Hjälp om hovvinkel vs veka kotor på ettåring!!!

tinafinis

Trådstartare
Var o kikade på en ettårig travhäst igår.

Hovarna var långa, framför allt bak. Detta gjorde att hon nästan gick på ballarna (bak). Kototna bak upplevdes då av mig som rätt veka o att hon nästan skulle kunna tänkas trampa igenom i framtiden(??)

Jag som inte är experten inom området undrar om man tar o verkar ner fötterna bak ordentligt (var riktigt långa alltså) så hästen kan gå ordentligt, gynnar det då vinkeln från kotan och neråt??? Eller är det kört?

Jag ska sätta in bild, men har inte lyckats få in dom i datorn ännu.

Jättetrevlig häst i övrigt trots näst intill ohanterad o med fin stam!

Sv: Hjälp om hovvinkel vs veka kotor på ettåring!!!

Min hovis brukar prata om att man inte kan rätta vinklarna genom att verka ner på det sättet ( som jag tror du menar ) utan det är tån som ska kortas och sen kommer hoven successivt att få en bättre vinkel. Veka kotor och låga trakter är ju heller inte detsamma men ögat "luras" kanske att se veka kotor när trakterna är låga och tårna långa?

ja de e möjligt... Tån är ju jättelång. Ser ut som om hästen har fått på sig ett par mindre skor :-/
Hästen har säkert låga trakter "i säg". Det är vanligt på travare. Hästen får ju med dessa hovar lite svårt att gå riktigt nu o kanske de e därför kotorna upplevs som veka?
Frågan är om man vågar chansa. Ägaren sa att han skulle fixa till det med en gång.... Han skämdes nog faktist!!

Många travare hålls ngt längre i tårna om man jämför med ridhästar. Därmed inte sagt att detta är lika med eftersatt hovvård eller misskötta hovar.

Eftersom du beskriver ettåringen som ohanterad och ägaren som skamsen så gissar jag på att han inte skött unghästens hovar alltför bra? Är du i köptankar så se till att det kommer ut en duktig hovis som kan verka hästen - om i fall att ägaren skulle vara en sån där "hemmafixare"...

Har själv en treåring, dock av annan ras, och han hade lite låga trakter och dålig vinkel på hovarna men efter ett par månaders målnedveten hovvård och nu skoning runt om så ser han mkt bra ut. När tån kortas och hovvården sköts var 6-7 vecka så tar det inte så många månader innan det ser ok ut.

Jo jag vet att travarnas fötter hålls längre än ridhästar. Men detta är ju inte ett sådant exempel, denna var eftersatt i hovvården. Verkades sist i december sa gubben..
Lade in en liknande tråd på trav oxå... Dom tror pollen kan vara vek i sina kotor tyvärr o att de inte hjälper när man tar bort hälften av hoven (som behövdes typ).

Nu vet jag inte om du kanske har lagt in bilder där och det utifrån det har bedömts veka kotor i annat fall förstår jag inte hur man kan säga det så spiksäkert. Jag hade definitivt tagit ut en hovslagare för bedömning, om jag haft tankar på att köpa hästen alltså.

Har lagt in bilder nu, men det var efter någon skrev att det kunde vara vekhet.
Hästen är 20 mil från mig... Lite svårt att ta ut hovslagare...
Stör mig på att jag inte tänkte på att filma hästen!
Här kommer bilderna även här.
19152943.jpg

19152945.jpg

Om man ser till den övre bilde blir de ingen bra vinkel om man bara "kapar" av hoven i tån. Då blir vinklen i själva hoven bruten på grund av de låga trakterna.

Här står hon annorlunda o då ser det ju inte så konstigt ut...
19154458.jpg

Långa veka kotor och svängd has. Dessutom ser den påverkad ut runt kotederna runt om .

Jättetrevlig häst i övrigt trots näst intill ohanterad o med fin stam!

Det syns rätt tydligt att den är ohanterad enbart genom att man tittar på hovarna. Hovvård har den akut brist på och jag blir skitsur när jag ser denna typ av vanvård på unghästar.

Med snabb normal grundverkning och sedan täta verkningsintervaller och jättemkt hantering så skulle utifrån det man ser inte jag avråda från köp för du kommer få denna åring från helvetet till himelen utifrån den hantering och uppväxt den hitills varit med om. Har uppfödaren överhuvudtaget ngn hästkunskap?? Jag skulle ha anmält denna person för en opartisk granskning.!!

Visst, den har långa veka kotor och för dagen uppdrivna kotor men det är många ggr helt normalt eftersom den befinner sig i en tillväxtfas. Med god regelbunden hovvård så är jag ganska säker på att den kommer "räta upp sig" Bara den får tid och bättre förutsättningar.

Svängd has vet jag inte hur man kan uttala sig om eftersom inga bilder är tagna rakt bakifrån,,, Hasens tillväxtzoner är ännu ej förbenade så det är inget att oroa sig för, det kommer rätta till sig bara man snabbt sätter in korrekt verkning.

Senast ändrad:

Långa veka kotor och svängd has. Dessutom ser den påverkad ut runt kotederna runt om .
Snälla förklara hur du menar med svängd has. På sista bilden ser det konstigt ut pga benet i hasen som "sticker ut"
Påverkad i kotorna, det är säkert för fötterna var dåligt skötta. Eller vad tros?

Senast ändrad:

Coari: Jag måste bara fråga dig om du är travhäst intresserad? Jag frågar det just för att du avråder inte mig från att köpa eller så.
Men att rädda en häst för XXXXX kr där första siffran inte är en 1:a vet jag inte om är värt...
Pappan till hästen har uppdrivna kotleder.
Ja.. dom andra hästarna var inte i superskick. Frågade om en av hästarna var 1 eller 2, men den var 3... Blev så förvånad att hans stall var fint....

Grundverkning... Ja, tur att vinklarna på frambenen inte var alldeles galet. Fast bilden som jag fick framifrån står den helt dumt för den var rädd.

För mig ser det ut som knipta skenben samt harhas. Vet inte om travare normalt ser ut så där bak men det känns inte som rätt förutsättningar för att tåla belastning i hög fart. Men jag vet inte, det kanske växer bort?

Harhast var min första tanke... men ja var inte säker då ja inte är nån expert på området..
Denna tråd (liknande) finns i hästvård oxå. Fortsätter där.....(fick först inga svar där..)

Hej!

långa tår bak är inte bra för hästens benställning (inte fram heller för den delen) =). de kan dessutom inte "hänga upp" sitt skelett i "viloläge" så blir lätt trötta och spända i bakpartiet.

du bör inte få hästens tår kortade mer än ner till sulnivå och inte ner i levande sula. du kan skrapa bort allt som är smuligt och dött. hovväggen behöver kortas, inte underifrån (mer än ner till levande sula dvs) utan utifrån och in till den vita opigmenterade hovväggen. i vissa fall där lamellranden är uttänjd kan du tom behöva raspa in till lamellranden (aldrig längre än in till lamellranden). tar kanske ett par verkningar innan hoven kommer tillbaka till sin rätta längd.

tycker du skall köpa hästen om du känner för det och sen konsultera med din hovslagare/hovvårdare.

Dom tror pollen kan vara vek i sina kotor tyvärr o att de inte hjälper när man tar bort hälften av hoven (som behövdes typ).

Veka kotor eller inte, men kapa halva hovarna :confused: :crazy:

Då om något lär hästen få problem..

En duktig hovis och täta verkningar är ett betydligt bättre alternativ för hästen.

Det var lite ironsikt skrivet av mig det där med halva hoven.
Jag kan verka lite själv. Ja, eler vad man ska kalla det. Underhålla är snarare det rätta ordet. Jag raspar lite på ponnyn mellan gångerna hovs. är här. Han sköter det där med vinklar o vrår.

Never again: Då jag hade tänkt att ha hästen till trav kanske det inte är högst lämpligast att chansa! Inte för det priset alla fall även om det inte var så dyrt som en travhäst kan vara...

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Senast: Speedway
·
Trav långt... Var o kikade på en ettåring igår e: victory party u: lass zandra. Hon var näst intill ohantarad men fann sig snabbt vid...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: BitterAss
·
H
Utrustning Hoppas att moderator inte misstycker om att denna tråd är lik den jag lagt under "hästvård"... Skapar denna tråd här eftersom jag skulle...
Svar
15
· Visningar
2 457
Senast: Ellen85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024