Hej!
I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit familjens/exets hund, det här blir MIN första egna hund!
Jag har tänkt och tänkt. Jag vill ha en hund som jag kan ha med mig överallt, och som gärna får vara pigg på att testa att tävla och prova olika grenar (agility, nosework, freestyle?) och gilla att vara i skogen oavsett väder. Har inga SM ambitioner men skulle ändå vara roligt att kunna komma en bit i någon gren... Lynnet och hälsan superviktig såklart, trygg och vänlig hund önskas, gärna kelig.
Topplista:
- Isländsk fårhund
-Finsk lapphund
-Silken windsprite
-Welsh springer spaniel
Strukna alternativ efter research:
- Australian shepherd/MAS (Känner mig tveksam till att jag kommer jobba så mycket med hunden att den blir nöjd. Samt avskräckt av alla skräckhistorier om hur svårt det är att hitta en bra MAS eller aussie. Dock egentligen min drömhund... Hade öppnat dörren för att kunna jobba ännu mer med hunden, kanske bli patrullhund eller liknande? Satsa lite mer på hundsport? Kanske kan bli hund nr 2 en vacker dag.)
- Sheltie (30 cm känns lite litet, och den drunknar liksom i sin egen päls...? Annars egentligen väldigt intressant ras)
- Golden (Tung! och stor)
- Corgi cardigan (Jag önskar mig ben på hunden, annars så fina...)
Önskar hjälp att utvärdera min topplista med hjälp av er erfarenhet!
Vilka tror ni är bäst utifrån:
- Allround aktiv/sportig? Lättränad?
- Fällning - behändig, fälla mer i tussar än all over the place?
- Möjlighet att träna till att gå lös, ej sticka iväg?
- Pålitligt, tryggt lynne?
- Skällighet, gärna lätt att träna till att inte skälla inomhus
Eller andra perspektiv ni tycker är viktiga!
Nyfiken på era tankar!
I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit familjens/exets hund, det här blir MIN första egna hund!
Jag har tänkt och tänkt. Jag vill ha en hund som jag kan ha med mig överallt, och som gärna får vara pigg på att testa att tävla och prova olika grenar (agility, nosework, freestyle?) och gilla att vara i skogen oavsett väder. Har inga SM ambitioner men skulle ändå vara roligt att kunna komma en bit i någon gren... Lynnet och hälsan superviktig såklart, trygg och vänlig hund önskas, gärna kelig.
Topplista:
- Isländsk fårhund
-Finsk lapphund
-Silken windsprite
-Welsh springer spaniel
Strukna alternativ efter research:
- Australian shepherd/MAS (Känner mig tveksam till att jag kommer jobba så mycket med hunden att den blir nöjd. Samt avskräckt av alla skräckhistorier om hur svårt det är att hitta en bra MAS eller aussie. Dock egentligen min drömhund... Hade öppnat dörren för att kunna jobba ännu mer med hunden, kanske bli patrullhund eller liknande? Satsa lite mer på hundsport? Kanske kan bli hund nr 2 en vacker dag.)
- Sheltie (30 cm känns lite litet, och den drunknar liksom i sin egen päls...? Annars egentligen väldigt intressant ras)
- Golden (Tung! och stor)
- Corgi cardigan (Jag önskar mig ben på hunden, annars så fina...)
Önskar hjälp att utvärdera min topplista med hjälp av er erfarenhet!
Vilka tror ni är bäst utifrån:
- Allround aktiv/sportig? Lättränad?
- Fällning - behändig, fälla mer i tussar än all over the place?
- Möjlighet att träna till att gå lös, ej sticka iväg?
- Pålitligt, tryggt lynne?
- Skällighet, gärna lätt att träna till att inte skälla inomhus
Eller andra perspektiv ni tycker är viktiga!
Nyfiken på era tankar!