Hjälp, min häst rusar hem

Lini

Trådstartare
Jag har köpt en kallblodstravare, han går inte längre på travet utan funktionerar som ridhäst åt mig. En valack på 17 år, helt fantastisk att jobba med, samarbetsvillig och har allting, går att göra vad som helst med honom. Han är inte rädd för något, lugn och säker.
MEN jag har inte möjlighet att rida ut i sällskap så rider ensam i terräng. Allt går som smort på "bortvägen" men så fort vi svänger hemåt blir det slängtrav eller galopp hemåt. Att vända in på en volt har inte fungerat, då stressar han upp sig och rusar runt. runt innan han slänger iväg. Då våra ridvägar är "återvändsgränder" kan man inte rida runt utan måste svänga om och ta samma väg hem.
Sedan då det är ungefär 200-300 meter kvar till stallet saktar han in och skrittar ( eller vad jag begär, dom sista metrarna fungerar han ).
Jag har prövat ett olympiabett, men det hade ingen funktion alls. Terrängturerna blir jobbiga då jag inte får stopp på honom.. Han är alltför stark i munnen och lyssnar inte alls på varken tyglar eller vikthjälper på hemvägen..
Nån som har något tips?
Annars är han perfekt, fungerar på allt sätt bra förutom terrängturernas hemväg.

Vissa hästar är såna att dom ökar på hela tiden och sen kan det vara svårt att få stopp på dom. Funkar det om du bara ser till att det blir skritt och aldrig låter honom trava på vägen hem? Visst det kanske blir att han taktar, men gör massor av halter och sen börja om med skritten. I början kanske du ska vänta och gå hemåt och träna på kortare avstånd så att du inte har så långt hem och sen succesivt öka.

Jag tror det är travträningen som spökar. Marchrschfart ut och marschfart hem, sista biten skritt. Handlar om vana, och den kommer det att ta ett tag att bryta. Tålamod och andra saker att tänka på, t.ex uppgifter på vägen, promenad för han m.m

Hur länge sen är det han gick på travet? Och hurpass sticker han? Skulle du våga släppa efter på tyglarna hemåt?

Många travhästar är vana att spurta, och tar man i dem brukar de svara med att pulla, de "vet" ju att du snart kommer släppa efter, snaart ska det springas fort. Och när du som "kusk" då visar sig vara lite talanglös så gör de vad de "vet" förväntas ändå. Haken är ju att det inte alls är önskvärt i ridningen.

Jag hade för många år sen ett kallblodssto jag hade precis samma problem med, exakt lika - bortåt bra, hemåt fullt ös till sista biten. Jag betslade upp men det var som förgjort att få hejd på lokomotivet. Fick då tipset om att göra tvärtemot, släpp tyglarna. Jag var skeptisk, och övertygad om att jag skulle dö. Men tillslut var det ju ohållbart som det var och jag vågade testa. Det gick som fan i början och jag trodde hon skenade. Tills jag ptroade. Och hon saktade av.

Därifrån gick det åt rätt håll, även om det givetvis inte löstes på en dag. Men successivt lärde hon om. En ide om hästen har kondition nog för det är att rida på ganska ordentligt på bortvägen så de är väl avrastade och lite trötta när man vänder i början. Det kommer inte eliminera problemet men hjälpa till lite i början.

Tack för alla svar, det är åtminstone 7 år sen senaste start inom travet. Jag skall pröva med långa tyglar nästa gång vi far ut ( jo vi brukar galoppera bort lite energi på bortvägen, det lugnar lite grann )

Jag har också ridit en fd travare som blev typ så där. En gång när jag inte fick stopp i galoppen så släppte jag tyglarna och hästen saktade in.

Vad händer om du hela tiden rider fram och tillbaka i olika långa bitar stället för att rida tills vägen tar stopp och vänder? Det kanske kan hjälpa till att bryta mönstret att sätta full fart så fort du vänder.
Alltså 350 m bort (kan ju vara bra att börja redan nära "avsaktningspunkten") , 50 m hem, 100 m bort, 130 m hem, 318 m bort osv osv

Vad händer om du hela tiden rider fram och tillbaka i olika långa bitar stället för att rida tills vägen tar stopp och vänder? Det kanske kan hjälpa till att bryta mönstret att sätta full fart så fort du vänder.
Alltså 350 m bort (kan ju vara bra att börja redan nära "avsaktningspunkten") , 50 m hem, 100 m bort, 130 m hem, 318 m bort osv osv

Detta låter som något som kan funka.. Att betsla upp hade ingen effekt, inte heller långa tyglar. Men detta skall prövas!

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka