Hjälp till "plugguppgift" önskas!

Asa_S

Trådstartare
Läser idrottsmedicin och nästa inlämningsuppgift vi ska göra är en träningsplanering på någon idrott. Tyvärr :p var den tvungen att vara på människa, men jag fick gärna ta med hästen också, om jag hade lust att göra dubbelt arbete... Så då tänkte jag på distans, för där måste väl både häst o ryttare ha kondis. Problemet är att jag vet ingenting om distansritt och hur det går till rent praktiskt (måste innehålla en beskrivning av idrotten) eller hur ni mäter att ni är redo för en viss ritt. Har varit inne här och läst en del men det verkar inte vara så "vetenskapligt" ;) direkt.

Kan ni vara så snälla och ge mig lite hjälp här, vetenskaplig eller ej, så får vi se om jag kan göra något av det! :bump: :bump: :bump:

Sv: Hjälp till "plugguppgift" önskas!

För en rent praktisk beskrivning, gå in på www.distansryttaren.se och klicka på "Kort om Distans".

När det gäller att vara redo för en viss ritt så finns det två perspektiv:
Kondition och hållbarhet.
De två ska följas åt, men gör det inte nödvändigtvis. Det mest fatala är när konditionen är högre än hållbarheten vilket är lätt att ordna.
Att träna upp kondisen, att hästen får ett bra flås och går ner snabbt i puls, kan tränas upp på relativt kort tid, medan hållbarheten tränas över en mycket längre tid, uppemot år av långsam träning, då skelett, senor och ligament härdas och även de långa långsamma muskelfibrerna tränas upp.

Har man gjort sin hållbarhetsträning eller fått tag på en äldre häst som allroundridits på ett vettigt sätt, så kan man gå vidare och kondisträna.
Hur man konditionstränar kan man läsa om bl a i böcker om fälttävlan. Genom fartlek och intervallträning, gärna med en pulsmätare, så kan man lätt utvärdera pulsåterhämtning och lägga upp ett träningsprogram.

Av naturliga skäl så tränar man i princip aldrig de banlängder man tänkt tävla på hemmaplan, utom möjligtvis de kortaste på 4-5 mil. Att vara ute på en träningsrunda på 120-160 km är liksom inte realistiskt. Man måste lära känna sin häst (och det gör man när man rider några timmar om dagen på samma häst) och lär sig tolka signalerna under rittens gång.
Första gången man rider en längre sträcka så tävlar man inte främst för att vinna på hastighet, utan det blir som en träningstillfälle som man lär sig av tills nästa tävling.

Visst KAN man lägga upp ett mer strukturerat träningsschema, men risken med att lägga ut en sådan är att den tas för att gälla för alla hästar. Det är så otroligt individuellt hur en häst ska tränas så var och en bör utforma ett schema för varje hästindivid. Det gäller väl för alla grenar, egentligen. Att starta Clear Rounder är lätt, för det kan alla friska hästar klara av utan specialträning, därefter lär man sig mer om sporten och lär sig själv avgöra när hästen är redo för högre klasser.

Det stora generella med lång, långsam träning under längre tid för hållbarhet och att den snabba konditionsträningen tas "sist", gäller dock alla hästar. Tummar man på det så är man ute och balanserar på skaderanden.

Om du vill läsa mer om träningsråd för distanshästar så rekommenderar jag Leif Stillings "Träningslära" där bl a distanshästens träning tas upp.

Jag var precis inne på den sidan, jättebra! Och jo, uppgiften är väldigt teoretiskt upplagd, tyvärr. Hade jag kunnat skriva den bara på häst så hade jag kunnat göra det mycket mera tillämpbart, men nu fick jag ju inte det. Hur som helst så ska träningsupplägget sträcka sig över ganska kort tid, några månader, så jag måste ju hur som helst välja vilken intensitetsgrad jag ska inrikta mig på. Men hur tränar man som ryttare (såg att det inte "behövs" förrän vid längre ritter, så då får jag väl ta en högre nivå)?

Jag tror det är ganska olika hur ryttare tränar!! Vissa distansryttare även de som ridit 160km tränar inget förutom ridningen medan andra springer marathon.
Jag själv har ridit ritter tom 80km. Hur många kan du läsa på distanslistan.com gå in under ryttarlista och sök på Madeleine Fridlund.

Nedan följer träningsupplägget för min egen del. Jag ser ridningen som huvudträning men kompletterar den med annan träning som komplement för att stärka muskler. Utöver träningsschemat tillkommer mockning, bära vattenhinkar och höbalar varje dag.
På sommarhalvåret cyklar jag till/från stallet en gång om dagen totalt 9km per dag.

Dag 1 Ridning 3h
Dag 2 Promenad i rask takt med häst 60 min+ Styrketräning överkropp.
Dag 3 Ridning 2h
Dag 4 Löpning 4km
Dag 5 Ridning 3h
Dag 6 Ridning 3h, Styrketräning överkropp
Dag 7 Löpning 4km, Ridning 2h

puuuuh vad mycket du tränar!!!!!!! ;) :p :D

Jag rider bara som träning, visst kanske jag borde träna mig själv mer, men jag orkar rida 120 km och serva mig och min häst själv utan att bli nämnvärt trött så jag antar att det är tillräckligt jag tränar.... ;) Utöver ridningen så har jag ett ganska fysiskt tungt jobb, det kan ju spela in iofs... Plus att vi arbetar hemma med stallbygge och det är väldigt tungt emellanåt. Den träningen är ju bra för styrkan, men för konditionen har jag enbart ridningen...

Jag gillar att cykla, springa på band och simma, skulle göra det oftare om jag hade tiden...

Camilla

Jasså tycker du? Man har ju ingen koll på hur andra gör... Men jag måste träna annat än ridningen för att orka. Jag har ju en whiplasch skada i nacken och måste se till att styrketräna axlar, rygg och överkropp. Om jag fuskar med det så känner direkt av det och får olidlig värk i nacken... Löpningen började jag med i januari och det var för att öka på min kondition lite och så börjar ju åren smyga sig på och då förfaller kroppen lättare än när man var 25 ;)

då förstår jag att du behöver styrketräna för att klara nacken....men åldern...du ser ju ut som 25 fortfarande ;)

Ha ha tackar! det kanske beror på att jag tränar.... Du får lägga på nästan 10år för den riktiga åldern!

oops ;) det hade man då aldrig kunnat ana ;) :)

förresten, fartträna du med dina hästar nu? Funderar på hur andra gör med fartträning av de hästar som är på minst 8-12 mil? (så man kan jämföra lite)

Hur menar du farttränar nu? På hösten? Eller överhuvudtaget nu i deras uppträning?

Det blir iaf ja på bägge frågorna. Fartlek med pulsmätare, men inte så mkt tuffare intevallpass nu på hösten. Jag har använt fartlek i träningen redan innan de började tävla. Men senaste året har jag lagt in betydligt längre och snabbare sträckor med galopp.

Ja jag menade nu på hösten... :p :D Jag försöker lägga in ett pass typ varannan - var tredje vecka som är på en tre mil minst, då det blir mycket trav och galopp, annars är jag ute på en timmes turer ungefär med en hel del trav o galopp. "Rejsar" på travbanan vi har. Undrar bara hur andra gör med sin fartträning...om det är väldigt planerade träningsrundor....det känns som om jag är den enda som är ute och tokrider helt oplanerat ;)

Det är så olika med hur jag tränar. Igår var jag ute en sisådär 4-4.5 mil och det gick ganska fort... :p

neywaz skrev:
Det är så olika med hur jag tränar. Igår var jag ute en sisådär 4-4.5 mil och det gick ganska fort... :p

Konstigt, jag gick bara 2½-3 mil då :angel: och jag måste erkänna att jag har inget ordentligt upplägg på min ridning. Rider lite som jag känner för dagen och berodende på hur veckan i övrigt har varit. Sen känner jag av hästen min, ifall vi ska gå en längre eller kortare.
Fast nu kommer det nog planeras in en del långritter sen jag hittade Neywaz ute i skogarna! :D

jaa det var väl en sån bit för din del, jag hade ju vägen till/från dig också haha ;) han fick galoppera hela vägen hem förutom en stunds skritt i er skog, det tog ändå en 35 minuter... :crazy:

självklart ska det bli lite fler turer ;) är sååå härligt att ha hittat lika (nåja...nästan) tokigt ridsällskap :D ;)

Ja, jag försökte sansa mig. Annars kanse du inte vågar ge dig ut på längre turer med mig igen :crazy:

Min kuse uppförde sig alldeles exemplariskt fast nog hade han hoppats på en hink betfor ute i skogen...
Idag fick han vila.

hahahah det är ingen fara på taket - nästa gång kan vi rida fortare om du vill ;) - inga problem för mig :D klart jag vill ta fler turer det var himlans skojj ju! :bump:

Trodde att jag red för fort för din häst, men ack så man bedrar sig ;) Ska vi galoppa hela vägen på banvallen till rimbo då ;)

Deli fick ingen vila - han fick ett dressyrpass :crazy: Ingen hejd på den hästen... :eek:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 158
Senast: cassiopeja
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama