Hjälp! Misstänkes hovböld!

Z

Zawilca

Jaha precis lagom till lovet :cool:

Idag när jag kom till hagen såg jag direkt när lillpållan kom gående att det där var verkligen inte ren skritt! Jag tog in henne, såg att hon haltade men när vi kom till asfalten haltade hon betydligt mer och väldigt synligt. Ringde en annan hovis (då min är på semester) som sade att vi skulle dra av skon och se om vi kunde trycka på hoven för att få ut de där (smörjan?). Vi märkte att den satt väldigt hårt och tryckte på hoven. Men vi fick loss den och varje gång man tryckte lite lätt på hoven flög stackarn upp, hon hade jätteont :( .

Det ömmar bara om man trycker just på tån, inte resten av hoven så vi misstänker hovböld. Badda med jodopax och nu fick hon stå med sånt omslag runt hoven tills imorgon då jag ska lägga om det.

Vad har ni för erfarenheter av hovbölder? Jag kan i princip ingenting om det men vill verkligen veta.

Är livrädd för att hon inte ska bli frisk igen :cry:

Sv: Hjälp! Misstänkes hovböld!

Var inte orolig. Det fixar sig. Hovböld brukar en duktig hovslagare fixa lätt. Men hovslagare ska komma dit och inspektera. De använder s k visitertång för att klämma och undersöka var bölden finns. Sedan öppnar de den och tömmer ut varet. Klart hon blir frisk igen men se till att få ut hovslagare. Det är ett smärtsamt tillstånd för hästen och ingenting man ska vänta med. Lycka till!

tack för svaret, rätt så lugnande faktiskt :bow:

Åker ner imorgon bitti för att lägga om och kolla till henne. Ska ta ut hovis då.

Min unghäst som hade hovböld var bara 1 år och det fixade veterinären men det blev värre och värre så vi fick åka till djursjukhuset.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 458
Senast: Ardennern
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 735
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023