Hjälp! Min pålle lyssnar inte!

Agaton_Sax

Trådstartare
Hej alla! hoppas ni anser att jag är på rätt tråd, annars får jag lite skäll antar jag :angel: Men! Hästen jag rider, en fjording, har blivit så totalt "Kaxig" och lyssnar knappt på mig, innan tränade jag dressyr på honom, och han lyssnade o vart allmänt snäll, gick i form o hade liksom flera växlar i trav o galopp, sen vart jag borta i ett halvår o han hade en ny medryttare, så nu behöver jag hjälp!Han sticker med mig, har bara full fart eller inget, hur ska jag få honom att lyssna på mig igen? När jag ska göra halt så bara tar han tag i bettet o sticker. Ytterst sällan får jag han att gå i form numera, hjälp mig med övningar eller något, har achen på honom nu, och vill helst inte ha nåt annat bett än vanligt tränsbett. tack på förhand!:cry::cry:

Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Min pålle lyssnar inte!

Säger som Grålly.

Du ska inte låta honom göra så, det är farligt för både dig och hästen.

Säger som Grålly.

Du ska inte låta honom göra så, det är farligt för både dig och hästen.

Jag har börjat för tränare nu, men har typ bara råd till en gång i veckan, men hon vill att jag ska ha pelham på honom o en jävla massa inspänningar, det var därför jag bad om hjälp med typ övningar.:(

okey, men mitt tips är att träna mer dressyr :) (på vanligt bett)

om han sticker i skogen och din tränare anser att du ska rida på pelham, så rid på två tyglar så kan du kontrollera honom mer och endå samtidigt kunna rida på "bridongen" i pelhamn. sen när du verkar få tillbaka kontrollen så går du tillbaka till ditt tidigare bett :idea::idea:

hoppas det löser sig med din polle :)

Ett förslag är att du kanske kan pröva att träna lite ledövningar från marken först innan du rider, se till att han verkligen följer dig och lyssnar när du vill stanna, svänga etc. och respekterar dig. Sedan kan du göra samma saker uppsuttet.

Hoppas det löser sig/ N

Ett förslag är att du kanske kan pröva att träna lite ledövningar från marken först innan du rider, se till att han verkligen följer dig och lyssnar när du vill stanna, svänga etc. och respekterar dig. Sedan kan du göra samma saker uppsuttet.

Hoppas det löser sig/ N

Tack för tipsen:)

okey, men mitt tips är att träna mer dressyr :) (på vanligt bett)

om han sticker i skogen och din tränare anser att du ska rida på pelham, så rid på två tyglar så kan du kontrollera honom mer och endå samtidigt kunna rida på "bridongen" i pelhamn. sen när du verkar få tillbaka kontrollen så går du tillbaka till ditt tidigare bett :idea::idea:

hoppas det löser sig med din polle :)

Tack så mkt du med=) Har övertalat att få fortsätta på vanligt bett iaf ett tag=):D

OM ja va du skulle ja prata med den medryttare som red hästen under den tid du inte gjorde det...fråga vad h*n sysslade med!?

Annars håller ja med om att ledarsakapsövningar från marken e superbra....:)

//Domino_s

Hej alla! hoppas ni anser att jag är på rätt tråd, annars får jag lite skäll antar jag :angel: Men! Hästen jag rider, en fjording, har blivit så totalt "Kaxig" och lyssnar knappt på mig, innan tränade jag dressyr på honom, och han lyssnade o vart allmänt snäll, gick i form o hade liksom flera växlar i trav o galopp, sen vart jag borta i ett halvår o han hade en ny medryttare, så nu behöver jag hjälp!Han sticker med mig, har bara full fart eller inget, hur ska jag få honom att lyssna på mig igen? När jag ska göra halt så bara tar han tag i bettet o sticker. Ytterst sällan får jag han att gå i form numera, hjälp mig med övningar eller något, har achen på honom nu, och vill helst inte ha nåt annat bett än vanligt tränsbett. tack på förhand!:cry::cry:

kollat tänderna? kollat ryggen? kollat benen? Ovilja på samarbete kan bero på smärta. Hur är han från marken?! Samma ovilja? Snacka med den andra ryttaren om hon märkt något konstigt.. har han ändrat i omfång, så kanske inte sadeln passar?! ifrågasätt allt du kan komma på, å undersök sen därifrån :) Har han nån tand som skaver?
Testa tex tömkör, beter han sig likadant då trots att han slipper sadeln?

Hoppas det löser sig! :)

Ja, börja kanske med att kolla VAD som har förändrat din polle? Medryttaren, har han bara blivit trotsig eller? Eller har han just ont?

Före du vet det, anledningen alltså, kan du kanske inte åtgärda det..

Liknande trådar

K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·
Dressyr tar det från början: Jag har en sexårig valack som jag haft i fyra år, jag har ridit in honom själv och allt har gått bra och fort...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: Centaur
·
Träning Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag...
Svar
12
· Visningar
1 268
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 070
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar