Hjälp! Pälsen bara släpper!

L

lenaloo

Jag har ett 2 årigt sto som helt plötsligt fått stora kala fläckar från nacken till ner på halsen! Pälsen går att dra bort, hon är alltså kal ner till huden! Det är bara på halsen, inte någon annanstans på hästen. Tidigare i vinter hade hon löss, vilket hon blivit switchad för 2 ggr. Nu gjorde jag det igen, misstänkte pälsätare, men det bara lossar... Hjälp...:confused:

Sv: Hjälp! Pälsen bara släpper!

En bild....
20100330171.jpg
[/IMG]

Ingen aning om varför det ser ut så där. Det ser liksom för kalt ut för att vara pälsätare. De små :devil: brukar ju lämna lite stubb i alla fall. Allergisk reaktion på Switch kanske?:confused: Har hört att de kan tappa päls av det.

Hur som helst så kom jag på att du kanske ska smörja henne med solskyddsmedel där hon är helt kal om det blir en solig dag. Hästens hud är ju liksom inte gjord för att vara i direkt solljus och vårsolen kan vara riktigt stark. Så hon inte får brännskador också, stackarn. Usch, det såg verkligen inte för roligt ut, hoppas att det löser sig.

Mitt sto fick det samma förra vinteren. Då sa vet. att det var en svampinfektion som ville gå över av sej själv. Köpte en hund/ häst shampo hos vet. Det var inte så lett och tvätta henne mitt i vinteren med kallt vatten. Men det gick över efter ca 1,5 månad.

Ser ut som det min häst drabbades av tidigare i vinter (jag startade en tråd om det då). Ett tips jag fick av veterinär (och som faktiskt fungerade) var att raka bort pälsen runt det pälslösa området och sedan tvätta ordentligt (=gnugga rejält så det går in i huden) med klorhexidinlösning och sedan låta lufttorka. På min häst avstannade pälsavfallet efter bara ett par dagar, och en vecka senare började man ana att ny päls började växa ut igen :)

som andra sager, tvatta rent med antiseptic losning, torka forsiktigt och sen lat luft torka, men satt pa ngn typ av solskyddskram sa hon inte branner sig.

Upprepa 3-4 ggr beroende pa om du ser ny pals komma eller inte..

Angaende loss. Jag kopte Frontline spray (278krona) pa apoteket och oste pa min fjordis som hade fatt loss. Jag sprayade dar hon hade problemen mest men gjorde over hela hasten.. Innan jag sprayade blev hon borstad riktigt gott sa det inte var en massa losa har flygandes.. Nar hon var sprayad tog jag en "sarvis" (?) och gnuggade ner ordentligt i palsen.. De dog, allihopa..

Dock sedan hon ar i palsfallning nu skall jag gora en till omgang med detta, da det ar varmare och det kan finnas agg kvar.

Ocksa, jag avmaskade mina med Ivemectrin och det verkade hjalpa..

Hoppas din palle blir bra snart...

Ja, jag får tvätta, köra ner till apoteket och handla då. Kan man ta jodopax?? Det har vi ju i stallet. Tänkte också på solkrämen, de där kortet är taget idag, innan var det bara en remsa hårlöst och nu har det escalerat. Jag ska prova att tvätta, jag börjar också misstänka svamp... Som sagt inte lätt att tvätta nu! Tänkte på hexosil, hade varit bra att tvätta med.

Tack för alla svar!!!! Vad gjorde man utan Buke? :bow:

Enligt den veterinär jag pratade med så skulle man inte använda jodopax.

Hej!
Jag hade en häst som tappade päls och som dessutom var öm i huden. Jag fick höra att detta kan bero på en tarmflora i obalans! Tydligen väldigt vanligt fast som många inte tänker på. En dåligt mag och tarmflora minskar ju hästens immunförsvar markant med div sjukdomsfall som följd. Vi belv tipsade att prova en produkt från Norge som jag nu såg säljs även i Sverige. Den heter Biosaherb och var som ett mirakelmedel på våran häst. Mer info finns här: www.biosaherb.se

Lycka till!

Okey, då får jag ta mig till stan!
Ush, jäkla pöl med allt som hon haft sen vi köpte henne.

Nu har jag fått imaverol utskrivet av vet. Ska tvätta henne med den med några dagars mellanrum. Hoppas hoppas att det ger sig nu!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 023
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka