Sv: Hjälp mig välja vardagsporslin!
Kl Jag använder "kosmos" från Gefle till vardags. ( Tallrikar och skålar).
Sen försöker jag få ihop lite delar av "Koka" också. Kommer från Rörstrand och har tyvärr blivit ett trendigt och dyrt porslin.
Mitt finporslin är "Willow" som jag samlar från olika tider och tillverkare. Min äldsta del är ett stekfat från England daterat till 1860. Med stekfatet hade jag tur som en galning och fick det för 100:-. Senare har jag sett yngre och mindre fat än mitt även de engelska som kostat 500-1500 i antikhandeln.
Sen föröker jag få ihop till en julservis också. Men tyvärr har "Asiatic Pheasants" också blivit trendig och dyr och jag hittar bara enstaka delar med månaders mellanrum på loppisar och prylmarknader till nåt vettigt pris enligt min plånbok. Jag samlar röda varianten. Hoppas på att få tag på så jag har 4-6 flata tallrikar så småningom.
Har även Grön Anna som jag fått av mormor men det ligger nerpackat sedan ett antal år- dvs sen när jag hittade kosmostallrikarna
. Sen så har jag också en teservis som jag fått av min far i serien "Mon Amie" .Mon Amie är däremot så äckligt svindyrt att det för mig är en omöjlighet att köpa fler delar. Så jag får nöja mig med teservisen som bara används vid riktigt högtidliga tillfällen.
Det märks att morsan är keramiker och att jag är intresserad av keramik och porslin :P).
När det gäller "Ostindia" så har jag funderat på den men tycker godset är så oerhört klumpigt. Gillar dock dekoren. Men har fått tag på ett par tallrikar i serien " Blå Herrgård" från Fyrklövern som är sirligare i dekoren och lite mer tunnt och fint än "Ostindia". Tyvärr inte heller jättelätt att hitta till "KungTullepriser".