Hjälp om nyponrosor!

MiniLi

Trådstartare
Har ett gäng stora buskiga rosor hemma i rabatten, jag TROR att det är nyponrosor. De växer som tusan men än har jag inte sett till en enda blomknopp :confused:

Vi flyttade in i vintras, därför vet jag inte hur de brukar blomma eller ens hur blommorna ser ut. Det är på grund av bladens utseende jag sluter mig till att det bör vara nyponrosor..
Vi klippte ner dem ganska rejält i våras då de var väldigt stora och nu börjar jag undra om det är därför det nu inte kommer blommor?
Kan det vara så att de blommar på fjolårsskotten?

Hoppas på svar :)

Sv: Hjälp om nyponrosor!

I så fall får du hjälpa mig - hur ser man på bladen att det blir nypon? :confused:

Om du gjorde en rejäl tillbakabeskärning så tar det nog ett tag för rosen att bygga upp sig igen. Så den vill nog lägga sin kraft på växande innan den blommar? Buskrosor beskär man ju normalt inte, om de inte behöver föryngras.

När rosen själv anser att den återhämtat sig från stympningen så kommer den nog att blomma. Jag tror att den tycker ni varit dumma mot den ;)

Bladen är liksom små och ser inte ut som "vanliga" rosors blad.
s.217nyponros.JPG

men jag är ingen expert utan utgår mest från att min svärmor sa "det är ju inga vanliga rosor" och att jag tycker bladen är lika de bilder på nyponrosor jag hittat via google. :)

ja vi kanske var lite elaka, men de var större än trädet som står bakom och det kändes liksom inte passande i en rabatt..

Då blir jag tveksam?

Att bladen är små betyder ju bara att rosen är småbladig, inget annat. Om den gör "fröställningar" eller nypon går väl inte att avgöra på det? Jag har haft flera gamla sorter som bara gjort torra fröställningar. Medan en del rätt storbladiga sorter gör nypon.
Hade en gul underbart rikblommig och doftande sort som var väldigt småbladig men inte gjorde nypon.

Nu flyttade alltså dit i vintras och du alltså vet inget om hur blomorna ser ut? Var det inget kvar på grenarna när ni kapade ner den? Både fröställningar och nypon kan ju ibland sitta kvar till nästa år.

Är det mycket taggar? täta taggar eller glesa? Långa eller korta? Hur hög var busken? Högre än ett träd lät stort värre :eek:

Spännande detta!!

(kanske vi kan få se ett litet foto kanske....?)

Jag är verkligen inte kunnig på det här området så ta inte för givet att jag vet vad jag pratar om :p

Men finns det inte en speciell typ av rosor som kallas nyponrosor? Det är så jag har fattat det när jag googlat..
Det är någon form av vildros tror jag, sådana man ser ute i naturen ofta stora och snåriga..

Den har taggar. Inte väldigt tätt men ganska stora.

Nej jag har inte sett några blommor.. Det var sambon som klippte ner den och innan lade jag inte så där väldigt mycket uppmärksamhet vid hur eventuella blomrester såg ut :cool:

Busken var väldigt hög. minst 1,5-2 m skulle jag tro.
Och den har redan blivit uppåt 1,5 m nu så jag har varit tvungen att ta fram sekatören en runda till..

Det passar sig verkligen inte med jättebuskar på detta stället.. Men de har stått där i hur många år som helst så jag vet inte hur bra det skulle gå att flytta dem?

Ska försöka fixa fram bild, bara jag kan få kameran att samarbeta :)

Aha!

Näe.... Rosor gör två typer av frön. Dels som nypon och dels som fröställningar - väldigt grovt generaliserat.

En vanlig klätterros heter Flammentanz och den gör nypon. Vissa gamla "vildrosor" gör inga nypon. Vresrosor gör nypon - goda sådana.

Fast de nya sorterna av tex rabattrosor du hittar i handelsträdgårdar gör nästan aldrig nypon - med undantag av tex flammentanz då.

Att den skjuter iväg som den gjort är nog för att den fick lite panik av den brutala nedskärningen? den försöker snabbt kompensera sig och gör väldiga skott. Tror du har en bra metod om du, som nu, bara kortar in skotten vart efter.

Finns det inte någon granne du kan fråga om hur de blommar? Kanske är det till och med ett skott taget från en grannträdgård?

I fall det är din ros på bilden i inlägg #3 så tycker jag att den ser för cerise ut för att vara en nyponros, jag tror att det är en vresros. Jag tror inte att den blommar på fjolårsskotten, den typen av gamla buskrosor är ju extremt härdiga och klarar normalt en tuff behandling. Kan det vara så att du har klippt flera gånger i år så att den har lagt kraft på att bli skjuta nya skott i stället för att blomma? Det borde gå bra att klippa ner den rejält typ tidig vår men sen borde den få vara i fred och inte klippas mer. Är den för stor så är det bättre att byta ut den mot en lite mindre buskros som inte växer så kraftigt. Om du vill ha en liknande typ av ros med vildrosutseende så sök på buskrosor.

Nej, vresros kan det inte vara, den hade ju stora, men ganska glesa taggar.

Min gissning är att det är ett rotskott som tagit över. Rotskottsrosor brukar se ut precis så där, och de har glesa, stora taggar.

Googla Rosa canina och jämför bilderna, det är väl vad jag kallar en vanlig nyponros...

Har den många små, smala taggar eller mer krokliknande, färre stora taggar? Har den stora är det ingen vresros iaf, de har massa små.

Okej.. Jag har ingen aning om iafall den får nypon, jag kopplade mest utseendet till vad jag kallar för "nyponrosor"..

Jo jag ska försöka ta reda på hur blommorna ser ut.. Och fixa ett foto på buskaget :)

Nej det är inte min ros på bilden, den var mer ett exempel på hur bladen ser ut..

Jag har bara klippt den två gånger. Rejält på våren och sen tog jag de allra längsta grenarna nu för någon vecka sedan.. Men den växer som en tok!

Ja jag vill nog inte ha kvar dessa buskar här, skulle helst vilja försöka flytta dem till något ställe där de kan växa ifred men min sambo tror att de är svåra att flytta eftersom att de har stått i så många år.. Kan det ställa till bekymmer?

Nej, vresros kan det inte vara, den hade ju stora, men ganska glesa taggar.

Min gissning är att det är ett rotskott som tagit över. Rotskottsrosor brukar se ut precis så där, och de har glesa, stora taggar.

Jag tror att de har sett ut såhär i många många år.. Tror att det är någon form av vildrosor som är planterade från början.. Men jag vet inte säkert..

Googla Rosa canina och jämför bilderna, det är väl vad jag kallar en vanlig nyponros...

Har den många små, smala taggar eller mer krokliknande, färre stora taggar? Har den stora är det ingen vresros iaf, de har massa små.

Den har rätt stora taggar, inte små.

Googlade på den rosen du nämnde och iallafall bladen är lika!
Blommorna vet jag som sagt inget om..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en växt på våran lilla tomt som växer som tusan på somrarna och har trängt upp skott genom golvet på både vår altan och grannens...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: Ms_Antrop
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Vi har ganska nyligen flyttat in i ett 70-tals hus och nu efter att spenderat hela våren med att städa trädgården är det äntligen dags...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024