Sv: Hjälp! Min häst går inte att rida ut på!
Hästen har verkligen tagit över.
Sådär med bilar betedde sig min häst också i början, hon hade haft en ryttare som inte klarade ut henne.
Det som först och främst är viktigt är att du inte är rädd eller spänd! Är du det, så finns det faktiskt inte så mkt att göra
utan då måste jag nog säga att det bästa är att hitta en annan ryttare som kan rida ut på hästen, iaf tills hästen har blivit bättre.
Sen om du rider ut sällan, så är det heller inte så konstigt att hästen gör sådär.
Hästar som får komma ut sällan, och får dåliga upplevelser varje gång - ja de blir sådär.
När hästen är sådär spänd, så det man ska börja med är att bara skritta ut
på långa tyglar. Med en ryttare som är avslappnad givetvis. Be någon människa gå med första gångerna, det kanske går bättre då?
Skritta samma runda varje dag, helst en runda där ni inte behöver vända. Avsluta eller börja ridpasset med att skritta ut 10-20 minuter! VARJE dag (eller åtminstonde majoriteten av dagarna.)!
Om du måste vända, se till att själv vara jätteavslappnad, sitt INTE och bålhåll i tyglarna. Prata med hästen om det hjälper.
Så länge du inte vågar lita på din häst, så kommer hästen heller inte lita på dig.
DU måste våga slappna av, innan du kan kräva att hästen ska göra det.
Sen måste du nog försöka förhindra hästen från att sticka. Hjälper det med skarpare bett - ja ha då skarpare bett MEN som sagt så är det viktigt att du vågar släppa tygeln, även om hästen taktar. Börjar den takta/antyda om att springa - ta en förhållning, sen ge ordentlig eftergift DIREKT när den svarar. I början kan man behöva göra sisådär tusen såna per ridtur
Att hästen "dummar" sig när du har skarpare bett beror garanterat på att du sitter och håller för mycket i munnen.
Sen ang. bilarna.Det är inte lika enkelt, eftersom bråk i trafiken kan bli farligt.
Min pålle var också så, kom det en bil ville hon fly, och när jag höll in henne så hon inte fick fly, ja då började hon backa rakt ut i vägen.
Dom lär sig ganska snabbt hur dom ska komma undan. Ingen vill ju att hästen ska backa ut i körbanan
så då låter 'man' dem göra som dom vill istället.
Jag gjorde faktiskt så att jag tog med mig ett dressyrspö ut. När hon backade UT mot bilarna så använde jag pisken på baken (Viktigt att man släpper i tygeln, så man inte ger dubbla hjälper) och drev på framåt ordentligt.
Jag är inte förtjust i att använda spö, men syftet med detta var att det skulle bli obehagligt för henne att backa ut i vägen på det där sättet.
Jag slår hellre hästen ett par ggr än blir påkörd av en bil/lastbil.
Men det är också viktigt att det finns ordentligt med utrymme, så hästen inte känner sig trängd när bilarna kommer! (det är ffa därför de reagerar på det där sättet, de kommer lixom inte undan)
De gånger jag såg att det skulle bli riktigt trångt, och hästen inte kunde gå ut mot sidan, så hoppade jag av hästen. Hon kände sig mkt tryggare med mig på marken.
Har man möjlighet ska man givetvis träna på trafiken utan att använda våld. Det bästa är om man har möjlighet att gå ut fem-tio meter från vägen när det kommer bilar, och ställa sig där (med långa/halvlånga tyglar) och bara titta på bilarna när de åker förbi. Visa hästen att det inte är farligt!
Sen närma sig bilarna mer och mer.
Men som sagt - om inte du kan slappna av och lita på hästen, så kommer hästen inte kunna slappna av och lita på dig!
Vad mycket jag skrev
Hur du än gör, så lycka till - och glöm inte att andas!