Hjälp - operera patellaupphakning?

V

Valencia

Jag har ett 10-årigt welshsto som man ibland kan se en smärre patellaupphakning på. Det är sällan man ser det och när man ser det så händer det en gång att det "knickar" till, då vid igångsättning från stillastående till skritt. Man har kunnat se det från föltiden tills nu. Är det värt att operera?? Har funderat länge till och från, vägt för- och nackdelar. Bokade en tid med vet. nu på fredag men nu har jag ångrat mig! Vi ska avboka tiden!! Jag tvekar på att det är värt ett op.ingrepp. Hon rids inte särskilt mycket tyvärr. Jag ska sälja henne och har inte tid med denna ponny.
Gjorde jag rätt som beslutade att avböja operation??

Sv: Hjälp - operera patellaupphakning?

Jag har haft min 1 åriga islandshingst i ca två månader nu. Han har patellaupphakningar. Vi blev jätteoroliga innan vi fatta vad det var för någonting.

Mamma ringde alla veterinärer hon hitta och fråga om råd..dom sa att det kan växa bort med tiden och att han ska röra mycket på sig, inte stå uppstallad för länge och så. Om det inte växer bort kan man operera och det brukar bli goda resultat. Jag har ju tänkt tävla med honom om några år och det var inga problem sa dom. Det var viktigt att tänka på i hela hästen liv att den aldrig får stå still mycket, den ska motioneras och röra på sig. Dom sa också att vi kunde pröva och ge honom B-vitamin i fodret i ca 10 dagar i sträck.

När det gäller min lilla kille så blir det sånna upphakningar på morgonen om vi väcker honom och han reser sig fort upp sen ska gå ut nästan direkt. Jag brukar gå ut till dom lite senare så han ska hinna vakna och resa sig i sin egen takt så det inte blir så.

Så vad jag förstått så brukar operationerna bli mycket lyckade och det kanske är skönt för hästen att slippa dessa....vet tyvärr inte sååå mycket om detta men..

Vi har haft en unghäst med patella i tvåårsåldern ungefär. När hon sen utbildades och stärktes mer i sina muskler försvann de problemen, så vänta med en unghäst och se om det inte växer bort.

Efter en period av virus då hon blev stående en period kom det tillbaka lite grann, men försvann igen så fort hon kunde gå ihagen normalt igen och började tränas.

Det här var f ö en welshkorsning.

Jag tror att du gör helt rätt, har hon klarat sig så här långt utan OP och bara har smärre hakningar så hade jag inte heller velat utsätta hästen för en OP. Vem vet, kanske kommer det att bli bättre om hon kanske kommer till ngn som har mer tid att rida henne regelbundet?

Det brukar ju bli bättre med träning, i a f när det gäller lätta patellaupphakningar.

Jag tror att du gör helt rätt, har hon klarat sig så här långt utan OP och bara har smärre hakningar så hade jag inte heller velat utsätta hästen för en OP. Vem vet, kanske kommer det att bli bättre om hon kanske kommer till ngn som har mer tid att rida henne regelbundet?

Det brukar ju bli bättre med träning, i a f när det gäller lätta patellaupphakningar.

Precis så jag tänker. Jag har ju halvblod som jag rider. Känner mig lite väl lång för en b-ponny på 127 cm...hon måste komma till någon som kan rida regelbundet. Jag får ta tag i ridningen av henne själv i höst för att sedan sälja henne nästa år. Longera mer borde stärka henne.

Och så mycket hagvistelse som möjligt - ju mer de står på box desto sämre brukar de bli.

Ni kan testa att sko henne med kilskor bak. Det brukar minska symtomen. Sen är det ju som sagt muskler som behövs.

Ni kan testa att sko henne med kilskor bak. Det brukar minska symtomen. Sen är det ju som sagt muskler som behövs.

Ja, fast det syns så himla lite och så sällan så jag vet inte om det är någon idé ens.

Fast om hon har så pass besvär att du faktiskt har övervägt att operera henne så är väl oxos förslag värt att prova. Kort tå o hög trakt gör att knäskålen inte så lätt glider åt sidan. Billigt och komplikationsfritt. HH

Fast om hon har så pass besvär att du faktiskt har övervägt att operera henne så är väl oxos förslag värt att prova. Kort tå o hög trakt gör att knäskålen inte så lätt glider åt sidan. Billigt och komplikationsfritt. HH

Precis min tanke. Kostar inte mer än 100 kr extra per skoning och det är det värt. Enligt mig iaf.:)

Har även hört/läst någonstans att man inte gärna opererar idag om inte hästen har ordentliga problem av det, då en operation gör att de inte kan låsa knät mera när de sover stående (rätta mig någon om jag har fel).
Varför tog ni inte ut vet endå? Ni skulle ju ha kunnat gå igenom detta med vet, och vet skulle ju kunnat ge sin syn på operation.

Men som sagt, specialskor, b-vitamin, att de får röra på sig och sådan är ju värt att prova, brukar ge resultat och kostar inte mycket.
Att träna och bygga muskler i bakbenen är också bra.

Precis min tanke. Kostar inte mer än 100 kr extra per skoning och det är det värt. Enligt mig iaf.:)
Har jag sagt att jag inte har råd? Hon är inte ens skodd...
så jag anser att hon visar hakningar så pass sällan, dvs någon gång då och då att det inte behövs. Därför har jag fattat beslutet att op. är onödigt.

Jag har inte påstått att du inte skulle ha råd, men om du funderar på att sälja henne så kan det ju vara en idé att slänga på henne ett par skor.

En häst kan ha problem som påverkar ridningen även om man bara ser hakningar sporadiskt. Hästen upplever hakningarna som ett obehag o lär sig gå på ett sätt som inte ger hakningar vilket blir begränsande.
PL

Jag har inte påstått att du inte skulle ha råd, men om du funderar på att sälja henne så kan det ju vara en idé att slänga på henne ett par skor.

Absolut, kan ju va värt att prova.

En häst kan ha problem som påverkar ridningen även om man bara ser hakningar sporadiskt. Hästen upplever hakningarna som ett obehag o lär sig gå på ett sätt som inte ger hakningar vilket blir begränsande.
PL

Säkerligen, men min pålla har jääättefina rörelser. Lediga och lätta. Det känns bara som att det blir ett "hinder" när man ska sälja för man bör ju uppge att ponnyn KAN haka någon gång. Då tror folk att det är livsfarligt att köpa...*suck*

Är väldigt negativ till att operera efter det jag har hört! Det man gör är att man tar bort symptomen men problemet finns fortfarande kvar. Man skär alltså av senan som gör att benet kan låsa sig men hästen kan fortfarande ha problem även om det inte syns!

Fast operation är tydligen sista utvägen eftersom veterinärena inte vill operera!

Har en 1-åring som har haft problem konstant i 2 månader, nu börjar det bli bättre. Hon har växt otroligt över sommaren så jag är inte förvånad över att hon har problem. Jag hoppas verkligen att det kommer att växa bort. Utevist dygnet runt är det bästa, b-vitamin kan också hjälpa.

//Anna

Är väldigt negativ till att operera efter det jag har hört! Det man gör är att man tar bort symptomen men problemet finns fortfarande kvar. Man skär alltså av senan som gör att benet kan låsa sig men hästen kan fortfarande ha problem även om det inte syns!

Fast operation är tydligen sista utvägen eftersom veterinärena inte vill operera!

Har en 1-åring som har haft problem konstant i 2 månader, nu börjar det bli bättre. Hon har växt otroligt över sommaren så jag är inte förvånad över att hon har problem. Jag hoppas verkligen att det kommer att växa bort. Utevist dygnet runt är det bästa, b-vitamin kan också hjälpa.

//Anna

Kan berätta att jag haft en welsh som är opererad. Hon blev absolut symtomfri efteråt och mår hur bra som helst! Här verkar inga veterinärer negativa alls till op. Det är inga stora ingrepp som görs.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka