Hjälp - min häst rymmer ur hagen!

Wembley

Trådstartare
Jag har ett 2,5 årigt sto som kryper under undertråden i hagen regelbundet.

Det är en stor hage och hon får rikligt med hö och har fri tillgång till halm, men hon nöjer sig inte med det.

Fröken är ganska orädd av sig och går gärna på egna promenader från flocken och in i trädgårdar, ut på grusvägen och liknande :eek:

Det är naturligtvis inte alls bra, då hon kan bli påkörd eller vad som helst. Vi har ström i tråden, men hon har nu ganska lång vinterpäls och är oskodd så kanske känner hon inte av den tillräckligt. Vi har försökt ge henne en näsbränna med tråden och hon reagerar för tillfället lite grann, men tar sig ut ändå senare.

Mycket tacksam för tips på vad jag ska göra - börjar bli desperat! Någon som har erfarenhet av detta. Tyvärr tror jag att det är något hon lärt sig redan hos förra ägaren :(

Sv: Hjälp - min häst rymmer ur hagen!

Min 3-åring var precis likadan förra vintern, hon bara duckade och gick. 3 trådar med rejält med ström i:crazy:

Jag fick vara riktigt "elak" mot henne, blötte ner henne så att hon var dyngsur över rygg, hals och bog. Sen gjorde jag på min veterinärs inrådan en grimma med tre antenner på och virade ståltråd runt nackstycke, sidostycken och över nosen. Sen ut i hagen och på med strömmen och vänta ut henne:devil: Ändrade lite med trådarna med så att den nedersta var ström, mitten-tråden var jordad med flera jordspett, översta ström. Så när hon försökte åla sig ut så tog hon i både ström och jordtrådarna och fick ström.

Hon fick sig en ordentlig smäll när hon försökte ta sig ut och trots det gav hon inte upp. Tror hon försökte ta sig ut 10ggr på en halvtimme innan hon gav upp!

Sen fick hon gå med grimman på några dagar till så att hon fick ström i skallen när hon försökte krypa ut. Har inte haft problem med henne och staket sen dess men hon kollar VARJE morgon att där är ström i tråden:angel:

Detta var ju ett extremfall och allt gjordes ju i samråd med veterinären, annars hade jag nog tvekat med att sätta på en grimma som leder ström. dock så var det det som behövdes för hennes del, nu har hon lärt sig att stanna inne.

Jag hade problem med ett sto en inack på 1 1/2 år. Hon rymde dagligen, och gick egna promenader. (vintertid)
Trots att de var rejäl ström gav hon inte upp. Jag satte upp 5 järntrådar med ström, lägsta tråden var på ca 20 cm från baken. och högst ca 150 cm. givetvis försökte hon ändå åla sig ut. men efter några misslykade försök så stannade hon innanför. så på med järntråd och rejäl ström och jord i tråden då bör hon stanna.

Shettisen har vi äntligen lyckas stänga inne, med undertråden max 20 cm ovanförbacken och med tråden super spänd. och minst 3 trådar!

annars så har det faktiskt hjälpt att vara lite elak en stund och smacka på rejält med ström i en hage och låta rymmarhästar gå där, alt blöta ner dem.

Vilken tur att det löste sig till sist! :) Ja, det kanske är så att jag måste göra något liknande och vänta ut henne.

Problemet är att jag bor ca 10 mil från där hon är helinackorderad på lösdrift, så i såfall får jag stanna kvar och passa henne. Hon är jäkligt uppfinningsrik :(

Pust, ja, denna hagen är gigantiskt stor - en halv fälttävlansbana nu vintertid. Inte gjort på en kvart att hägna in med så många trådar :crazy:

Kanske är så att vi måste ge henne en större näsbränna.. Känns inte så kul just nu när man försöker lära känna henne och börja med insittning och annat, men, men..

jobbigt med hästar som inte bryr sig om tråden :(, har ni testat att sätta antenner på henne? brukar fungera.
min shettis rymmer så fort snön kommer :/ från en hage med 3 trådar och plank(20cm mellan trådarna mittersta tråden är av järn och jordad) ... förra vintern så var hon en glad frigående ponny som gick och hälsade på granens hästar och gick på promenader med grann tanterna, hade minimalt med trafik på lilla grus vägen då som tur var. men i våras så satte vi antenner på henne och sen dess så har hon hållit sig inne med undantag på en dag då elen var av och hon på ngt sätt knepade sig rätt igenom stängslet men fastnade med ena benet över en tråd :O. vet inte hur länge hon stod där då jag jobbade men hon kom loss när jag tog in hästarna vid 4 tiden och visade inga symtom på hälta eller svulnad i benen.
hoppas att shettisens rädsla för tråden håller i sig, annars så får vi bygga en mur runt hagen :(

Ja det är en lättnad att det faktiskt fungerade!

Ja var jätteledsen, hade haft henne 3 månader när hon började med rymningarna. Hon hade helt klart lärt sig det av sin mamma på det :devil: stället hon är född på. Ingen ström i tråden och staketet på 3kvart.. eller taggtråd:crazy:

Jag var jätteledsen, vad gör man med en häst som inte går att stänga in nånstans liksom. Stod hon själv i stallet bröt hon sig ut, hagen bröt hon sig ut ur. Jag gav henne 1 vecka på sig och alternativet var faktiskt avlivning:o Känns väldigt drastiskt såhär i efterhand men hon drog ut på långa rundor och fick med sig de andra hästarna. Hon var farlig både för sig själv och sin omgivning! Det var hemskt att titta ut i hagen och inte veta om där fanns någon häst eller inte..

Men nu fixade det ju sig som tur var, är himla glad över det för hon är min själsfrände:love:

Dålig bild men här har hon antenngrimman på sig

Här är förresten en bild på rymlingarna, de var 3km hemifrån när vi hittade och fick fatt på dem. Vid det laget hade jag ringt ut halva byn i sökandet..

Min sambo kommenterade efter att ha sett bilden på din häst:
- den ser lurig och klurig ut!

Ja, det är ett jäkla problem sånt här. Ska tillverka en antenngrimma till min imorgon. Har faktiskt aldrig haft det här problemet förr, men någon gång ska ju vara den första. Shettisar har man ju upplevt vara utbrytarkungar och likaså russ, men min häst är nästan 160 cm och kryper de facto ändå under undertråden :crazy:

Älskar rymningsbilden förresten :D Såhär såg det ut när min herre rymde:

Utanför balkongdörren (utan tillhörande balkong:angel:)
31937816.jpg

Det serverades knäckebröd ur denhär dörren :D
31937815.jpg

Min häst rymde lite då och då.. Han stod aldrig långt ifrån hagen, men han stod alltid och åt något gott eller letade kel :D

+Wembley

Haha ja det är en riktigt uppfinningsrik tjej:D Har aldrig varit med om en häst som tänker så mkt och finner lösningar på allt!

Jag kan skriva en mindre uppsats om alla hennes påhitt!
ex. Rymma ur hagen med 3 trådar, bryta sig in i grannes trädgård genom hennes trästaket och sen pillade hon va locket till fågelmataren och stod där och käkade fågelfrön. Här jag hämtade henne såg hon ut ungefär såhär -->:angel:

Min är inte riktigt lika stor som din, hon är bara runt 150cm. Dock är det rätt mkt hästkropp att åla ut mellan stakettrådarna *haha*

Kl
Har fått mig några goa skratt av tråden, även om det naturligtvis är ett bekymmer.

En möjlighet är ju att byta ut banden till s.k Polarband som är vinterstängsel. I såfall att göra det endast på den övre halvan av hagen och helt enkelt begränsa hennes hagutrymme dit (nåja inte synd om henne ändå för det är rejält det med). På så vis skulle hon kunna få sig en rejäl läxa :devil: när hon försöker krypa under tråden där och kanske lära sig inför framtiden.

Att stängsla in halva terrängbanan med en sådan tråd skulle kosta en halv förmögenhet och en himla massa arbete. Ett starkare agregat kanske också är något att fundera över.

Fler tips emottages tacksamt!

"Antenn grimma" kan fungera, då får hästen ström i huvudet när den försöker krypa under.
Annars kan du prova att blöta ner mulen ordentligt, så får hästen en riktig stöt i ansiktet.
Låter väldigt hemskt, men det är tyvärr det som fungerar bäst, att helt enkelt låta hästen få en riktig ordentlig stöt ifrån tråden som de aldrig glömmer.. Men hellre att göra det en gång än att hästen rymmer och skadar sig/blir påkörd/får otäcka sår ifrån tråden osv osv. -Många otäcka olyckor kan hända de hästar som går igenom hagtråd.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är desperat.. vad kan detta bero på.. jag lämnade ut mitt kallblod på foder för 2 månader sen, allt har gått smärtfritt. Alla...
Svar
10
· Visningar
1 705
Senast: Seabaz
·
Träning vet inte hur jag ska lösa detta problem. Jag har en häst på foder som har börjat rymma igenom hagen. Fast det är bra byggt stängsel med...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: khisha
·
Hästmänniskan Grannens minihästar har nu vid 2 tillfällen tagit sig ut på rymmen och tagit sig in i min hage, trots 3 trådar i mitt staket som...
Svar
7
· Visningar
2 252
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?