hjälp nu!! häst som skrapar med hoven och gärna ligger ner

J

jollan

min häst började plötslit bete sig annorlunda. Hon skrapar med hoven i backen och ligger gärna ner? tar man upp henne så står hon en stund och lägger sig ner efter ett tag. Kan de va kolik på gång? Väntar på att vet skall ringa upp

Sv: hjälp nu!! häst som skrapar med hoven och gärna ligger ner

nu står hon upp och äter... skall ja ta bort maten? :confused:

Ja, du har ju facit i hand själv. Rådfråga din veterinär, om inte annat - rör på hästen. Ut och gå med henne, se på hennes allmäntillstånd. Ta temp? Andning? Ring veterinären om du blir osäker.

Som dom andra har skrivit, gå ut och gå med henne ett tag och ställ sedan in henne igen och ge henne lugn och ro och se vad dom hon. Ta temp och ta bort maten. Låt henne ha vattnet kvar. Och håll kontakt med veterinär..

kolik kan ha en tendens att släppa om man lastar in hästen i transporten och kör en sväng....

nu verkar hon som vanligt igen. :confused: men hur skall ja göra , vi är nyinflyttade och hästarna har lösdrift, sjukboxen är under uppbyggnad:grin: hon har dammallergi nämligen sån hon har ont av att stå inne därför hon går på lösdrift. Det ja undrar är gör det något om hon får gå kvar i lösdriften? Ja menar ja kan ju ha god koll på henne ändå. ja skall ut och gå med henne nu.

när vågar man ge henne mat igen?

Bästa är nog att ringa en veterinär och rådfråga. Det kostar ingenting..

Hade jag varit du hade jag ringt veterinären!

Ett tydligt tecken på att något är fel är om hästen efter att den har rullat sig reser sig utan att rysta på kroppen. Normalt så skakar en häst på när den rest sig.

Sedan är kolik ett samlingsnamn på magont hos häst, så symptomen kan skilja mycket från fall till fall. Så enligt din beskrivning i början på tråden är det inte på gång, ytan hästen har kolik. Troligen ganska lindrig men ändå kolik.

Hoppas att du vid det här laget har rådfrågat veterinär och råd om hur du ska lösa det.

varför tar folk förgivet att man inte kontaktar veterinären? Så vitt jag vet så skrev jag det i tråden att jag väntar på att vet skall ringa tillbaks...

veterinären har åkt nu och det var troligtvis kolik, åtminstone får fick hon behandling för just kolik. Förmodligen lindring sådan då hon hela tiden gärna ha velat äta. Febern ligger på 39,2 men sjunker förhoppningsvis sakta men säkert nu. Mumsar hö gör hon, och har inte visat tendens till att vilja rulla sig än så länge.:)

om du läser igenom min tråd så ser du att det var det ja gjorde från första början.

Tur att det gick bra :) Vi är nog flera som missat att du ringt veterinären för jag såg det inte heller nu när jag läste igenom tråden, men huvudsaken är att din häst mår bättre nu!

Jag såg från början att du hade ringt veterinär, men menade i mitt inlägg att du ska nog vända dig mer åt honom/henne än åt buke i dessa situationer..

ja kunde väll inte vända mig så mkt mer till veterinären än vad ja gjorde eftersom jag bad han komma hit. Men ja tog gärna emot tips och råd i väntan på att han kom. Sen gick ja ut och gick med henne så ja tycker inte att ja spenderade någon större tid här.

håller med ts, folk är verkligen riktigt löjliga angående detta med veterinär, de är genast där och hackar hur tydligt än ts förklarat att hon givetvis kontaktat veterinären...får man inte rådfråga fler i vänta på veterinär?
visst man ska va ute hos hästen men vi vet väl inte om ts har en mobil med internet eller nåt...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 508
Senast: Sel
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?