Hjälp min häst är förändrad!!!!

L

LenaMoon

undefined :confused:
Jag fattar verkligen ingenting! Jag köpte mig en ridskole häst för över ett år sedan. Blev gravid och istället för att ställa av henne så skicka jag iväg henne till en fodervärd då hon är 18 år... vill INTE ställa av henne. Hade henne i 4 mån själv innan hon åkte. Har varit borta i 9-10 mån :cry: men är nu hemma igen!! :love:
Hon har alltid varit en SÄKER häst som gått fram över allt och inga svårigheter alls och visat till lit på mig som ryttare.....
MEN nu :confused: :confused: är hon som förbytt sedan jag fick hem henne!!!!
HOn är rädd för allt.. för ca en v sedan så åkte jag av när hon tvärvände helt apropå??!?!?!
Hon är tittig... han försökt o tänka på hur jag rider henne men kan inte hitta något anorlunda. Är lika lugn som vanligt blir bara "arg" o besviken/ledsen när hon är så fjompig. Kan ju till lägga att hon på ridskolan var ledarhästen och nu har hon tappat allt vad det är!
Har ni något råd vad jag ska göra. Hon litar tydligen INTE på mig alls.
Är verkligen i behov av råd!!!

Kramisar
:cry: L

Sv: Hjälp min häst är förändrad!!!!

Träna ledarskapsövningar, kolla på NH forumet så kan du säkert få lite tips.
Har du pratat med fodervärden sen du fick hem hästen och frågat henne om hon har märkt nån förändring medans hon hade hästen? Om det hänt något speciellt (traumatiskt)?
Lycka till!

Hästar kan förändras. Om hon var sådär "jättestabil" förut som ridskolehäst kan hon ha ändrats just för att hon blivit privathäst och mer känslig.

Min egna häst har förändrats under åren vi haft henne, hon är mkt piggare än förr.

Tyvärr kan vissa ryttare få de mest stabila hästar att bli rädda för att de utstrålar osäkerhet. Min pålla är modig som ett lejon med mig på men har med vissa medryttare varit väldigt hoppig och tittig. En tjej fick sluta rida henne för de trissade varandra till att bli nervösare och nervösare och det "spillde" t.o.m. över på de gånger jag red hästen. Jag kan bara tänka mig vilket nervvrak min häst hade blivit om enbart en sådan ryttare ridit henne.... :(

Förhoppningsvis kommer din häst att bli mer orädd igen om du är helt cool och förmedlar lugn och trygghet. Se över foderstaten också så det inte är för mycket kraftfoder och se till att den får ordentligt med motion. Stallbyten kan också göra att hästar blir spända och nervösa så ge henne tid att vänja sig vid miljön igen.

Du tror inte att det kan bero på dig själv? Jag har också fått barn ganska nyligen, hon är 19 månader nu, och jag red min häst fram till femte månaden då det började kännas osäkert och klumpigt. Jag satte i gång att rida honom igen efter en tre-fyra månader efter dotterns ankomst och ingenting fungerade. Han var en mardröm att rida, tittig och hoppig hela tiden. Åkte av och skadade knäet rätt ordentligt. Min medryttare hade inte samma problem som jag.

Nu, efter över ett års ridande, både ute och för tränare, så har det lossnat. Balansen har kommit tillbaka och hästen börjar lita på matte igen och plötsligt funkar allt igen.

Min teori är att man tappar mycket i sin ridning under en graviditet, man känner osäkerhet inför risken att ramla av under graviditeten och osäkerhet i och med att man blir ringrostig under uppehållet PLUS att jag personligen tycker att man som småbarnsförälder blir feg som attan- allt från flygrädsla till att man kör bil som en kärring!

Tror du inte att du har drabbats av samma syndrom? Om ja, så går det snart över igen. Om jag vore dom du så skulle jag inte fundera för mycket utan rid varje dag, i lagom takt o portion, ge det lite tid så kommer pållan säkert att lita på dig igen.

Det där fenomenet har jag också upplevt med gamla ridskolehästar. Min stora ponnykärlek mötte jag på ridskolan och när han såldes så hade jag turen att få fortsätta rida och tävla honom. Och från att ha varit den häst som vi satte upp den allra räddaste på blev han hetare och livligare för varje dag. Kanske är det helt enkelt så att ridskolehästarna blir lite avtrubbade och lever upp när de får lite "andra perspektiv" (om man nu kan säga så, lät lite lustigt). Sen kanske det kan vara en kombination med SofiaP:s kommentar om fodervärden. Hoppas att det löser sig!

Jag måste då säga att jag tror inte att jag förmedlar rädsla eller osäker het då jag till o med blunder när jag rider henne. Kan inte på något sätt bli lugnare även efter det hon gjort så är jag inte RÄDD eller orolig på något sätt då jag ser henne som väldigt fjantig när hon skvätter till!!!
Foderstatten är så här..
när jag fick hem henne så gav jag 1 kg kraft foder/dag o sedan hö o godis(äpple o morötter.)
Nu har jag minskat sedans ca 1 mån till 4 nävar morron o kväll o hö och äpple o morötter. Det kan ju inte vara för mycket???????
Min vännina som har hästar ger över 1 kg/dag till sina hästar som är avställda. En annan sak som jag oxå kom på var att när jag var ute o gallopera med henne så helt plötsligt så hoppade hon över hålorna i marken på grusvägen!!!
Det är något helskummt med henne! Jag har alltid kunnat lita på henne till fullo galloperar vart som hälst o hon har alltid haft glimten i ögat!
När jag var ute på långtur med en annan tjej så börja hon galloppa bakom mig o hon blev helt het och skulle tävla! HON HAR ALDRIG HAFT TÄVLINGS INSTINKT FÖRUT!! Alltid den goda dam som hon är men inte längre!!!!!!!
Jag tror inte hon har haft det så bra där hon varit!!!!!!!!

: ) L

Kanske att du missförstod mig lite: jag menar, som du, att hon nog inte haft det så bra där hon varit och att hon där ridits så att hon blivit stressad. Alltså inte att du gör henne nervös, men att om en osäker ryttare ridit henne flera månader så kan det ta tid för hästen att känna sig trygg och säker igen.
I vilket fall skulle jag gett henne några månader med dig och det nya stallet och se om hon inte blir lite coolare.

En häst som arbetar hårt blir lugn och stabil.
Ridskola är mycket arbete.
Men med ett lättare och mera varierat arbete och bra foder så kan även en gammal riskolehäst "tända om" och bli pigg, het och tittig.

Jag tror att hon har haft det fantastiskt bra där hon har varit och därför är i högform.
Vill du inte ha henne sådan.
Tag bort äpplen och morötter.
Särskilt äpplen kan ge fart.
Räkna på foderstaten noga och försök att ge bara hö och lusern.
Inget spannmål alls.

Du måste liksom anpassa hästen till din ridning nu.
Den hästen är anpassad till en massa arbete, och det bara spruttlar ur öronen på den.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 460
Senast: Stekspaden
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 462
Senast: Morran
·
Hästhantering Hej! Det är andra gången jag skriver här om min nya häst men måste bara få ventilera lite... Min häst då som jag har haft i ca 1,5...
2
Svar
32
· Visningar
4 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka