Hjälp, svullet öga!!

Hoppelhase

Trådstartare
Min lille valp vaknade nyss efter en halvtimmes tupplur och ena ögat är plötsligt helt svullet! Eller rättare sagt, under ögat är det en stor bulle, inte jättestor men ungefär lika stor som själva ögat. Han kisar och försöker klia med tassen men annars är han pigg och glad som vanligt.

Innan tuppluren såg han normal ut men när jag tänker efter så tyckte jag förut idag att han kliar sig ovanligt mycket över hela kroppen. Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Ska jag avvakta eller försöka hitta en veterinär så snabbt som möjligt?? (Bor ute på vischan, antar att det finns en jourvet typ 30 mil bort.) Usch, hönsmamman jag har en stor klump i halsen och mår illa.

Allergisk reaktion? Han har inte ätit något annat än sin vanliga hundmat/godis förutom en yttepytteliten bit pannkaka imorse. Vi duschade förut, kan han helt enkelt fått shampo i ögat?? (Kliandet över hela kroppen om det nu finns något samband var dock innan.) Någon slags insektsbett/stick?? Fått in något i ögat?? Jag drog ur ett grässtrå ur det ögat men det var flera dagar sedan. Kan/bör jag rengöra ögat på något sätt? Bara låta det vara? Han verkar inte ha ont, jag får titta på det, men det kliar som sagt, och så ser han vääldigt bedrövlig ut. Ska försöka fixa en bild.

Sv: Hjälp, svullet öga!!

Bilder

IMG_7133.jpg

IMG_7145.jpg

IMG_7142.jpg

Oj, stackars liten! Är han pigg och glad skuller jag inte oroa mig så mycket. Verkar vara en reaktion på något. (valpar är jättekänsliga) Om du har schamponerat honom och han har fått in i ögat kan han säkert reagera med att det svider/kliar plus att det blir lite svullet. Prova att skölj ögat med lite koksaltlösning om du har det hemma. Har du badat honom för att han kliade sig? Hade han löss? Det kan förklara varför han kliade sig innan och det är inte ovanligt att de kliar sig efter att man har badat dem i dermocan eller canitex. Har han dessutom fått det i ögar så förstår jag om det är irriterat.

Tack för ditt svar! Svullnaden har inte blivit värre på två timmar i alla fall, men inte bättre heller. Jag sköljde med koksaltlösning nyss.

Jag badade honom inte för att han kliade sig utan bara för att han var väldigt smutsig. Duschade inte hela honom heller eftersom det var första gången, bara ryggen/sidan, men det klart att det kan ha runnit till ögat ändå.

Jag har försökt att titta i ögat men det tycker han inte är så himla kul förstås även om han inte verkar ha ont. Man ser inget på insidan av det undre ögonlocket, det är rosa och inget som tyder på ett stick, skräp eller liknande. Tror inte att det är någon skada på själva ögat eftersom svullnaden är nedanför ögat och han inte har ont. Vi har promenerat ute på fälten där gräset är högre än honom så det är förstås lätt hänt att ett litet frö eller grässtrå kommit in, men som sagt inget som syns nu.

F*n, jag tror andra ögat börjar svullna också. :cry: Han har sovit i stort sett sedan jag upptäckte första svullnaden, men han brukar ta det lugnt vid den här tiden så vet inte om han känner sig hängig. När han vaknar är han väldigt ömklig och vill bara sitta i mattes knä och bli klappad, men det kan förstås bero på att matte mår dåligt och ömkar honom...

Jag hade ringt veterinär och rådfrågat med dem. Det var en annan tråd uppe här har jag för mig med en annan hund som fått något liknande?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, igårkväll fanns ingen veterinär att få tag på. Det andra ögat svullnade upp likadant, usch, det såg verkligen hemskt ut. Men när lillen väckte mig för att gå ut och kissa kl. 4 i morse var svullnaden nästan borta och nu är han helt bra igen! Har fortfarande ingen aning om vad det var men vilken lättnad att han är bra igen. Idag fick han en plastbunke på huvudet och gjorde illa benet (?!) istället... :crazy:

Jag skulle tro att han har kommit i kontakt med något som han reagerade på.

En gång hade jag en valp på 9-10 veckor som plötsligt och tillsynes utan anledning svullnade upp runt nosen. Han såg ut som ett mumintroll ungefär. Hände också på kvällen innan de skulle sova (han och hans syskon). Ingen av de andra såg ut så där. På morgonen var det borta och jag har ingen aning om vad han reagerade på. Kom aldrig tillbaka sen heller.

Skönt att den lilla sötisen verkar bättre och hoppas att han får fortsätta må bra nu!

Tack, det hoppas jag också!! Om jag inte varit så orolig igårkväll skulle jag skrattat åt min lille pojk, två pingisbollar till ögon men hur glad och cool som helst och i full fart att jaga leksaker i blindo. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka