HjÄlp Min InslÄnning Tappar Man

S

Sussi

Mitt I PÄlsfÄllningen Tappar Min IslÄnning Man I Massor, Det Bara Lossnar, Är Det Normalt? Han Är 8 År FÅr B-vitamin - Saknas NÅgot??
Om NÅgon Vet SÅ Svara GÄrna....

Sv: HjÄlp Min InslÄnning Tappar Man

Blir mildare för ögonen om du påbörjar meningen med stor bokstav & skriven resten smått.

Hursomhelst, vet inte vad du menar med att tappa man, alla hästar tappar ju man när man borstar, vet inte heller om vårsäsongen kommit på riktigt där du bor för många eksemhästar tappar man.

har även ett halvblod och hon tappar inte man, jo vårsäsongen har väl kommit igång och han tappar päls, men när man tar i manen får jag massor i handen....

Varit med om 2 hästar (mor och dotter) som vid pälsfällning tappade många tagelstrån. Det syntes dock inget på den totala tagelmängden efteråt. Så är han i gott skick annars och inte tappar så hela manen mm blir tunn är det säkert inget att oroa sig över.

Kan va någon form av vitaminbrist, kontakta vet om du e orolig. Kanske räcker att ringa och förklara på telefon!:idea:

Mitt I PÄlsfÄllningen Tappar Min IslÄnning Man I Massor, Det Bara Lossnar, Är Det Normalt? Han Är 8 År FÅr B-vitamin - Saknas NÅgot??
Om NÅgon Vet SÅ Svara GÄrna....
det är nog inte fulltså ovanligt som man tror, och det kan säkert ha med brister i maten att göra.. jag har varit med om två hästar fast dom tappade liksom inte manen den går liksom bara av. Den ena isisen har konstan stubbman för så fort den blir lite längre så går den av. Min förra foderhäst hadde så också att manen liksom gick av varje vår inte jätte jätte kort men det såg defentift ut som om man hadde klipt manen på han. ungefär så som man ser många isisar har på på gammla bilder från island. ingen av dom nämnda hästar har lidit av sitt man-bortfall va vi vet.

Jag tycker nog att min isis har brukat tappa en hel massa man på våren. Han är ju liksom hårigare överallt på vinterna, så det känns ganska naturligt att han skulle fälla lite vinterman också.

Så länge huden i botten av manen inte ser konstig ut, och det inte blir hårlösa fläckar, så skulle jag inte oroa mig.

Har du träd i hagen?
När hästarna fäller så river de sig mot träd ibland och river då av en del man som kan lossna när du sedan tar tag i den eller borstar. Då finns det lös man i stora tovor.

Tack för alla svar. Nu förstår jag att det inte är så ovanligt bland islandshästar. Vi har ett mycket bra foder och han får B-vitamin, vilket är det enda jag vet som skulle hjäpa honom lite. Man blir ju alltid lite orolig när det lossnar så mycket hår.

Min häst tappar också man när han fäller...Din häst tappar väl "man-vinterpälsen" Jag har aldrig sett det som något ovanligt..

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv