HJÄLP, råd efterfrågas! knäpp stallvärd

N

NikkiSixx

Har i ett års tid stått uppstallad i ett stall. När min häst första gången blev skadad, visade det sig att värden inte har "alla hästar" hemma. Han utsätter både folk å fä för risker och resonerar som ett arsel.... För att göra en lång historia kort.
Igår upptäcks på morgonen, att min häst har gjort sig illa i huvudet under natten i boxen. Vi har foderautomater och sannolikt har hon gjort sig illa på en vass kant på grinden till den, för den går nämligen inte att stänga ordentligt. Detta har jag påpekat till värden som gjort...ingenting.

Min fråga är, kan jag kräva att han betalar kostnader för vet.vård och medicin?
Hur går jag då till väga?

Det står i kontraktet att stallvärden ska åtgärda saker man påpekar är bristfälliga, det har inte blivit gjort med luckan. Står oxå "För sådan skada el sjukdom på hästen som uppkommit på grund av vårdslöshet från värden eller hans personal är uppstallningsvärden ansvarig i den utsträckning som gällande lag anger och hans försäkring täcker"

Sv: HJÄLP, råd efterfrågas! knäpp stallvärd

Om brister som utgör en säkerhetsrisk inte blir åtgärdade i rappet hade jag åtgärdat dem själv, tveklöst, oavsett vad som står i kontraktet.

Det juridiska överlåter jag till någon annan att tolka...

Att laga en foderautomat är knappast något du gör själv. Är stägningsanordning på den som ska fixas, inget man bara tejpar el springer iväg och köper delar till hur som helst då dessa automater är från tyskland dessutom.

Först och främst hade jag nog inte skrivit under det kontraktet, just lydelsen "... är uppstallningsvärden ansvarig i den utsträckning som gällande lag anger och hans försäkring täcker" förutsätter ju att de ens finns en försäkring. Jag vill att uppstallningsvärden är ansvarig enligt lag. Punkt.

Jag hade dock tolkat ordalydelsen så att uppstallningsvärden (vad ÄR det för något?) är ansvarig för kostnader i samband med skadan som skett p g a underlåtande att reparera utrustning.

Det är så jag vill tolka det oxå.... Förmodligen kommer h*n bara slingra sig och ljuga sig ur det i vilket fall som helst. Det gör h*n med allt annat.... Flyttar hästen på fre, så det är inte många dagar kvar i helvetet... Skulle inte förvåna mig om h*n har någon typ av försäkring som inte täcker sånt här....det vore typiskt personen. Med facit i handen efter ett år där....

Men funderar på om det är värt ett försök... Är fler som har problem med personen.

Svårt för dig att veta när du inte sett apparaten..... Man kan inte tejpa el dyl på saker som har en funktion utan risk för att funktionen påverkas. Sitter saker på INSIDAN av en apparat så ser jag ingen anledning att hålla på och mixtra, det är stallvärdens ansvar, vilket också står i avtalet. Precis som jag citerade när jag startade tråden.. Nämnda person vägrar handfodra och jag vill gärna att min häst får mat under dygnet...

det kan ju vara så att det är din häst som sparkat sönder automaten, då anser jag att det är du som lagar den och inte värden!

I detta fall spelar det ingen roll vad som har orskat att foderautomaten gått sönder . Kontentan är att det har blivit påtalat för den som är ansvarig till att fixa det och ingenting har blivit gjort. Om man som hyresgäst är och "pillar" och "fixar" saker som man inte har befogenhet att göra så kan man själv bli betalningsansvarig för att då räknas det som om att man har förvärrat den ursprungliga skadan på föremålet/saken det i början rörde sig om. Tro mig jag har råkat ut för det själv . "Allt för säkerheten" kan sluta med en dyr smäll om det vill sig illa.

Hade så varit hade jag inte sagt något om saken. Svårt att sparka sönder en lucka av metallrör som sitter relativt högt upp å dessutom är vänd in emot väggen...
Frågade om juridiska råd, inte nån bedömning på huruvida min häst sparkat sönder någon inredning eller jag inte lagat en box som jag betalat 4500 kr/månad för att ha min häst i.... Det ÄR stallvärdens ansvar att se till att hästarna som hyrs in har en trygg miljö att vistas i. Påpekar man brister ska dessa åtgärdas, vilket det inte inte gjorts i detta fall....

...och eftersom skador orsakade av värdens nonchalans är vanliga i detta stall, därav flytt till säkrare stall(förhoppningsvis.....man kan aldrig va helt säker), så försöker jag gå vidare med detta. Skall oxå rådfråga advokat. Denna stallvärd har kommit undan med mkt för att folk inte vågat gå vidare.

Någon som vet nåt om regler för K-märkta byggnader? Har jag rätt när jag tror att man inte får bygga om dessa, varken in el utvändigt?

En snabb googling ger följande vid hand:

---
K-märkt är ett allmänt använt samlingsbegrepp för många olika typer av lagskydd avsedda att skydda bebyggelse och miljöer av kulturhistoriskt intresse. Ofta innebär lagskyddet att en byggnad inte får rivas eller förändras på sådant sätt att det kulturhistoriska värdet minskar.
---
källa: http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/byggnader/k_markt.html

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Är det någon som vet vem som har ansvaret när hästen skadar sig i hagen. Jag står uppstallad hos ett företag. I avtalet står "För...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: cutty
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 393
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 192
Senast: Lobelia
·
K
Ekonomi & Juridik Nu är jag så irriterad. Om man ska ha ett stall och hyra ut stallplatser då måste man väl ändå våga säga till om hästägaren gör något...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: kinkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama