Hjälp, rött kiss!

Sv: Hjälp, rött kiss!

Jessica1987: Jag har också den känslan, att veterinärer är noggrannare då man faktiskt betalar för varenda liten sak de gör.
Ändå har jag fått känslan att de inte alltid ägnar djuret så mycket tid, så länge allmäntillståndet är okay så säger dem att det är lugnt (kanske är lite hård nu..). Har en liten Tristan som nu varit lös i magen i 4 veckor trots att jag följt vad veterinären sagt, och jag kände redan på plats att hennes bedömning var halvdålig då hon ägnade honom 5 minuter och sade mest 'han har känslig mage'.

Ah, djursjukvårdare, så intressant :) Vilken skola?
Jag pluggar bioteknik på KTH, så jag är mer insatt i gener och sådant än 'vanliga' sjukdomar från bakterier och virus. Dock är det ju 'grunderna' för all bioteknik så man får ju lite grundläggande information om det. Så man vet ju t.ex. väldigt väl att antibiotika just är mot bakterier och inte har någon verkan alls på virus, och att det är oerhört dumt att medicinera i förebyggnde syfte - särskilt antibiotika. Jaja, hehe.

Och ja just det, det är sådana som jag om skall ta fram nya sätt att bekämpa virus ;)

Ja, det värsta för veterinärer är ju att djuret inte berättar om det mår dåligt så som människor gör, så dom kan nästan bara kolla på allmäntillståndet. Och jag vet hur det är när katten uppenbarligen är dålig men vet. inte vet nått annat att göra än avvakta och se om det blir värre....

Djursjukvårdare läser jag på Sveriges Lantbruksuniversitet i Skara.
Vi har fått veta ganska mycket nu om antibiotika och allt som har med det att göra, och att det kommer bli hårdare och hårdare när man får ge antibiotika pga alla roliga multiresistenta bakterier som ploppar upp här och där...:crazy:
Jag har precis fått lära mig att om man har ett rent och fint sår som läker och har fint läkkött (granulationsvävnad) så behöver man inte ge antibiotika (vilket jag tror dom flesta gör) eftersom granulationsvävnad ju inte kan infekteras av bakterier... hehe.. det var helt nytt för mej kan jag säga!

Vi får hoppas att du hittar ett botemedel mot virus då:p

Jessica1987: Som djurägare vill man ju att veterinären skall engagera sig så mycket som möjligt i sitt djur, och helst ta alla prover som finns för att utesluta de mest osannolika sjukdomar (även om man kanske inte vill betala för kalaset ;)). Men så anser väl veterinären att det är onödigt att gå in för fullt om katten faktiskt mår bra annars och jag kan faktiskt förstå det. Även om jag blir lite trött på att mina katter har perfekt allmäntillstånd men ändå är 'sjuka' hehe.

Joru, resistenta bakterier gör att man får mardrömmar. Därför får man kalla kårar när man hör hur det skrivs ut pencillin hela tiden. Själv var jag lite motvillig till att ge min Isolde pencillin när min sambo fått höra att det var i förebyggande syfte. Men så tog jag ett djupt andetag och tänkte att något kanske gått mig förbi då jag inte var på plats och pratade med veterinären. För hade en veterinär sagt att den medicinerade i förebyggande syfte så hade jag frågat lite om det, medan en sådan sak inte låter konstigt för min pojkvän.

Att ge antibiotika för ett sår känns lite dumt, djur har ju otroligt bra läkekött. Och som du sade, är det bara rent och snyggt så är det oftast inget problem alls. Men man skall ju självklart hålla koll på det, så att det inte blir fult.

Haha, ja, ett medel som funkar mot alla virus :D Som de aldrig kan bli resistanta mot.

Kajsabet: Ja precis man vill att dom ska göra allt... Fast det är ju inte så kul att bli stucken med nålar och grejsad med hela tiden... hehe... Skulle inte jag vilja:crazy:
Samtidigt är väl katter så himla envisa också att dom inte tänker visa att dom kanske mår lite dåligt...

Man tycker ju att veterinären hade nån bra anledning till att penicillinbehandla i förebyggande syfte. Fanns det risk för bakterieinfektioner samtidigt så är det så klart bra att ha lite penicillin i omloppet som kan ta kål på bakterierna så fort dom kommer, innan dom blivit många och kan stå emot antibiotikan...

Ja precis håller man inte koll på såret så kan det ju bli illa... Det finns ju alla möjliga typer av djurägare... dom som tvättar såret för lite så att det kanske växer igen nånstans där det inte ska och blir en böld eller nått :S och dom som tvättar för mycket så att såret aldrig får tid att läka...
*it's a fine line* :smirk:

Min katt Sixten kom en dag och satte sig i en balja i badrummet och kissade mitt framför ögonen på mig (han är annars helt rumsren och kissar bara utomhus!) Kisset var alldeles rött och han fick träffa veterinären samma dag. Han fick lugnande (så han somnade på köpet) och vet klämde ut lite kiss och kollade att han inte hade stenar i urinblåsan. Testade kisset och ja, han hade urinvägsinfektion. Han sköljdes då ur med en hiskelig massa vätska som sprutades in direkt under skinnet. Och så fick han Kåvepenin i tablettform.
Sixten var iofs märkbart krasslig, låg och slöade och var het om öronen.
Vi fick sedan rådet att ge honom BRA kattfoder, med mycket protein i. Katter SKA ha sur urin, annars kan dom få urinvägsinfektioner. Billigt kattfoder är inte bra för dem, se till att köpa ett lite dyrare där det står att det hjälper till att hålla urinvägarna sunda!
Förhoppningsvis är det inget fel på din kisse, men håll ögonen öppna! Lycka till!

Jessica: Ja, det kan ju faktiskt vara så att dem misstänkte att det fanns någon överhängande risk för bakterieinfektion, men ändå, det känns skumt att ge det i förebyggande syfte. Jaja, jag antar att dem visste vad dem gjorde och Isolde klagade inte direkt - hon såg pencillinet som godis och blev helt galen när man tog fram det :)
Hon ser nog fram emot en till pencillinkur någon gång :P

Lena: Då var det säkert någon form av UVI hon hade. Jag tror verkligen att det gått över av sig självt, eftersom hon inte kissat rött igen och har perfekt allmän tillstånd.

Min andra kisse, Tristan, han måste äta Hills I/D, vilket innehåller mycket protein och lite fett. Och av bekvämlighetsskäl så äter hon det också som torrfoder och ibland matar vi henne med energirikare RC för kattungar (4-12mån). Så det är i alla fall bra torrfoder. Blötmaten är dock inte av Hills eller RC, utan det är Fresti (billigaste märket) dock den enda blötmaten som hon äter som går att köpa i matvarubutik. Vi har funderat på att gå över till bättre blötmat, men det har inte blivit av än *dåligt samvete*. Hon verkligen älskar Frestis blötmat, så det är så svårt att sluta ge henne det, hon är en halvkräsen katt och äter verkligen inte allt man ställer fram.

Kanske var det kombinationen av proteinrikt torrfoder och mycket blötmat som gjort att UVI'n gått över av sig självt? (hoppas verkligen det är så)

Jag känner ingen oro för henne just nu i alla fall, men vi har stenkoll på henne ifall om det skulle upprepas.

Vad skönt - håller tummarna för din kisse att hon fortsätter att vara bra :)
Rörande virus-bakterier och penicillin - på en kurs jag gick (läste till läkarsekreterare då) så nämnde läkaren varför penicllin inte funkar på virus - om jag nu fattade honom rätt. En bakterie är en cell i sig själv som far runt i våra kroppar och får man penicillin så hittar det bakteriecellen och kan döda den... Men ett virus kryper in i våra egna celler och gömmer sig där som en liten terrorist och därför kan inte penicillinet döda det - för då dör våra egna celler också...
Hmm hoppas jag fick det rätt men då förstår man lättare varför penicillin inte funkar på virus.

Sen en tanke om "bra" specialmat och så vidare...
Förr gav man alltid blötmat (burk) eller till och med matrester... Och katterna levde länge och var friska (i alla fall de när jag var liten)... Tycker inte katterna är friskare nu när det finns en massa specialmat utan bara sjukare - eller är det bara i min hjärna?

ps (glömde ju) en av mina katter äter mest ID torrfoder också pga mycket känslig tarm (läs diaree om han äter annat) men min hon katt med grus får aldrig den maten... Hon gick på den också - ID alltså (alla gjorde de i flera år för att det skulle vara lättare - men huga vad DYRT)... och det var efter ett par år på ID som hon fick grus - så nu ger jag bara henne mjukmat (vanligt friskies) och hon är symptomfri sedan 2 år.
Även om bra (typ Hills) torrfoder är just bra råvaror så är det EXTREMT koncentrerat och ger man mycket sådant så blir det mycket näring... sedan tycker jag - mina i alla fall - dricker dåligt när de äter torrfoder...

Lillemin: Min hankatt som har känslig tarm (trodde veterinären i alla fall) har käkat I/D sedan lite mer än 4 veckor (och är fortfarande lika dålig i magen som innan), så på den korta tiden lär hon inte ha hunnit skapa grus. Men det är bra att tänka på, även om våran ambition är att vänja honom vid vanligt torrfoder så snabbt som möjligt. Veterinären sade att det skulle gå om man tog det långsamt.

Honom ger vi bara torrfoder eftersom han inte gillade I/D's blötmat. Men han dricker riktigt bra, så det är inga problem med vätskan :) Och henne ger vi ganska mycket blötmat varje dag (hon är ganska dålig på att äta torrfoder) plus att hon dricker bra, så vätskan är det tack och lov inga problem med. Plus att man kan leka med vattnet i vattenskålen och dricka vattnet från tassen. Det är ju så skoj när matte måste byta ut vattnet efter varje gång man lekt. Har hört att katter inte är superförtjusta i helt rent vatten, men jag vill inte att dem skall dricka smutsigt vatten. Räcker med att dem slickar på badrumsgolvet när man duschat... hehe

Jo, bakterien är ju en egen cell, precis som de cellerna vi har i kroppen (eller inte precis, men mer lika än ett virus). Ett virus består av ett proteinhölje och lite DNA, och kan inte föröka sig själv, därför 'infekterar' den våra egna celler genom att 'spruta' in sitt DNA och får på så sätt våra celler att reproducera viruset (inte riktigt kryper in i cellen, men nästan ;). Det är därför det kan vara lite klurigt att utrota virus. Allt det där är ju egentligen ännu mer avancerat, som allting alltid är känns det som :P

Tackar - alltid lär man sig något nytt. Hm en sidotanke... Katt(och människa)influensavaccinet, hur funkar det då? - för det är väl ett virus också... fast det är kanske överkurs vi inte skall gå in på här..:smirk:

I vaccin finns det antikroppar som känner igen proteiner på virusets yta och då sätter sig antikropparna fast på dom proteinerna så fort viruset kommer in i kroppen.
Och så klumpas viruset ihop med flera virus så att det inte kan infektera cellerna.

hoppas det blev hyfsat föreståeligt.

Det är inte riktigt så att det finns antikroppar i vaccinet. Vaccin består av viruset som man skall 'skyddas' mot. Men en liten liten mängd bara (därför man absolut inte får ha nedsatt immunförsvar när man vaccineras). I och med att det sprutas in en icke farlig mängd virus så kan kroppen motverka denna framkallade invasion av virus. Och när kroppen 'bekämpar' virus så bildas antikroppar. Och antikropparna fungerar endast mot just det specifika viruset. Därför kan man skydda sig mot vissa virus, och beroende på hur länge antikropparna 'överlever' i kroppen så måste man vaccinera om sig med olika mellanrum. Vissa vaccin kan ju hålla resten av livet medan vissa håller ganska så kort tid.

T.ex.
Om man har haft den vanliga 'människo'-influensan och blivit frisk, så är man immun mot just den typen av influensa i ca 2-3 veckor.

Detta är även därför man bara kan ha vattkoppor en gång i sitt liv, det har nämligen bildas bra antikroppar mot viruset vid första infektionen och det håller resten av livet (finns dock alltid alltid undantag).

Och precis som Jessica sade så fungerar antikroppar genom att dem känner igen virusets proteinhölje och förhindrar en infektion genom att fästa sig vid viruset. Nu är jag inte helt säker på om viruset bryts ner i kroppen eller hur vi blir av med själva viruset efter antikropparna fäst sig. Det var ganska precis ett år sedan jag senast läste något som har med bioteknik att göra, men jag kommer strax att börja läsa massa kurser som är inom detta område *längtar*. Har i stort sett bara läst matte, fysik och kemi i 1,5år och börjar längta enormt till biologidelen av min utbildning.

Kanske skall gardera mig och säga att många vaccin innehåller själva viruset och låter kroppen själv bilda antikroppar.

Det kan kanske finnas vaccin där man sprutar in antikroppar direkt i värden, men jag tror det kan bli problem med acceptansen av de 'främmande' antikropparna som kommer in, tror att dem kanske bryts ner då. Men ja, det finns säkert för vissa specialfall :)

Man kan aldrig säga något absolut, eftersom det som sagt alltid finns undantag :P

Ja just det ja så var det ja... hehe... lite rörig i huvudet just nu för vi ska snart ha tenta om en massa sådana saker... :)

Jag vet vad du menar! Jag skall kunna sådant här väldigt bra, men man glömmer detaljerna när det inte uppdateras och om man har tentaplugg så snurrar allt hehe.

Har snart tentaperiod, men då skall jag tenta två mattekurser, så då kommer andra saker att snurra, men det snurrar nästan mer :P

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår gamla katt, 20 år i våras, har alltid varit smal- mager men har nu tunnat ur ännu mer och även (upptäckte vi idag) börjat kissa...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Jamtland
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 417
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 114
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama