Hjälp snälla!

Thera

Trådstartare
Skulle ut till stallet idag, tog in unghästen och märker att hon är halt på ena bakbenet.

Väldigt kort steg, däremot belastar hon det när hon står och så vidare.

Väl inne kan jag konstatera att hon inte är varm i benet, inte svullen, inte öm, inga sår. Inte öm i sulan eller hoven.

Har feber, 39,1 mot normala 38,1. Ser trött ut, hängig, men vill ändå hemskt gärna ha mat.

I det aktuella bakbenet hade hon lymfangit i somras, hasen har på ett ställe varit svullen sedan dess, men enligt veterinären kan det ta lång tid innan sånt går ner. Den svullnaden har inte ökat eller blivit varm heller.

Sen tyckte jag det knäppte i benet på henne, men det kan det ju göra utan att det är något och jag vet ju att man lätt övertolkar allting i jakt på symtom.

För två dagar sedan gick hon omkull i hagen när vi longerade, men det var inget allvarligt, hon hasade på rumpan lite och så upp igen. Inte halt eller stel efter det.

Hittar sen en stor fästing på henne. Kan det vara orsaken? Borrelia eller liknande.

Och så börjar jag noja om skelettskador, men har de feber vid det?

Vad tror ni? Usch, jag pallar inte en vända till efter allt med min gamla häst.. :cry:

(Ska naturligtvis ta ut vet. imorgon, men jag behöver lugna mina nerver lite först..)

Sv: Hjälp snälla!

Det låter som om det har att göra med att hon gick omkull två dagar tidigare, det tror jag iallafall.
Det ligger liksom närmast tillhands.

Grubbla inte,låt vet kolla upp det.

Men feber? Kan det komma vid såna skador? Till exempel om hon blivit sned eller vrickat sig?

Har ingen aning med febern faktiskt.
Har för mig nånstans att feber kan komma vid smärta- om hon haft mycket ont sedan fallet, men jag är inte hundra på det.

Hon har inte visat någonting efter det, senast igår var hon hur pigg som helst, cyklade en bra runda med henne i både skritt och trav.

Ja, jag lägger snart ner detta med hästar..

Nu ska jag ut och kolla henne igen. Ni kan ju hålla tummarna att inte febern stigit..

Håller tummarna...

Berätta hur det går...

Nu så.. febern hade sjunkit något, var nere på 38,8, fast kanske inte så konstigt med tanke på att hon varit still.

Kollade lite mer, och hon ser tjock ut, fast i andra benet. Från hov till kota ungefär där hon har mugg som jag inte kunnat hålla fingrarna från.

Lymfangit skulle förklara allt. Om det inte vore i andra benet hon ser halt ut i.

Eller, allt bara snurrar i huvudet nu; Om de tar väldigt kort steg med ett bakben, är det i det bakbenet de har ont, eller blir det kort bara för de sätter ner det så fort de bara kan för att de har ont i andra?

Hm.. nån som fattar?

Jag har alltid svårt att lista ut vilket ben som egentligen är halt:confused:

Tror det är det sistnämnda,om man själv haltar, vill man ju snabbt sätta ner den friska foten!!!

Lymfangit är nog inte så trevligt nej,:eek:

Håll oss underrättade, håller tummarna:bow:

vet inte om de kan vara detta..
Men min förra unghäst växte extremt fort i korta perioder..
Detta ledde då till en halt häst som gick extremt stelt och fick i några dagar lite feber och var rätt hängig.

Detta kom och gick under några månader oftast på våren.

Kan uppdatera lite..

Tyvärr tog vår resa slut innan den ens hann att börja. Hon avlivades vid 17-snåret i eftermiddags efter att veterinär på klinik konstaterat fraktur på bäckenet.

Min älskade underbara gula fantastiska vän blev bara 2 år. :cry:

Beklagar verkligen!! Känner med dig. Förlora en vän är inte lätt!!! Många tröstkramar till dig! Mvh Maria:(

:(Stackars dig och din fina fina häst! Ja det här med hästar är kul men ack så mkt bekymmer hästintresset många ggr bär med sig. Det är så känsliga djur och ibland tycker man inte att de tål någonting. Det räcker med att de ibland brallar till eller trampar snett så är det kört. Det är lätt att "nästan" ge upp det här med hästar ibland. Men man tar nya tag och så kör man på tills nästa smäll. Jag har själv haft en fin isabell valack, han blev bara 9 år. Kram på dig!

Beklagar verkligen!! Känner med dig. Förlora en vän är inte lätt!!! Många tröstkramar till dig! Mvh Maria:([/QUOT

Tänker på dig och känner verkligen med dig, vet vad jag talar om då jag förlorat älskade hästar för tidigt själv. Kraaaaaaaamar från Lena:(! :(

Uch vilken mardröm:(. Har också förlorat en ung häst (dock längesen nu):cry: Massor med tröstkramar till dig, mvh Victoria

Men så fruktansvärt!:cry: Jag beklagar din sorg.
Trodde vetrinären att sprickan berodde på att hon gick omkull vid longeringen?

Men fy tusan , det som lät så odramatiskt:(
Hur uppdagades det, bad distriktaren dig åka in, blev hon mer halt, gick det inte att få det att läka, om frakturen uppstod vid omkullspringningen hur kunde hon då springa med på en cykeltur dagen efter?
Förstår om det är tufft att prata om nu men jag fick en liten klump i magen då jag har en 1.5 åring hemma som precis som din blev:( lite småhalt!, har inte ens tanken att det skulle kunna vara något så här allvarligt!

Beklagar verkligen, stackare.

Har själv upplevt det.hemskt, men det går över,jag lovar.:bow:

Men nej!! Inte din fina lilla gula! :cry:
Fy vad ledsamt!

Varenda gång jag har stött på bilder på henne i någon tråd så har jag kollat lite extra då jag är lite extra svag för henne:love:. Hon är verkligen vacker! eller var :(

Fy fan vad hemskt!

Stoor tröstkram till dig!
Hälsningar Erika

Tack alla!

Veterinären menar att det måste hänt igår, hade det hänt vid vurpan hade hon inte varit så pigg dagarna efter, hon travade helt klockrent vid min sida, och var hur pigg som helst.

De har ju jagat älg häromkring, kanske har de blivit skrämda eller liknande.

Jag ringde till klinik direkt, jag resonerade som så att vår hemmavet. egentligen inte ser så mycket om det nu behövs röntgen. För jag hade en obehaglig känsla i magen att det var riktigt fel.

För annars, en hälta som vilken som helst.

Så vi åkte in direkt.

Precis när vi kom in var hon nästan helt ohalt i skritt. Nästan så jag skämdes att vi hade åkt in, och tänkte att det var en vrickning eller nåt.

Men vet. reagerade på att hon var så pass uppdragen i buken, vilket tyder på smärta. Hon travade inte ett steg, hoppade bara jämfota. När vet. sen tryckte mot höften riktigt krasade det.

Eftersom de inte avlivar på den kliniken fick hon massa smärtstillande, sen ordnade jag i bilen på väg hem att grop grävdes där vi har tillstånd, att vet. och stallägare mötte upp så vi slapp köra hem först och kanske vänta en dag eller två.

Så allt gick snabbt och smidigt, från att hon fick diagnosen till hon låg i jorden tog det kanske två-tre timmar.

Fy fan, det här unnar jag inte någon.. Min underbara Chablis! :cry:

Tack allihopa!

Nej, vad sorgligt! Lider verkligen med dig:cry: att din vackra fina lilla guling inte fick stanna hos dig längre.

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 816
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka