Hjälp, rött kiss!

K

Kajsabet

Idag skulle jag och min pojkvän introducera en litter quitter (toalett-träning) för våra 4-5 månaders katter.
Den var inte så rolig när den var ovanpå toaletten så vi ställde den på kattlådans gamla plats (vi har ju precis börjat och då är den som en liten och inte så djup kattlåda).

Våran hona tyckte att det var lite idotiskt att införa en ny kattlåda när den första gick så bra, så hon tog och kissade i den gamla tomma lådan (vi hann inte ställa ut den i förrådet). När min pojkvän torkade upp kisset så var det rött på pappret. Det var som vanligt kiss fast ljusrött-orange (mer rött än orange).

Vi vet inte vad detta kan vara, är det färgat kiss? Eller har hon börjat löpa? Har sökt som en galning efter vad som händer vid löp men hittar bara ändrade beteenden, men inget om att kisset skulle ändra sig. Hon har luktat lite surt/unket i rumpan under en veckas tid, men vi trodde först det var pga pencillinet som hon haft. Vi har inte sett något rött tidigare i kattlådan när vi gjort rent (vi har pellets) utan det vara nu när min sambo torkade upp kisset med papper som vi såg att det var rött, dvs senast hon kissade.

Snälla, om ni vet vad det kan vara så hjälp oss. Jag börjar bli helt slut av att våra katter krånglar hela tiden, min oro gör att jag mår skitdåligt.

Sv: Hjälp, rött kiss!

Ring vette, det är det enda raka. Är hon allmänpåverkad? Isåfall måste du ringa omedelbums för rådgivning.

Djursjukhuset i Strömsholm har jour för hela Sverige, sök på hitta.se så hittar du dem. Du får rådgivning gratis och de kan hjälpa dig vidare till vette på närmare håll, så du slipper åka dit.

Hennes allmäntillstånd är toppen och hon verkar verkligen må bra. Hon äter, dricker och busar som hon alltid gjort. Min pojkvän skall ringa veterinären idag och fråga vad det kan vara. Vi hade nog inte upptäckt detta om inte omständigheten varit som den var, dvs att hon kissade i en tom kattlåda.

Har inte hittat något rött kiss i lådan som kommit över natten.

Kiss kan alltså aldrig bli färgat av mat? Eller pga löpning?

Inte något jag varit med om i alla fall, vad gäller katter. De får inte mens och äter inte rödbetor.... ;)

Du kan väl skriva igen och berätta vad vetten sa?

Hej,
Kanske urinvägsinfektion... Eller inflammation i blåsan pga grus (av stenar)? Min honkatt har haft det - såg att hon kissade ofta och det blev lite rött kiss.
Vad åt hon penicilling för?

Veterinären tyckte faktiskt att vi skulle avvakta och se om allmäntillståndet försämrades. Dem tyckte nämligen att det var svårt att veta bara utifrån rött kiss. De ville också att vi skulle iaktta henne, dvs kolla om hon kissar rött igen och om något är annorlunda. Och så skall vi återkomma om hon kissar rött igen eller något blir sämre.

Ursch, det känns väl inte som något konkret direkt 'vänta tills det blir värre'. Dock börjar vår försäkring gälla fr.o.m. imorgon så ja, är det inte dödsakut så åker jag gärna in imorgon. Men är det fara för hennes liv så vill jag in idag. Gah, vi skall försöka få tag på en annan klinik och höra vad dem tycker, såklart har dem glömt sätta igång telefonen för allmän rådgivning, gah gah.

Hon (Isolde) åt pencillin när hon hade fått hög feber. Veterinären antog att hon fått något mindre farligt virus från vår andra katt. Isolde fick vi nämligen hem 2 veckor innan hankatten (Tristan) som hade bott tillsammans med många andra katter i ett jourhem.
Pencillinet var till för att hon inte skulle bli smittad igen av samma virus.

Jag har också vart inne på urinvägsinflammation, är det vanligt hos innekatter verkligen? Hon sitter iof sig relativt ofta i fönstret, på ett fönsterbräde i marmor = kallt eftersom centralvärmen här har krånglat och elementen är av.

Inflamation i blåsan pga stenar känns väl lite mindre troligt då hon är så ung, fast det kanske kan drabba dem tidigt? Trodde det var lite relaterat till åldern som med människor, dvs att stenen/gruset behöver lite tid för att bildas.

Ja kanske inte grus då men urinvägsinfektion kanske... Tror inte de får infektion av att sitta på kallt underlag - kanske om de suttit i smutsig jord eller liknande? Bara en fråga - ger veterinärer verligen penicillin mot virus? Kanske annorlunda mot människor men penicillin (mig veterligen) funkar ej mot virusinfektioner bara mot bakteriella infektioner... (har en läkare förklarat för mig)... Men en penicillindos sänker oftast immunförsvaret så kanske det bidragit till en liten urinvägsinfektion. Kanske den går bort av sig själv då (som på människor om man dricker mycket kokt vatten t ex)..
Även om det inte är troligt - så kan det finnas risk för någon typ av formförändring i blåsan (dvs typ cancerbildning) som kan ge blodig urin... Men förhoppningsvis inte alls i detta fallet. Är hon inte allmänpåverkad kan hon säkert vänta en dag på vet.undersökning med lab test för att utvärdera vad blodet är...
Lycka till.

Det är ju bra spekulationer, men allt är faktiskt lite skum eftersom hon är innekatt = ingen blöt och smutsig jord. Enda kalla vi har i lägenheten är just fönsterbrädet av marmor (åh vad jag längtar tills att centralvärmen fungerar igen!) och smutsiga saker som är jordliknande är bara kattlådan och där är hon inte mer än nödvändigt.
Och hon är såpass ung att njursten/grus inte borde ha hunnit bildas.
Cancer kan ju faktiskt ha bildats - vet inte alls hur snabbt cancerbildningen är i en blåsa. Men normalt sett har ju även cancer med viss ålder att göra, dvs att cellerna blir sämre osv osv.

Och det där med pencillin mot virus tycker jag själv var väldigt skumt, eftersom pencillin just är mot bakterier, dvs en form av antibiotika. Plus att jag tycker att det är konstigt att man ger pencillin i förebyggande syfte, för att inte bli smittad igen. Skall inte pencillin behandla den existerande smittan?

Jag har tagit informationen med en nypa salt då det var min pojkvän(som ärligt talat inte är så duktig på läkemedel och sådant ;)) som var på plats med Isolde och han har återberättat vad veterinären hade sagt. Min pojkvän kan ha blandat ihop begreppen bakterie och virus och eftersom han inte har så superbra minne så det är ingen idé att pressa ur honom mer information :D.

Urinvägsinflammation är ju dock en bakteriesjukdom så jag får inte riktigt rätsida på det hela. Tycker att det verkar skumt att hon får en bakteriesjukdom ca 7 dagar efter avslutad pencillinkur. Men man vet aldrig.
Hon har i alla fall inte feber och mår som sagt väldigt bra.

Veterinären hade ju sagt att vi skulle avvaka och se. Men det kan ju aldrig skada att försöka få i henne mycket vatten.

Jaja, blir inte alls klok på vad det kan vara, hon har i alla fall inte kissat rött igen - vad vi har lyckats se.

Kattlådan är svart, och litter quittern är vit.

Tänkte att eftersom lådan var tom så kunde kanske kisset ha plockat upp lite färg från plasten - har varit med om det en gång med min hankatt som kissade i en hink, med blått kiss som resultat...

Senast ändrad av en moderator:

Intressant med blått kiss, hehe. Då hade jag nog tyckt att det var skoj och inte blivit så orolig. Blått påminner ju inte om blod.

Det ligger ju något bakom det hela, kan faktiskt tänka mig att svart skulle kunna färga liknande rött. Men det känns ändå som om att det borde blivit svart...
Och när vi torkar upp hennes kiss så är det inte rött som det var den där gången, då var det verkligen klart ljusrött. Kanske skall förklara att vi undersöker hennes kiss lite då och då, tar lite toalettpapper och torkar upp lite av kisset hon precis kissat, för att just kolla omd et är rött. Vi blev ju tillsagda att hålla henne under uppsikt och återkomma om hon fortsatte att kissa rött eller om allmäntillståndet försämrades. Hon måste tycka att vi är välkdigt äckliga som torkar upp hennes kiss och luktar henne i rumpan (unkenheten i rumpan gör mig orolig, men det har lagt sig lite).

Vi har ju som sagt aldrig haft katt innan, så vi baserar allt på jämförelser mellan dem. Han luktar t.ex. inte unket i rumpan = att det är konstigt att det plötsligt luktar unket i hennes rumpa, hehe.

Jaja, hennes allmäntillstånd är lika bra som alltid (förutom den gången hon hade feber), ända skillnaden är att hon jamar mer än förut. Hon har aldrig jamat förutom när hon ser att maten är på gång, men nu kan hon jama lite då och då. Hennes kiss är väl lite orangare än hans kiss, men båda dricker mycket bra. Vi har två vattenskålar som inte står nära maten eller nära kattlådan.

Så jag antar att det inte är någon fara med henne, men jag undrar ju fortfarande vad det kan ha varit som fick henne att kissa blod (tror verkligen att det var blod).

En annan tanke.. Kan hon ha börjat löpa och lite blod rinner ner med urinen så den ser rödaktig ut? Varför jag frågar är för att en gång hade jag en rejäl urinvägsinfektionen och gick till läkare. Jag kissar då blod och läkaren undrar hur jag mår generellt...Hrm bra (förutom ont i blåsan och vid toabesök då). "ja du har blod i urinen det kan indikera förändringar i blåsan (typ cancer)....om du inte har mens förstås?" HRMMMMMM :angel: eh ja, det hade jag (glömde säga det)... Ridå :smirk:
Allså, kan det finnas något sånt kanske? Katter kan också får livmodersinflammation där det läcker lite blod som kanske kan läcka ner vid urinöppningen och blandas kanske?
En tanke nu bara när man försöker fundera ut vad det kan vara??

Jo, jag hade ju hoppats på att det var löpning, eftersom hon har blivit lite keligare och 4-5 gånger så mycket jamigare än förut. Men som jag har förstått det så kommer det inte blod när katter löper.

Men ja, det är ju annars en bra teori, OM det nu kan komma blod vid löpning. Hon kan ju faktiskt vara tidig med könsmodenheten. Hon är snart 5 månader och katter kan ju bli könsmogna redan vid 4 månader, även om det är sällsynt. Tur att min hankatt är tidigt kastrerad :D (kanske inte tur, eftersom det var planerat, men ändå hehe)

Livmodersinflammation kan det väl också vara, men borde hon inte få feber av inflammationer? Ja, jag kanske borde gå till veterinären ändå, även om dem bad mig avvakta. Ursch, så klurigt för hon mår ju så bra i övrigt.

Hejsan,
Ja det är klurigt. Men om hon bara haft rött kiss en gång och sen aldrig mer, inte har feber, inte är allmänpåverkad, äter bra och leker som förut så hade jag nog också avvaktat, men kollat hennes kiss och allmäntillstånd noga varje dag. Att göra stora undersökningar som kostar massa pengar gör man ju när det är nödvändigt så klart !! men det kan ju varit en liten urinvägsinfektion som nu är bra av sig själv. Jag hade nog också avvaktat lite.

Förresten vad får hon för mat? Torrfoder kanske kan påverka fast jag vet inte på en så ung katt... Testa bara mjukmat ett tag. Är det lite smågrus eller infektion så sköljer man bättre ut det ur blåsan med bara mjukmat...

hrm det lät lite konstigt kanske, jag menar att mjukmat är stora delar vatten och bättre för blåsan om man har problem :angel:

*kl*

får hoppas att veterinären inte gav penicillin om den ville förebygga virusinfektion för som ni säger så biter inte penicillin (eller någon annan antibiotika heller för den delen) på virus utan bara på bakterier....
(har precis läst om bakterier och virus på skolan ;))

Lillemin: Jo, min oro börjar faktiskt släppa nu när det har gått så många dagar utan att det hänt igen. Måste ha varit något, men vad det är var å är det förhoppningsvis över nu. Fick bara sådan panik när hon på kvällen kissade rött och jag visste inte vad jag skulle göra och så hittade jag inget vettigt om det på internet.

Hehe, det där med blötmat är inget större problem. Hon ratar torrfoder ganska hårt - vi försöker lirka i henne så mycket torrfoder som möjligt men ger henne blötmat några gånger om dagen också. Och sedan det nämdes att UVI kan gå över av sig självt med mycket vätska så har vi inte lirkat i henne torrfoder utan gett henne mer blötmat.

Hon är fortfarande jamigare och lite keligare än tidigare, men ådant kanske går i vågor - eller så har hon äntligen lärt sig att prata lite. Båda mina katter är nämligen ovanligt tysta.

Jessica1987: Man får VERKLIGEN hoppas att veterinären visste vad den gjorde. Men ibland undrar man ju, när man hör att dem missar massa saker osv. Men generellt så tycker jag att veterinärer verkar noggrannare än läkare.

Visst är det spännande att läsa om bakterier och virus och liknande saker? :) Vad pluggar du för något?

Visst är det spännande att läsa om bakterier och virus och liknande saker? :) Vad pluggar du för något?

Jo jag tror nog också att veterinärer är noggrannare. Dessutom måste ju humansjukhus stå för de flesta kostnader medan på djursjukhus så är det ägaren som står för kostnaderna och då kan veterinärerna vara liten noggrannare...:smirk:

Jag pluggar till djursjukvårdare :love: (så jag kan nog vara lite partisk också hehe)
Just nu "expert" på celler, bakterier, virus och latinska ord eftersom vi ska ha tenta på torsdag:crazy:
Det är väldigt spännande, men när man upptäcker att virus är i princip omöjliga att behandla så är det inte lika roligt längre...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår gamla katt, 20 år i våras, har alltid varit smal- mager men har nu tunnat ur ännu mer och även (upptäckte vi idag) börjat kissa...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Jamtland
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 417
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 114
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama