Hjälp mig!

H

hoppareen

Hej, och tack för alla svar på min förra tråd! Nu undrar jag bara om ni har några tips på hur jag ska få ut min ponny från hagen. Han bara stannar och vägrar gå framåt. Han testar mig, det vet jag. Men jag vinner väl inte om jag har med mig ett spö? Eller? För jag har testat att försöka gå sicksack, men det funkar inte. Snälla hjälp mig, innan jag blir tokig!! :eek:

Sv: Hjälp mig!

Hur stannar han? Stannar han bara helt utan anledning mitt i hagen tex?

Ett sätt är att vänta ut honom tills han börjar gå (och då ska han få mycket beröm) och ett annat sätt är att backa honom så fort han stannar. Backa bara ett par steg och försök att gå framåt igen. Gör han inte det då så upprepa det från början igen. Men så fort han tar steget framåt så släpp efter på grimskaftet (eftergift = belöning)

Nu vet jag inte hur stor din häst är men jag brukar slå med handen lite lätt på korset om min stannar.

Det bästa är att ha mycket tålamod!

Näe ett spö tycker jag inte att du ska ha. Ibland kan det hjälpa att göra en volt med hästen varje gång den stannar, då hästar är lata i naturen, lär dem sig att det inte ger nåt genom att stanna, utan bara blir ännu jobbigare, då den måste gå mer.(volten) Detta har jag tränat på en häst som oxå stannade, och inte bara i hagen, och dt funkade jättebra:)
Annars tycker jag du ska börja med NH, då man får en mycket bättre relation med sin häst, och då den ser dig som ledaren:)
Så NH kan jag varmt rekomendera, jag har kört det med alla mina hästar, och aldrig haft några problem med dem:)...det är väl skönt när hästen kommer till en i hagen mm. ;)
Lycka till!

Rätt använt kan ett spö vara ett hjälpmedel till att börja med. Börja som Myzan87 sa att backa hästen så fort den stannar. Spöet kan du ha som en extra framåtdrivande hjälp när du vill att hästen ska framåt istället. Jag brukar ibland peta lite med spö bakom mig själv vid skänkelläget, där hästen är van att få en framåtdrivande hjälp. Om hästen inte svarar framåt direkt så upprepar jag backningen tills jag säger till!
Lycka till!

Jag provade alla era braiga tips. Men det fungerade inte. :( Jag backade han, men han gick inte framåt. Och med den här volten, ska jag bara gå runt, runt tills han tröttnar? Han gick senare framåt när jag smätte till grimskaftet bakom han. Mer tips uppskattas till tusen !!!!

Så höll mitt sto på hela första tiden med mig, absolut testande.
Det där med volter fungerade för oss, men jag var tvungen att vara väldigt tålmodig, för det kunde ta tid... men jag gav inte upp och tillslut så gick hon alltid.. kunde ta allt från 5-20 minuter.

Testade också kedha under hakan och då gick hon direkt. Behövde inte ens rycka eller någonting, så antar att hon var mkt hanterad med kedja innan hon kom till mig. Dock sträarjag efter så naturlig hantering som möjligt. NU går hon fint utan kedja, oftast, men har sina dagar då hon både är unghäst och sto ;) Tyvärr så kan då kedjan bli enklaste alternativet då jag vet att hon går direkt då, utan tjafs (och behöver som sagt inte ta tag i grimskaftet ens).

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?

Låt kompisen gå bakom, själv går du bara på och låssas att du inte märker när han stannar. Sen kan kompisen driva på bakifrån, varför inte ta en näve grus och kasta i rumpan, så han inte ens märker varifrån "drivningen" kommer.

Då ska inte behöva berömma din häst för att den kan gå rakt fram.

Sen kan kompisen driva på bakifrån, varför inte ta en näve grus och kasta i rumpan, så han inte ens märker varifrån "drivningen" kommer.

Man ska ju för fan inte kasta grus på en häst som inte går framåt, själv tycker jag att man är dum i huvet om man kastar något på en häst ! ><'

Men den gjorde ju inte illa sig, utan det var mer för att skrämma till lite. Jag tror hästen mår mycket sämre av att stå och bråka, dra och rycka i grimskaftet och dividera i all evighet. Naturligtvis är det ju ingen bra lösning att hålla på och kasta grejer på hästen, men iband är det bättre att göra något oväntat som får ut hästen ur det dåliga tänket för att få en chans att lära in en ny bättre vana. Det hade kunnat vara vad som helst, men att få hästen att tappa uppmärksamheten på bråket för ett ögonblick kan hjälpa.

skulle ha försökt vänta ut honom. När han stannar fortsätter du gå så långt som grimskaftet räcker (utan att för den sakens länga det, fattar du vad jag menar?) och stannar där med ett vänligt men bestämt tryck i grimman. För att komma undan trycket måste han ta ett steg framåt och då fortsätter du gå som om ingenting hade hänt. Det lär ta tid de första gångerna men det är väldigt viktig att du är konsekvent hela tiden och verkligen väntar ut honom.

Hästen kan ju bli bakskygg. det uppstår ju andra problem om man ska göra på det där sättet! Och förrästen så går det att lösa det på andra sätt eftersom att jag har en sådan häst som höll på sådär.

Hästen kan ju bli bakskygg. det uppstår ju andra problem om man ska göra på det där sättet! Och förrästen så går det att lösa det på andra sätt eftersom att jag har en sådan häst som höll på sådär.

Kom med några förslag då?

till ts:
Vänta ut honom det är nog det bästa, låt honom inte äta eller någonting, till slut blir det ju tråkigt att stå där ;)

stoet vi har vill itne gå när jag går för fort eller kommer för långt före henne, då går jag upp bredvid halsen på henne, och då kan man gå! :D

Annars kan du ju bara hälsa på honom i hagen, man behöver ju inte ta in honom varje gång! bara prata lite med honom, ibland tar du in för ridning, ibland för rykt. Variera! Det ska ju vara kul och trevligt med dig! :)

Det finns massor man kan göra, men man måste ha tålamod.
Jag har nog testat det mesta, men inte kastat grejjer på hästen. I början när hon gjorde så, så gjorde jag en volt och testade att gå framåt igen, jag ryggade några steg och gick framåt, hade ett långt spö och petade på baken så hon gick frammåt och så. det är endel utav alla sätt som jag har testat, och hästen ger med sig efter en tid.

Ja, vi har roligt tillsammans och han ser ut att må bra. Nej, att kasta något på han vill jag helst undvika. Numera har jag ett allroundspö med mig ut i hagen, och när han stannar så viftar jag bara med det en gång bakom han, sen går han utan att bråka. Men än går han inte utan det, men tror ni att han kommer att ge sig?

Min häst gör lika dant och jag tycker att spö kan funka som en frammåtdrivande hjälp vid skänkelläget. annars så håller jag i grimskaftet precis vid haken och trycker frammåt, då går han. Har även använt mig av min Monty Roberts-grimma och den funkar suveränt. Och då backar jag honom även när han inte går frammåt.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 541
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama