Hjälp! MKT mager häst!

J

Jennifer Nilsson

Som rubriken säger. Jag behöver verkligen hjälp.
Hästen i fråga är en 15årig travarvalack som är extremt smal...:cry:

Folk tror nästan att han är vanvårdad, men han får massor av mat och vi har kollat om han har mask och att tänderna är okej!

Så nu vänder jag mig till er kunniga människor här på buke för hjälp... Jag tycker så synd om hästisen när han är sådär mager :(

det finns självklart analys på grovfodret:
Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 50 g/kg foder
Energi, foder 7.8 MJ/kg foder
kalcium: 4.3 g/kg foder
Fosfor 1.8 g/kg foder
Magnesium: 1.5 g/kg foder
Kalium 10.9 g/kg foder

Just nu äter han 11-12kg hö/dag
1½kg eggersman vital/senior musli
1½kg lucern (krafft hackad strå)
0,3 kg sojamjöl
½kg havre

Just för tillfället rids han inte, han vilar pga hälta... Men ger vi honom mindre mat så magrar han nått fruktansvärt!
Snälla, snälla hjälp mig och min kompis som äger hästen!

/Jen

Sv: Hjälp! MKT mager häst!

Varför får han inte MER hö? Eller får han så mycket redan som han själv vill äta?
Om alla medicinska skäl är uteslutna (ingen sjukdom, mask eller nåt) och hästen inte vill äta mer hö så skulle jag
1. byta ut ett par kilo av höet mot lusern (ger mer av framförallt protein per kg)
2. Öka kraftfodermängden rejält
3. lägga till olja

En del hästar kräver hiskeliga mängder foder!!

Min häst rasade i vikt och jag fattade ingenting!??? Han fick massor med mat och brukade i normala fall vara lagom minst sagt av allt det fodret. Han hade borrelia! Så fort han fått sprutor mot detta blev han tack och lov sitt vanliga jag och gick upp i vikt. Innan dess blev han bara magrare och magrare hur mycket jag än tryckte i honom. Kanske ni ska kolla upp om så kan vara fallet? :crazy:

Min i normala fall extremt lättfödda Samantha rasade i vikt när hon stod hos min syster. Hon blev till ett spjälstaket trots att hon fick äta hur mycket hö hon ville.

Problemet låg förmodligen i obalans i tarmfloran, för när hon kom hem igen så fick hon Probimin/Microbalans och gick sakta men säkert upp igen. Hon har mycket känslig mage.

Som rubriken säger. Jag behöver verkligen hjälp.
Hästen i fråga är en 15årig travarvalack som är extremt smal...:cry:

Folk tror nästan att han är vanvårdad, men han får massor av mat och vi har kollat om han har mask och att tänderna är okej!

Så nu vänder jag mig till er kunniga människor här på buke för hjälp... Jag tycker så synd om hästisen när han är sådär mager :(

det finns självklart analys på grovfodret:
Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 50 g/kg foder
Energi, foder 7.8 MJ/kg foder
kalcium: 4.3 g/kg foder
Fosfor 1.8 g/kg foder
Magnesium: 1.5 g/kg foder
Kalium 10.9 g/kg foder

Just nu äter han 11-12kg hö/dag
1½kg eggersman vital/senior musli
1½kg lucern (krafft hackad strå)
0,3 kg sojamjöl
½kg havre

Just för tillfället rids han inte, han vilar pga hälta... Men ger vi honom mindre mat så magrar han nått fruktansvärt!
Snälla, snälla hjälp mig och min kompis som äger hästen!

/Jen

Hade ett sto som var sådär extremt mager när jag köpte henne...
ska se om jag kan få in bilder före o efter;)

Jag tycker Hippo Alfa är kanon i sådana fall. Jag tycker du ska ge fri tillgång till hö till att börja med och så ger du 5-5½ kg Hippo Alfa + vetekli + betfor så ska du se att det händer saker snabbt.

Det hjälper ALLTID

Fri giva på hö samt hippo alfa,havre,mineraler gav jag min häst när hon kom till mig, då såg man varenda revben på henne (kom direkt från travbanan).
Nu är hon väldigt fin i hullet, men har fortfarande fri tillgång på hö/hösilage.

Jag tror också du ska prova att öka fodret, vissa hästar är väldigt "oekonomiska". Men om hästen inte går upp även om du ökar fodret en hel del så ska du nog fundera på att låta en vet titta på hästen och ta blodprov för att utesluta infektioner osv. Och om du har kollat mask med "kolla masken" så finns risken kvar att den kan ha bandmask, det hittar man inte med kolla masken. Jag är inte så hemma på hur man ser om hästen har bandmask, raggig päls och bukig gissar jag.

håller med! Hippo Alfa e det bästa jag använt till mina hästar!:bow:

Men hur mager är han? Den foderstaten han står på ska ju göra en normal häst fet på nolltid om den inte tränas.
Dock är min erfarenhet av varmblodstravare (har bara såna) att man inte kan lägga dem på så hög proteinnivå. Då tappar de hull.

Ser att du fått tips om att öka proteingivan ytterligare men jag skulle nog gjort tvärtom. Öka energin istället och ta dessutom ett blodprov och ett träckprov på hästen för att kolla så han är riktigt frisk. Du har idag en SRP/MJ kvot på 7,9 försök få ner den till 6-6,5 och höj upp energiintaget ytterligare.

Hur beter han sig? är han lugn eller stressad? Finns det andra hästar i stallet? Kommer han bra överens med dem? Får han äta sin mat i lugn och ro eller kan det vara någon hagkompis som jagar runt med honom? Är höet uppvägt och äter han upp det? Finns möjligheten att låta han få fri tillgång på hö så är ju det allra bäst. Stämmer analysen på höet? Är fodermängderna verkligen uppvägda i kilo eller kan det vara liter? Går han på lösdrift eller står han i stall? Berätta gärna mer så blir det lättare för oss att komma med förslag.

Fri tillgång på hö, hippo alfa (alt kraft rehab) och olja. Olja brukar kunna mara mkt eeffektivt när man snabbt vill ha upp hästen i vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 804
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10