Hjälp tack! 13h i Berlin! (och Abu Dhabi) Vad göra?

mrsA

Trådstartare
Om mindre än två veckor reser jag till Kina! Jag råkar då ha två små nätta mellanlandningar på 13h i Berlin respektive 15h i Abu Dhabi. Jag flyger in till Berlin 8 på morgonen och nästa flyg går runt 9 på kvällen. Så frågan är hur kan jag bäst utnyttja mina timmar i Berlin ? :) jag läste att det verkar enkelt att åka kommunalt någonstans centralt. Frågan är bara var ska jag åka? Jag ser framför mig någon trevlig stadsdel med lite shopping, lite historiska byggnader och trevliga caféer att kunna sitta och läsa i. Något förslag? :)

En sidofråga, jag har även 15h i Abu Dhabi, flyger in 6 på morgonen och flyger ut 21.30. Min plan nu är att bara hänga på flygplatsen för jag vet inte hur bra det är att åka som ensam tjej någonstans där? Och hur enkelt det är att ta sig till och från flygplatsen. Jag är inte helt taggad på att åka taxi ensam. Öppen för förslag även där också alltså :)

Så shoot! Hur ska jag göra min 44h flygresa spännande!

Sv: Hjälp tack! 13h i Berlin! (och Abu Dhabi) Vad göra?

Abu Dhabi:

Det går hur bra som helst att åka runt som ensam tjej där. Det du ska tänka på är väl att täcka axlar och knän. Men det är mer som respekt för kulturen än risk för att något ska hända. Och du kommer se mängder med turister som struntar totalt i det..

Det går också buss in till stan, A1 heter den. När vi åkte för några år sedan var priset bara ett par dirams enkel resa. Det är mindre än 10 kronor. Tar kanske 40 minuter in till stan. Sen hade jag inte tvekat att åka taxi själv, men förstår att det kanske inte är så lustigt första gången man är där.

I Abu Dhabi är huvudtipsen att strosa på cornichen (strandpromenaden) och titta på byggnader och folk. Den är någon mil lång (man behöver ju inte gå hela såklart) men av förklarliga skäl finns det många stopp med skugga på vägen! Från cornichen kan man också gå ut till Marina Mall som är ett stort shoppingcenter (med Ikea om du skulle sakna Sverige för mycket ;) )

Senast ändrad:

Berlin är väldigt smidigt! Jag hade åkt in, gått på DDrmuseumet, ätit korv gått längst east side gallery och tagit en öl på beachbaren..

Du åker supersmidigt in till centrala Berlin med buss och så går du på något av de intressanta museerna (jag älskar Checkpoint Charlie), äter god mat och slänger en kik på East Side Gallery :)

Tack så hemskt mycket för svaret, jag får helt enkelt omvärdera min Abu Dhabi mellanlandning. Kanske vågar jag mig från flygplatsen ändå:)

Escodobe och Niphredil:
East side gallery är spikat nu! (och en bärs på beachbaren;)). Ska kika upp både checkpoint charlie och DDRmuseet !:) Tackar!

Brandenburger Tor, guldElsa och judemonumentet
Åker till Berlin för 3:e gången om 3 veckor:)

Klart du ska lamna flygplatsen.:D Det kan vara kul att strosa langs cornichen och titta pa folklivet i Abu Dhabi. Om du tar en taxi rekomenderas dock att bestamma priset innan du stiger in.;)

Har ändrat mig efter vidare research och tänker helt klart lämna flygplatsen:) troligtvis blir det buss för mig, verkar ju väldigt smidig från flygplatsen. Kanske tar en taxi tillbaka och jag håller koll på taxametern. Tack tack:)

Faktiskt riktigt taggad över mina långa layovers nu! Inte helt fel att få lite snabb sightseeing i två nya länder:D

Nä, snabb sightseeing och smakprov är ju alldeles utmärkt. Gillar du atmosfären, stämningen, känslan du får i någon av dem (eller bägge) kan du ju alltid komma tillbaka :)

Berlin:
Ta tunnelbana eller S-bahn till Friedrichstrasse. Där har du nära till nästan allt och det är Berlins bästa shoppinggata enligt mig. Stationen ligger ett stenkast från Unter den Linden, från korsningen mellan gatorna ser du Brandenburget Thor. Längre ner på gatan ligger Checkpoint Charlie. På vägen dit kan du passera Fassbender & Rauch, en enormt stor, gammal chokladbutik med café på övervåningen som ligger på parallellgatan Charlottenstrasse. Gendarmen Markt är ett stort tjusigt torg vid Charlottenstrasse.

Från stationen är det också gångavstånd till Museum insel (eller så tar man spårvagnen). Där finns några av de häftigaste museer man kan tänka sig. Rekommenderar särskilt Pergamonmuseet. Nefertiti finns att beskåda på Neues Museum.

I Berlin finns det hopp on- hopp off bussar som man kan välja att åka hela eller delar av turen. Bra sätt att få en överblick över stan.

Vill man få en känsla av gamla öst kan man besöka Alexanderplatz. Egentligen tycker jag även att ett besök på Judiska museet är bra, men det kräver att man inte känner sig stressad.

Trött i benen? Ta Afternoon Tea på hotell Adlon bredvid Brandenburger Thor

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka