder ett bettlöst träns då jag trodde allt berodde på detta efter första turen.
Kan det vara mentalt, är hon sönderstressad?
Hon blir även genomsvettig efter turerna..
Vad kan jag göra? Vad kan detta bero på? Vill så gärna få bukt med allt!
Tackar för alla tips jag kan få...
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Att som lekman sitta och känna efter ömma punkter och sedan nöja sig med att inte hitta nagot gar inte. Hästen känner uppenbart obehag av att ridas och det första du bör göra är att ta ut en veterinär som kan ga igenom hästen ordentligt, bade rygg, tänder osv osv. Ta ut en sadelutprovare som kan kolla sadeln sa den passar ordentligt.

Sen undrar jag, du tog över hästeb för 3 veckor sedan och da var hon mager och i daligt skick. Jag tycker det är för tidigt att rida en sadan häst efter bara 3 veckor. En häst som är mager, overkad och i daligt skick är extremt sällan lämplig att rida efter bara 3 veckor.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Både vererinär och hovslagare har redan varit här! Ska påpeka att hon inte var utmärglad...La ut denna tråd för att få tips och ideer av nån som kanske varit i liknande situationer..inte nåt pekfinger över "bättre vetande"
Men tack för ditt tycke.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tillägger hovar, tänder och muskler/kropp är i bra skick enligt veterinär och hovslagare! Dom första som jag naturligtvis ringde hem efter hemkomst. Ang sadel/sadlar har hon den bästa möjliga passande för henne.
Då jag vet att det finns mycke kunniga hästmänniskor här, efter ha suttit och läst forumet var denna tråd ett alternativ.
Jag har inga ideer just nu och vill lösa detta beteende hon har :confused:
Hon får efter inrådan..fri tillgång till hö samt Lucern hackat strå, b-vitamin, lite kraft groov 125, linfröolja och vitaminer+mineraler.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Du har ju en kapplöpningsmaskin. Avlad för att springa och springa fort!

Hästen behöver skolas om av kunnig. Lära sig att det inte längre behöver gå 120 km/tim.

Bara skritta på långa tyglar en månad eller så. variera terrängen med kalhygge, bommar och backar för att sätta muskler.

Hästens beteende kommer sig troligtvis av vana att efter en kort framskrittning få sträcka ut. Många har också en hiskelig tendens att hänga i truten på dem. Bara för att det kanske går lite fortare än vanligt så är farten lugn jogg för en travare. De har inte muskler att bära upp sig i långsammare tempo i kombination med avel att vara just kapplöpningsmaskiner.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Visst är det en "fartmaskin, men hon travar inte ens bra, hon liksom töltar/passar när hon springer, hon kan ej slappna av och bara skritta på långa tyglar, skritta kan man göra genom att hålla tillbaka henne från trav/tölt/pass/galopp. Finns inte ens chans att låta henne gå på långa tyglar, det har jag naturligtvis provat!!
Har fått in henne i fin galopp ett par gånger men hon börjar genast trippa/galoppera i sidled, när man försöker styra upp henne både genom skänkling och tygel vänder hon endast baken och fortsätter i sidled åt andra sidan.
Jag betackar mig också från alla "förståsigpåare".
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Jag är också en "förståmigpåare", så du kan ju strunta i att läsa.
Men jag tycker det faktiskt kan vara lite osjysst mot hästen att utsätta den för den stress den får när du ska rida.
Börja om från noll. Gå promenader, träna halvhalter från marken. Och när du är ute och går, stanna ibland och stå bara och glo en stund, knyt skosnörena, fibbla med mobilen, eller andra saker som gör att hästen får lära sig stå still.
Och när du sen börjar rida, se till att det är typ spöregn, som gör att hästen fokuserar på annat än att stressa för den har ryttare på ryggen.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Nu var det ju du som bad om hjälp o det är flera som försökt förklara för dig. Att sedan hugga tillbaka när man får goda råd är lite sandlådenivå. Du har en häst som kommit från ett ställe där den uppenbarligen inte skötts på ett korrekt sätt, den får nu mat o omvårnad vilket gör att den säkert får massa överskottsenergi, hon vet helt enkelt inte hur hon ska hantera detta vid ridning. Dessutom framkommer det inte hur mkt hon är riden tidigare, har hon ens haft ryttare på ryggen innan? Har du provat med att longera henne innan du rider så hon får springa av sig lite överskotts energi o sen ut o bara skritta i skogen. Rekommenderar dig att bara skritta tills hon börjar lyssna o kan den biten, sen lägga in trav o efter ett tag även galopp. Att hon blir svettig är ju rätt naturligt om hon inte är i kondition både psykiskt o fysiskt. Klart det är ett stress moment att bara flytta till nytt stall o att sedan redan efter 3v. förväntas vara lugn o harmonisk. Ta gärna hjälp av en tränare om det inte löser sig med tiden
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Det var absolut inte menat att det skulle tydas som att jag "hugger tbx" :confused: Min tanke var att få bra och användbara tips och ideer då detta forum är suveränt!
Jag kände mig "dumförklarad" då jag naturligtvis gjort de första man ska kolla upp...
Hon är ju inte stressad på nåt sätt i annan hantering, heller inte vid longering bara ridning och då går det inte att skritta efter ca 15 minuter. Som att hon blockerar allt.

Att börja om var en bra ide och så får det nog bli..Vill ju bara hennes bästa.
Andra förnuftiga och bra tips uppskattas.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Förlat för att man försöker hjälpa... Hur ska jag kunna veta om hovis och vet varit ute när du inte skriver det? Jag är ingen tankeläsare. Det har förekommit personer här pa forumet som uppenbarligen inte haft en tanke pa att ta ut en veterinär och som kommit med alle handa bortförklaringar till varför en veterinär inte varit ute, därför är det mer eller mindre standard att veterinär är det första tipset man ger när folk har problem med sin häst.

I övrigt tycker jag du fatt bra tips. Hantera mycket fran marken, men se till att hon far bort överenergin. Att skritta i skogen, upp och ned för backar och över stock och sten är bra arbete där hon far använda musklerna. Misstaget manga gör när de köper gamla travare/galoppörer osv är att ställa dem i en hage och sen inte lata dem fa utlopp för energin. De är gjorda för att springa och det är tämligen vanligt med gamla travare där ägaren far diverse problem med den för att den helt enkelt inte far utlopp för energin.

När det sen kommer till ridningen tycker jag du ska börja om helt, som om hon inte varit ride ö.h.t, dvs ta hjälp av nagon, häng pa henne medan den andra personen leder, sitt sedan upp och skritta, lat sedan den andre personen longera medan du rider osv sa hon blir bekväm med att ha en ryttare pa ryggen och för att motarbete hennes "rusa-som-en-idiot" beteende.

Tömkörning är en annan bra ide som kan vara värt att titta närmare pa. Om hon varit körd pa travet vet hon troligen var det innebär att bli tömkörd. Dock bör du nog ha nagon som leder henne i början medan du tömkör.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Kanske funkar att bara skritta korta stunder i början, med sällskap. Gjorde jag med min. Sen fick han gå ut på bete tidigt, med stödfodring. Funkade bra, för då stressade han inte upp sej när han var "tröttare". Tog ett halvår innan han började galoppera, så ge det tid.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Fast om du läser igenom ditt egna första inlägg så bör du nog själv förstå vilken sorts svar du får, för där låter du ärligt talat inte så kunnig.
Först skriver du att hästen är mager, overkad och i dåligt skick, sen att hästen har ätit upp sig på bara 3 veckor och du har dessutom ridit under tiden, när hästen visat obehag redan vid moment 1 (tränsa) och även galoppera på en häst som inte går bra i långsammare gångarter.

Är hästen alltså helt okej i hullet nu? Inte dålig överlinje?
Har du fått hjälp att passa in sadeln?
Hur mkt är den riden?

Som du säkert vet är många travare sådär stressiga och känsliga, och steg nr 1 med ridningen är ju att hästen kan skritta normalt och avslappnat både på kort och lång tygel.
NÄR hästen klarar detta kan man lägga in traven, men det är viktigt att det alltid sker avslappnat och lugnt.
När hästen så småningom är stark och välriden kan du lägga in galoppen utan problem.

När man har den sortens häst som du har är det jätteviktigt att inte skynda på utbildningen/tillridningen. Grunden är ju liksom det viktigaste och om det inte funkar kommer inte resten funka.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Tack för tipsen :) Kändes hopplöst för hennes skull...hon har massvis av negativ energi som måste bort och vi tror inte hon haft det så bra/lätt :(
Jag förstår nu varför hon skänktes bort, men vi tror hon har massor kvar att ge då hon är underbar i all markarbete, förutom lite stresssymtom som kommer ibland, detta med tuggandet/hackandet med tänder och framsträckning med huvudet samtidigt.
Vi har ridit ut 1 gång tillsammans med ett av vårat andra ston men det gick inte heller och då var det ett 6 årigt, lugnt och harmoniskt sto som hon tyr sig mycket till...
Vi har bara ridit henne 4 gånger varav 2 av dom tillslut slutade i backen för mig, sista gången vi red henne var samma dag som jag gjorde denna tråd
Vi provade tom att byta ryttare så min man tog över på hemvägen...detta gick lika "illa" Hon verkar blockera allt i sinnet.
Vi kände att vi inte riktigt visste vad vi skulle börja förändra/jobba med.
Vi har även tagit bort all kraftfoder och ger bara fri tillgång samt lucern för hullet och proteinbehovet.
Vi "börjar om" och ser hur detta går.
Tack igen :)
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Hon har enligt veterinären gått upp mycket i vikt, man ser en stor skillnad men är såklart inte nöjda, hon behöver gå upp mer såklart!
Veterinären har varit här 3 gånger. Vi tror hon inte fått mat helt enkelt :(
Jag har en hästbekant vars man varit sadelutprövare och sadlarna dvs 2 st är det inget fel på och passar jättebra.

Hon hade enligt tidigare ägare blivit mycket riden, men sporadiskt sista 6 månaderna pga graviditet..
Anledning till galopp är att hon av nån anledning föredrar detta...Hon vill INTE Skritta efter ca 15 min, hon går inte i trav utan steppar tar "halvgalopp vänd lite åt vänster med kroppen, när man släpper iväg henne för att hon inte hela tiden ska motarbeta tyglar och skänklar så tar hon gärna galopp.
Tillägger även att när hon blockerar så lyssnar hon inte alls på hjälperna. Stregrar, snurrar runt osv...listan kan göras lång.
Ridtur 1 var med ett vanligt trens med bett, ridtur 2, 3 och 4 bytte jag till betlöst med en martingal.
Varav ridtur 3 och 4 även med sällskap av vårat yngre sto.
Anledning till att jag/ vi har ridit henne redan är just för att allt markarbete, och longering funkade jättebra och att hon enbart skulle ut på skritt turer för att få tillbaka konditionen. detta råd av just veterinär.
Men hon skrittar inte och då har vi ridit henne dessa gånger för att hon ska få drenera ur sig all "skitenergi" hon bär på.

Därför ville jag redan nu ha lite tips på vad man kan börja med så allt blir rätt än att fortsätta på detta sätt nåt längre, då det gått bara 3 veckor sedan hon kom.
Jag måsta ha en plan och har nu fått tips om vart jag kan börja.
För att det inte ska bli fel eller ännu värre.
Vi har en 8-årig vallack tidigare tävlad i trav och Monte samt ett sto på 6 år tidigare travhäst och det har aldrig varit nåt problem med dessa "vassa" individer.


Tack
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Många hästar som stressar i skritt går betydligt bättre i lugn, sansad trav. Så det kanske är ett alternativ att trava henne små korta rundor?
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Vissa travare är inte ordentligt inridna och KAN inte hjälperna. Ridning = någon har suttit på ryggen och styrat. Här behöver du ta hjälp. Åk till en instruktör som har erfarenhet av travare och kan hjälpa dig att lära hästen.
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Kan det vara så att hon blivit riden fullt ös medvetslös hos förra ägaren, o inte fått skritta i sakta mak?
 
Sv: Hjälp!! tips och ideer ang sto 13 år....

Du säger att veterinär kollat henne. (böjprov, munkoll, palpering av muskler?) Och att sadel passar.
Men vet du så mycket mer bakgrundsinfo om hästen? Är den inriden? Hur länge gick den på travet? Varför togs den från travet? Tidigare skador? Hur många ägare? Har den haft de här problemen tidigare och har den vandrat runt mycket som svårriden ex. travare?

Kanske den här hästen inte kan eller vill ridas, kanske bara vill ha ett lugnt sista hem med bra skötsel? Och få avsluta sina dagar när du inte vill ha kvar. Mitt råd är att sälj aldrig vidare en sånhär häst. Om du inte har kunskapen/lyckas att omskola och rida till hästen, kan den få ett gott hem hos dej då ändå? Ni hade två andra ridbara hästar om jag förstod det rätt?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp