Hjälp! sommareksem - prövat allt

E

ellipelli

Jag har en äldre nordsvensk sen 9 år med svåra sommareksem.. Har verkligen prövat allt genom åren. I år satte jag på täcke första april och håller på och provar horsol, dag 8 nu. Igår märkte jag att han ville klia sig mot grenar och boxväggen..

Har någon tips om ett täcke som håller.. få sy igen hål varje dag.. Någon som har en idé på vad hans eksem beror på. Jag trodde knott, men de har ju inte kommit. Och dessutom är han ju skyddat mot sol och insekter av täcket..

Jag tycker det är så fruktansvärt jobbigt att se hans lidande. Än så länge är det inga sår, men det är väl bara en tidsfråga.

Jag smörjer varje dag med mjukgörande, behandlar med horsol enligt instruktionerna, schamponerar med hexocil och har täcke + huva dygnet runt. Ger vitlök och linfröolja i maten.
Tidigare har jag prövat alger som fodertillskott samt ett muslifoder för eksemhäst.

Känner mig helt hjälplös. Jättetacksam för tips åt min älskling!

Sv: Hjälp! sommareksem - prövat allt

Har du testat Nylanders? Funkade bra på min eksem pålle. Boett har bra eksem täcke (säljs via deras hemsida) och det håller rätt ok, beror på hur mkt hästen kliar sig. Kan även vara värt att låta han stå inne under de värsta timmarna på dagen. Hoppas det löser sig!

Tack för tipsen!

Jag har provat Nylanders i kombination med annat. Tycker också att det är ett av de bättre preparaten.
Boetts täcke köpte jag för ett par år sen, men det höll bara i en säsong så jag tyckte inte det var värt priset. Men jag har som sagt inte provat det sen dess. Har hört att det nu är ett annat material, kanske håller bättre? Det kostar 2300 för täcket och 700 för huvan till min breda nordis.. Men det är han abslout värd om det är bra =)

Hej,

Knotten kom för länge sen, jag började täcka redan i februari för att vara på den säkra sidan.
Just nu använder jag Ökozon och min häst har svarat positivt på det, inget kli.

Prova att ta bort din häst från allt bete, ställ honom i jord/grushage i stället.
Jag har en exemhäst hemma nu som blir biten av knott och fortfarande går utan täcke utan minsta tillstymelse till klåda:banana:

Han går kvar i vinterhagen utan bete och det verkar fungera:banana::banana:
Vem vet det kanske hjälper din häst med?

Kan det vara av betet de får eksem:confused::eek: Oj de t var faktiskt så att min man undrade över det,men jag trodde enbart på knott o mygg. Usch så tråkigt om det är så:cry:

Jag prövar prob första säsongen nu. Probschampo,probolja och häst deo.Och han har nog eksem men han kliar sig inte:bow: Jag tvättar en gång elr varannan vecka,smörjer utsatta områden med olja 1-2 ggr per dag och sprayar på deo 1-2 ggr per dag.Och naturligtvis har han eksemtäcke på.Ett av märket Horse comfort,Har fungerat bra åt oss och en bra passform iallafall till vår ponny. Lycka till!

Tack för era svar!

Kanske är det så att betet är en bidragande orsak. Jag ska prova att ta honom till "fånghagen" i stallet. Trodde inte att det var några insekter än, men det är det kanske. Hur som helst så är han ju täckt ordentligt från topp till tå.

Hoppas på effekt genom att ta bort gräset!

Att ta bort gräset har definitivt inte hjälpt vår kille, han har gått som sällskap till shettisen som på prov hålls borta från gräs men han kliar lika mycket. Han kliar minst på öppet fält där vinden kommer åt bättre. Alltså där knott och mygg inte kommer åt lika bra... I stallet på natten kliar han inte alls.

Har en ponny med grav eksem. Har liksom du provat det mesta.Men funnit att Prob produkterna är bäst. Har eksemtäcke från Boett och är det bästa jag provat.Förra sommaren köpte jag eksem täcken från olika företag men de kliade han sönder 1 vecka senare.Visst får jag laga Boetts också med jämna mellanrum samt det håller i regel endast 1 säsong,men det är det bästa till både kvalitet,passform och material(torkar snabbt och är relativt slitstarkt).Att ta bort gräs hjälper då inte på min.Han har haft eksem täcke på sig sedan 1 månad tillbaka och har ännu inte kliat sig något nämnvärt.
Och vi har knott om kvällarna. Alternativet är att låta hästen stå inne vid skymmning och gryning.Men så länge han inte kliar sig eller panikartat springer så är det lugnt. Tvättar 1 gg med Hexocil schampo och efter det använder jag Prob schampo,deo och oljan.
Kan faktiskt inte finna något annat som hjälper lika bra.
Kan tillägga att detta är min första och sista eksem häst, dyrt,sorgligt och en massa extra jobb.Hästen led verkligen innan jag hittade mina produkter.Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig köpt honom för 8år sedan....Klarar han sig inte bra denna sommaren så avlivas han dock.

Senast ändrad:

Kan det vara av betet de får eksem:confused::eek: Oj de t var faktiskt så att min man undrade över det,men jag trodde enbart på knott o mygg. Usch så tråkigt om det är så:cry:

Mycket vegitation= insekter
Ingen vegitation, dvs sand eller grushage= mindre insekter.

Alltså, det är inte gräset som är boven, utan att insekter trivs i bördigare natur.

min förra häst fick exsem pga fällningen av vinterpälsen.
o där jag är nu o praktiserar så finns det exsemhästar (isisar) o enligt ägaren ska exsemhästar tvättas ofta.
va hon nu menar med ofta ska jag fråga idag.

Vi har använt ett homeopatiskt medel , inne på tredje året. har fungerat på russet. när det möjligen blir lite sämre är när han byter bete eller miljö. Har inga forskningsbevis men min praktiska erfarenhet är att fång och eksem ofta drabbar samma häst?

Det är nog faktiskt så att hästar med sommareksem kan vara känsliga mot olika saker... Dvs vissa tål inte knott medan andra har problem med gräs.
Själv har jag ett russ som klarar sig hur bra som helst så länge vi lyckas hålla henne från gräs. Om hon lyckas smita/slita sig när något barn leder henne och därigenom äta gräs en stund börjar hon ofrånkomligen att klia sig inom ett dygn.
När hon väl lyckats klia upp sår blir hon dock känsligare även mot knott och mygg och det som funkat bäst för oss är nog näckens exemolja... Näst bäst är barnängens babyolja, och den är nog klart billigast:).
Tråkigt för en häst att inte få äta gräs... Javisst! men om jag får välja mellan gräs eller knottallergi väljer jag gräs alla gånger, betydligt lättare att lindra/hindra ponnyns besvär. Min ponny får dessutom regelbundet sly av lönn, asp eller rönn inlagt i hagen och det uppskattar hon rejält!

Hej!
Har också en nodsvensk med eksem. Kör nu för andra sommaren med prob,började för sent förra sommarn tyvärr,han hade redan börjat klia sig. Då schamponerade jag en gång i veckan,smörjde mankam och svansrot med olja och så deo varje dag. Hitills har jag endast lagt på täcke plus att jag sprayar både under täcket och på det... Än har han inte börjat klia sig så jag håller tummarna. Det är inte roligt det där med sommareksem,man lider verkligen med dom. Har också funderat på det där med hur kraftigt bete inverkar.. Hoppas att du hittar något som funkar.

Liknande trådar

C
Hästvård Har en shettis som jag vid första anblick skulle säga att han har sommareksem. Nu har jag ingen jättevana av detta då jag inte haft...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Boj
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama