Hjälp mig!

P

PonnynPolo

Jag har en väldigt smäcker nordsvensk (sto)! Jag har haft henne i ca 2 månader, NU har hon börjat att dra tyglarna ur händerna på mig när jag rider.

Inte i traven, kan kanske hända ibland.
Jag rider på vanligt tränsbett, har väldigt mjuka händer och har ridit allt från fullblod, halvblod som gått svårklasser, araber. Men jag har aldrig råkat ut för något liknande för än nu då jag tänkte jag skulle testa på "något nytt" och utbilda en nordsvensk!

Jag vet ju att det är jag som måste göra nå fel, eller? Men vad? Jag behöver jättegärna tips om vad jag kan göra för att rätta till det.

Kramar Jennie!

Ps. Jag hoppas verkligen ni har tid ge mig tips. Ds. :confused:

Sv: Hjälp mig!

Min arab gör så. Helst när man sitter på lite halvlång tygel och slappnar av.
Jag tror att det är något han lärt sig när det suttit folk på honom som inte kan så mkt (han har bla gått på ridskola en tid).

"Om jag drar till så tappar de tyglarna och jag behöver inte arbeta"

Jag håller mjukt i tyglarna (tillräckligt hårt för att de inte ska åka ur handen på mig) och ger samtidigt drivning när han gör så.

Olater ska rättas framåt har jag fått höra.

En annan viktig aspekt är att kolla upp hästen så att den inte har ont. Ingen sadel som klämmer, inget bett som nyps, viker sig etc.
Ingen dold hälta (är en hälta dubbelsidig kan den vara svår att se för ett otränat öga) eller liknande.

När min häst börjar bråka med huvudet och försöka dra tyglarna ur händerna på mig så säger min tränare alltid att jag genast hon börjar med det driva framåt ordentligt så att hon inte får för sig att hon får göra så!

...det fungerar helt ok för mig i alla fall!:)

Så kan vår hingst göra när han testar en ny ryttare. Han är väldigt lätt i handen när man rider men så kan han helt enkelt bara "knycka tygeln" med ett lätt ryck. Detta är ju inte okej och jag brukar säga till dom nya som sitter upp på honom att vara uppmärksam på detta helt enkelt.

Han testar ju lite och det ska rättas direkt. Det viktigaste är att man är med på noterna. Håller handen sluten om tygeln och om han rycker till så håller man bara fast i tygeln helt enkelt. Han ska inte ha chansen att dra tygeln ur handen helt enkelt.
Man ska absolut INTE dra tillbaka. Då lär man bara honom att det är ok att dra. Utan jag tror på att passivt hålla fast i tygeln bara. Då får han straffa sig själv.
Detta kombineras med att rida på honom framåt så att han får tänka framåt :)

Han försökte knycka tygeln av mig en gång. Sen insåg han att det inte var så stor idé! :cool:
Men det kan hända att han ger sig på ett försök med en ny ryttare, speciellt om han känner att de är lite mindre rutinerade

Jag håller med de föregående. En häst som "dummar sig" gör det ofta som ett test på hur mycket ryttaren säger ifrån. Man ska inte rycka tillbaka, men däremot hålla kvar i tyglarna, och driva framåt. Händer det i skritten, så driv till trav, och rid lätt med långa tyglar några steg. Sätt dig sedan ner och sakta av till skritt igen. Ofta är skritten då mer energisk, men det innebär ju att kraften som nyss gick till att dra tyglarna ur händerna på dig, nu går till att arbeta mer energiskt. Jag själv brukar försöka skritta på kort tygel och få hästen i form igen när den busar såhär, för att sedan gradvis länga på tyglen och slutligen ge helt lång tygel. Du som ryttare är chef, inte hästen. Detta innebär att du ska bestämma hur den fördelar sin energi, och det är inte önskvärt att lägga energi på bus, händer det så återgår man till en stunds arbete, eftersom hästen då visar att den har mer energi kvar. Sedan kan man också se det som att när hästen busar genom att dra i tyglarna så låter man den jobba lite mer, och det i sig kan vara en slags "straff", och när den sen visar sig lugn igen, så får den längre tygel. Jag ska kanske tillägga att jag försöker undvika att öka tempot mer än en gång, det är bättre att jobba hästen på böjda och raka spår om vartannat för att låta den komma på andra tankar.

hur gammal är hästen? Är den mindre än fem år så kan det vara så att den har lätt att få ont i kroppen, eftersom den då inte är riktigt fullt utvecklad. Kallblodshästar är senare i utveckling än andra hästar, och behöver få en långsam anpassning till arbete, börja med att rida en timme per dag och se hur din häst reagarar. Fortsätter den dra med tyglarna kan det vara för lång tid, då skulle jag satsa på att longera hästen med sadel ca 20 minuter och rida den i ca 30 minuter under en period, säg ett par veckor. Longeringen kan, rätt utförd, hjälpa till att stärka hästens ryggmuskulatur och rörelsen i sig hjälper till att stärka skelettet precis som på människor. Spänn in hästen i en lång och låg form och byt varv ganska ofta så den inte tröttnar på att bli longerad.
Mvh
Jessica

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 151
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar