Hjälp! Någonting är fel på hästen?

C

CLundberg

Jag har undrar vad det kan vara för fel på min förra häst?
Hon var min under några år, och märkte då inget fel på henne öht. Men red henne hos den nya ägaren för några dagar sedan. Känner hon som har hästen nu, men hon har fler hästar och rider knappt henne själv utan har medryttare. Och jag som har ridit henne i flera år innan märkte att det är något som är allvarligt fel. Det började när jag skulle göra iordning henne och hon vart märkbart sur och arg när jag skulle spänna sadelgjorden, reagerade även när jag tog henne under magen och rygg. Sedan när jag red var hon het och stressig, och galopperade om och om igen i korsgalopp, och mest i skritten så kändes det som om hon "tappade bakdelen". Som att framdelen inte samarbetade med bakdelen och hon tappade balansen, speciellt i nerförsbackar.
Kan det vara KS, patellaupphakning?
Några som har några liknande erfarenheter eller råd?

Sv: Hjälp! Någonting är fel på hästen?

Hästen har väl inte jobbats på rätt sätt, tappat muskler etc.
Verkar som sadeln ligger väldigt illa.
:crazy:

Nä ingenting är uteslutet. Men det ända symptomet som passar in på kolik är att hon reagerar när man rör magen. Hon har inga andra symptom, var det något speciellt du tänkte på?

Ja så kan det vara, eftersom hon själv knappt ridit henne. Men undrar bara om sadeln, om en sadel sitter illa, är det alltid så att symptomen kommer direkt eller kan det ta en längre tid också, tror hon har haft samma sadel rätt länge.

Hästen har väl inte jobbats på rätt sätt, tappat muskler etc.
Verkar som sadeln ligger väldigt illa.
:crazy:

Det kan oxå vara så att ryttaren sitter så illa i sadeln att även sadeln senare ligger illa.:angel:

Nä ingenting är uteslutet. Men det ända symptomet som passar in på kolik är att hon reagerar när man rör magen. Hon har inga andra symptom, var det något speciellt du tänkte på?

Dräktighet är oxå helt uteslutet?? Jag vet att det är långsökt men det har hänt förr att det i slutändan fått en logisk förklaring.

Försök gärna ge en mera exteriör beskrivning på vad du menar med magen eftersom det verkar hitills vara det enda området hon verkar reagera på men det framgår inte mer än magen.

Vet med all säkerhet att hon inte är dräktig :)

Hur menar du med exteriör beskrivning? Hur magen ser ut? Hur hennes kropp ser ut?
Nej det var inte bara magen som hon reagerade på utan även vid sadling och när man tog på ryggen, och sen vid ridning som jag beskrev.

Varje gång du använder en sadel som ligger illa på hästen gör du problemet större och större. Från början har hästen ont "bara" i sadelläget(ryggen). Men för att undvika obehaget går hästen och spänner imot, vilket resulterar i andra spänningar och felbelastningar. Tar du in hästen på klinik, så kanske i detta läge, kanske hästen inte bara visar ryggömhet utan även muskelspänningar och hältor på alla fyra...
Och det är klart att hästen visar missnöje och irritation för ingen "fattar att h¤n har ont överallt".
Efter vila och ev. medicinering och efter byte till en väl anpassad sadel så kan det ta tid innan hästen kan slappna av och trivas med sin nya sadel pga. dom mentala spänningarna som byggs upp. Hästen blir rädd att det ska göra ont igen. Spänningarna brukar släppa snabbare om man, innan man sitter upp, longerar hästen med sadel på, en liten kort stund för att påminna hästen om att nu ska det inte göra ont.
En förutsättning förståss är att ryttaren inte sitter så illa att hästen tycker det blir obehagligt bara för den skull....:grin:

Okej, så om ägaren skulle ta ut en veterinär skulle h*n kunna se om det är pga sadeln detta uppstår, eller måste hon tas till en klinik?
Nä det tror jag inte med tanke på att det är fler ryttare som rider henne, men det kanske kan vara det ändå?
Usch så jobbigt när jag får se min bebis råka illa ut, och när jag själv inte kan göra så mycket åt det när hon inte är min längre.

Det går inte att bara se och klämma på hästen för att avgöra vad som är fel. Det krävs klinik med bra utrustning till det.

Att nånting är fel är ju uppenbart eftersom hästen reagerar så extremt starkt. Jag skulle vilja säga att den med alla medel den kan försöker tala om att den har ont/är besvärad av något.

Vad säger nuvarande ägare om hästens beteende? Är h*n villig att ta hästen till klinik? Förstår att det måste kännas fruktansvärt jobbigt att behöva se sin fd häst i den situationen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
9 004
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 552
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka