Hjälp mig!

S

_Sweetheart_

Min häst reagerar lite när man drar längst ryggmusklerna?

Jag har fått höra att alla hästar kan reagera LITE?
Och han reagerar lite bara, har han ont?
Vad ska man göra?

Han försöker rycka tyglarna ur handen på en när man skrittar. men inte i trav och galopp?

Sv: Hjälp mig!

ja, alla hästar reagerar nog lite om man trycker hårt över ryggen. Är du osäker kan det ju vara en god ide att be en veterinär kolla igenom hans rygg, samt låta en sadelutprovare se hur sadeln ligger... Men att hästen ömmar lite behöver ju inte betyda att den har ont. Att massera ryggen kan oxå vara bra om musklerna är spända. :)

Hejsan
Din häst kan förstås ha ont i ryggen, men att du får en reaktion när du drar efter ryggmusklerna kan bero på att du råkat aktivera en sträckreflex som får hästen att reagera litegrann. Dra med handen lugnt och bestämt, ganska fast och med ett jämnt tryck. Inte fort. Jämför höger och vänster. Titta gärna på hästen ovanifrån/bakifrån (stå på en pall vid svansen t ex ), då ser du bra om musklerna är ojämna. Det är ganska vanligt med "avtryck" i musklerna efter sadlar som legat fel eller i bakvikt. Man kan se fördjupningar i musklerna i bakre delen av ryggen efter baksuttna sadlar.
/Lejonelle

Alla reagerar mer eller mindre vid palpering, jag skulle inte oroa mig såvida hästen inte ändrat beteende den senaste tiden eller tydligt visar obehag vid ex. sadling, ridning.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama