Hjälp, någon??

P

Precious

Någon som vet vad degenaration betyder/innebär?

Min häst fick diagnosen för en vecka sedan:

Häst med: Kotledsinflammtion båda bakbenen
Hyonate 4 ml intraveröst för ledbrosk - degeneration (tro jag det står, kan inte tyda det riktigt)

Tog ut en veterinär från närmsta station när hästen hade svullna kotleder bak (har tidigare haft senskideinflammation). Är inte nöjd med veterinären, han är islänning eller något så man hör knappt vad han säger, har alltid bråttom, svär och håller på, mumlar för sig själv osv.. Fick aldrig någon klarhet i vad det kunde vara exakt.. Nu har han börjat svullna lite på senskidan vä bak, och svullnaden går ner så fort man lindar benet, men kommer tillbaka direkt då man lindar av. Någon som har erfarenhet av detta? Ska man ha lindor på? Vet sa att han inte behöver någon boxvila, men det blir lite sämre av att han går ute..Hela vet kostnaden gick på 2775 kr så jag har inte råd att ta ut någon igen (inte idag iaf).. Hade kanske varit bättre att åka till klinik på en gång ist. Han haltar inte men verkar ha ont då man tar i benen (han lyfter, och lägger öronen bakåt).

Sv: Hjälp, någon??

Har du ingen försäkring på hästen??
Isåna fall tycker jag att du ska åka till klinik om det inte blir bättre. Brukar vara en försäkringsperiod på 100-120dagar

Jo jag har försäkring på hästen ,men han är en travare och försäkringen täcker inte hältor med komplikationer, så det täcker nog inte detta då misstänker jag. Det har ju blivit bättre..Men inte helt bra. Vet sa att om 2 veckor ska det vara borta och om 4 veckor kan jag börja rida försiktigt.. Jag misstänker att det kan bero på att min häst är lite sne i bakbenen och trampar lite snett när han går så jag ska självklart ta hit hovisen så fort han blir frisk.. Är nog ingen ide att ta hit han nu och räta upp benen på han när han är sjuk i dom.. Kan det vara pålagringar han menar i diagnosen? Han sa något så här när han pratade om ledbrosket "det är på väg..men det är inte trasigt". Det konstiga är att han blev sån efter jag hade hoppat, och då belastar de ju frambenen..Börjar oroa mig för vad det egentligen är för något som spökar eftersom veterinären sa : "Det måste nog vara en kota som är inflammerad"..Låter ju sådär..Litar inte riktigt på hans ord och jag fick fråga 4 gånger om det berodde på överansträngning innan jag fick något svar. Missnöjd är jag verkligen!

Degeneration betyder att det är en förstörings/nedbrytningsprocess på gång, i ledbrosket utifrån vad du skriver. Du borde nog utreda vidare. Åk till klinik, som oxo säger.

Det är nog e bra idé att ta hem hovslagaren med en gång. Med tanke på att om den är sne redan nu så kommer problemet komma tillbaka om det inte är åtgärdat innan du försöker sätta igång hästen.

Degeneration betyder att det är en förstörings/nedbrytningsprocess på gång, i ledbrosket utifrån vad du skriver. Du borde nog utreda vidare. Åk till klinik, som oxo säger.

Okej.. Ja han sa ju inte riktigt att det var så allavrligt utan att det var på väg. Han fick en spruta mot det Hyone eller va det nu hette och den gick på 1200 kr så jag hoppas verkligen att det var värt det och att det ska hjälpa. Men va tror ni? Är det bara pga av överanträngning? Vet sa det, men jag vet inte riktigt då jag hade ett helt vanligt hoppass med honom och det har jag ju haft ganska regelbundet minst en gång i veckan utan problem förut..Tycker det låter konstigt..Ska avvakta lite och se, svullnaden är ju nästan helt borta, finns bara en liten "knöl/svullnad" på senskidan fram som gått ner betydligt på bara två dagar..

Det är nog e bra idé att ta hem hovslagaren med en gång. Med tanke på att om den är sne redan nu så kommer problemet komma tillbaka om det inte är åtgärdat innan du försöker sätta igång hästen.

Ja, jag får nog göra detta..För inflammationen kom bara efter ca 2 veckor efter att hovis hade varit här och tagit av skorna bak, tyckte det var bäst eftersom han slår i bakhovarna kraftigt i framhovarna så det tjongade, innan dess hade han skor som rätade upp lite grann, kanske var det bara för att jag tog av skorna?! Ja, jag vet då inte. Är det någon som vet hur man ev kan fördröja bakbenen så att han inte slår i?

Han fick en spruta mot det Hyone eller va det nu hette och den gick på 1200 kr så jag hoppas verkligen att det var värt det och att det ska hjälpa. Men va tror ni? Är det bara pga av överanträngning? Vet sa det, men jag vet inte riktigt då jag hade ett helt vanligt hoppass med honom och det har jag ju haft ganska regelbundet minst en gång i veckan utan problem förut.r..

Hyonate är tuppkam som han har fått i blodet. Det kan man ge för att ge alla leder en rundsmörjning i kroppen.
Det är dyra droppar men det är mkt bra. Oftast ger man 2-3 ggr under en tid.

När min häst var halt hjälpte detta honom jättemkt.

Ev kan man korta tån fram så att överrullningen blir snabbare, men jag tycker att du ska ta och rådfråga både vet. och hovslagare om vilken skoning dom anse vara bäst för din häst:)

Hyonate är tuppkam som han har fått i blodet. Det kan man ge för att ge alla leder en rundsmörjning i kroppen.
Det är dyra droppar men det är mkt bra. Oftast ger man 2-3 ggr under en tid.

När min häst var halt hjälpte detta honom jättemkt.

Ok. Har ingen erfarenhet av just tuppkam, så jag får väl hoppas på att det blir bättre. Vet sa dock att han bara behövde det en gång och det var i samband med vet besöket förra veckan så enligt han ska han inte ha mer. Var ute och kände på honom nu, och han är så fruktansvärt grinig och jag tycker han ser lite "krökt" ut i ryggen, dvs han har svansen väldigt slickat mot kroppen och verkar öm i ryggen... Vet inte om han reagerar så eftersom han kanske har ont i benen, han brukar vara ganska grinig rent allmänt på vintern tyvärr.

Ev kan man korta tån fram så att överrullningen blir snabbare, men jag tycker att du ska ta och rådfråga både vet. och hovslagare om vilken skoning dom anse vara bäst för din häst:)

Ok. Veterinärens ord var ungefär dessa när jag frågade om det kunde bero på felbelastning : "Nja, det tror jag inte men om du tycker att han är sne eller konstig när du rider så slå på han ett par skor, annars använder du väl skydd när du rider..." Så enligt han var det inte därför. Men jag pratade precis med hovslagaren och han kommer direkt imorgon. Han sa att han trodde det berodde på att 9 av 10 travare är tunnfotade, han jämförde det ungefär med om framvagnen på en bil är sne så sliter däcken snett.. Just för att travare går så brett med bakbenen.

Ok. Har ingen erfarenhet av just tuppkam, så jag får väl hoppas på att det blir bättre. Vet sa dock att han bara behövde det en gång och det var i samband med vet besöket förra veckan så enligt han ska han inte ha mer. Var ute och kände på honom nu, och han är så fruktansvärt grinig och jag tycker han ser lite "krökt" ut i ryggen, dvs han har svansen väldigt slickat mot kroppen och verkar öm i ryggen... Vet inte om han reagerar så eftersom han kanske har ont i benen, han brukar vara ganska grinig rent allmänt på vintern tyvärr.

hej
man brukar ju alltid göra ett återbesök efter en behandling för att se om det har blivit bättre eller om det behövs fler eller annan behandling. ofta får man göra upprepade behandlingar innan man får resultat. det låter lite konstigt att det tvärsäkert skulle hjälpa med bara en behandling..om du upplever att hästen fortfarande inte fungerar kan du kanske åka till en annan veterinär. det finns ju ett stort fint djursjukhus i närheten..
lycka till med hästen!
mvh
/Evale

hej
man brukar ju alltid göra ett återbesök efter en behandling för att se om det har blivit bättre eller om det behövs fler eller annan behandling. ofta får man göra upprepade behandlingar innan man får resultat. det låter lite konstigt att det tvärsäkert skulle hjälpa med bara en behandling..om du upplever att hästen fortfarande inte fungerar kan du kanske åka till en annan veterinär. det finns ju ett stort fint djursjukhus i närheten..
lycka till med hästen!
mvh
/Evale

Ja, du tänker på Skara eller? Jag ska se vad hovis säger imorgon, han är ganska kunnig på det där. Annars får jag självklart ta han till en klinik. Benen är inget svullna ikväll iaf.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 273
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka