Hjälp mig välja! (transport)

Lottch

Trådstartare
Har ett grovt halvblod som fullständigt hatar att åka transport och har tittat på Fautras och BOJ-släp, men jag kan inte bestämma mig. Jag och hästen ska upp till Åre i vinter så det är viktigt att släpet klarar av de kalla förhållanden som finns däruppe.

BOJ - Har jag bara hört positiva grejer om.

Fautras - Har jag också bara hört positiva grejer om. Stort plus för att det är steppin, men det kan man tydligen välja till till BOJ-släpet. :crazy:

Hjälp mig! Vad skulle ni ha valt? Det här är den första transport jag köper så jag har absolut ingen aning om vad jag ska se efter ordentligt heller. :crazy:

Väldigt tacksam för svar! :bow:

Sv: Hjälp mig välja! (transport)

Jag skulle välja Boj,av den enkla naledningen,mer släp för samma pengar..

Om jag inte minns fel,så ligger Boj-släpet med div. extra tillbehör i samma prisklass som Fautras gör med inga tillbehör.Nu är det iof ett år sen ungefär vi var ute mer och kollade på släpen..
Vi kollade på Boj boggie 216,ingen sadelkammare,men med stoppning på sidoväggar,dörrar bak + extra belysning inne,sommar och vinterdäck.
För samma pengar kunde vi skaffa oss en 1½ hästars Fautras.
Tycker iof. att all låsmekanik på Fautras släpet är lite pillrigt + att mattan är inte så lätt att göra rent om man bara vill sopa ur,måste nästintill alltid spolas ur ifall hästen trampat ner skiten och/eller kissat,kör rätt mkt med en 1½ hästars

det går väl att få fautras (eller är det standard :confused: ) baklänges /framlänges på den för 2 hästar?

Jag var och provkörde fautras 4-hästars släp hos de som säljer dem.. Den låg i alla fall Jätte bra på vägen.

Jag vet dock inte vilket som är bäst. men jag skulle nog välja fautras(vi köpte inte det där 4-hästars kan ju tilläggas, men av andra orsaker :smirk: )

Jag köpte mig ett Boj bravo 216 i maj och jag är supernöjd! Den går jätte lätt och fint efter vår "lilla" bil. I den kör jag mitt halvblod på 175cm. Visst hade jag gärna valt en med sadelkammare, som ger större utrymme vid huvudet, men tyvärr måste man ju tänka lite på b-körkortet och vilken bil man har...

Om du skaffar kombilem, som Boj erbjuder, kan du ju dessutom välja den form av lastning som hästen föredrar: vanlig lastning med ramp eller step up-varianten!

Annars skickar du upp Furre med hästbuss ;) det brukar de flesta hästar trivas bättre med att åka :)

Men jag måste kunna köra till och från träning och sånt :( Skulle helst slippa! :p

Okey! :) Fråga bara, jag har en volvo cross country V70. Tror du man kan ha ett boj bravo s-släp med sadelkammare med den? :crazy:

följdfrågan är: menar du att du ska köra på B-kort? Iså fall är nog svaret NEJ! ( tror jag med största sannolikhet) de är säkert för tungt. Så fort bilarna blir 4 hjulsdrivna verkar det som om bilarna blir så mycket tyngre direkt.

Men man kan ju hoppas! :)

Mm! :) Ska försöka ta BE körkort nu direkt efteråt, men får se om jag hinner det innan. Men kan man inte väga in släpet efter bilen också? Eller är det bara jag som går omkring och hoppas på att det ska gå? :angel:

Hej!
Jag har precis köpt ett Fautras-släp. Jag ville ha step-up och valde bort Boj på grund av metallvinklarna som sticker rätt ut när du väljer att använda rampen som dörrar. Det kändes som om det fanns risk för att hästen kunde skrapa upp benen där om de inte kom exakt "rätt" vid lastning/urlastning. I övrigt tycker jag att Boj är bra transporter, hög kvalitet och snygga. Skulle jag ha valt en "ramp-transport" är det inte otroligt att det skulle blivit ett Boj.

Lycka till i transportletandet!

Mvh San

yuna skrev:
Mm! :) Ska försöka ta BE körkort nu direkt efteråt, men får se om jag hinner det innan. Men kan man inte väga in släpet efter bilen också? Eller är det bara jag som går omkring och hoppas på att det ska gå? :angel:

Jo, visst kan man väga in släpet efter bilen, men väger man ner transporten minskar ju även lastvikten... Det är ju bra om man i alla fall få lasta så många kg som hästen väger ;)

Aha! Det ska jag komma ihåg att titta efter när jag åker och kollar. Vilken modell på Fautras släpet köpte du? :)

Jag köpte en Provan 1, med fronturlastning m ramp på en sida och möjlighet till urlastning fram med dörr på den andra sidan.

Mvh San

CC är nog för tung för släpet, men för att svara på ett annat inlägg så har jag en subaru outback (4WD) som går utmärkt att dra på b kort med...

Du har inte alls tänkt på Ume???? bästa släpet enl mig.....och tester också.iofs har dom ingen step up om det är det du är ute efter....

Liknande trådar

P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 690
Senast: piggis_83
·
Utrustning Så småningom här efter semestern kommer det antagligen inköpas en hästtransport:banana: (första) MEN jag vet inte riktigt vad det är...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: Oxxx
·
Utrustning Har länge funderat på att köpa mig en hästtransport. Det har ju blivit rätt många turer fram och tillbaka till veterinären det sista och...
2
Svar
38
· Visningar
3 335
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 292
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka