hjälp tack:)

V

varbergs_elin

Har ett fullblods sto som har blivit lite rädd för rampen upp till stallet.
hon har ramlar ner för den 1 gång och blir nervös när hon ska ner för den och nu slänger hon sig bara! rampen är inte hög utan ca 50 cm på högsta stället och så sluttar det neråt. vill ha lite tips på hur man tränar bort denna rädslan på bästa sätt!

sen har hon även fått en spark på benet an min andra häst och är nu jätte svullen. hur gör man på bäsdta sätt att få ner svullnaden?

tack

Sv: hjälp tack:)

Har ett fullblods sto som har blivit lite rädd för rampen upp till stallet.
hon har ramlar ner för den 1 gång och blir nervös när hon ska ner för den och nu slänger hon sig bara! rampen är inte hög utan ca 50 cm på högsta stället och så sluttar det neråt. vill ha lite tips på hur man tränar bort denna rädslan på bästa sätt!

sen har hon även fått en spark på benet an min andra häst och är nu jätte svullen. hur gör man på bäsdta sätt att få ner svullnaden?

tack
Om rampen är så pass smal att en häst (även en häst som inte går snällt brevid den som leder) kanske kan ramla ner vid sidan av rampen så är det minst sagt lämpligt att bygga upp runt sidorna så att hästen inte hamnar på sidan om rampen. Mitt förslag till dig är därför att du (eller ansvarig för stallet) ordnar med grus eller liknande att fylla ut med så att hästen inte riskerar att hamna fel. Efter det så är det ju bara att försöka träna upp hästen igen (modell lastträning). Angående fråga 2 så skulle jag kyla benet och sedan ringa veterinär för konsultation.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 943
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30