Hjälp mig tyda detta!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Ska ev. premiera min shetlandshingst i Vetlanda den 24/3-04 & har varit inne på Spaf's hemsida & försökt tyda vad det kommer kosta mig..blir dock inte mycket klokare :crazy:...någon som kan hjälpa mig :confused:

Här är Spaf´s hemsida & gå sen in under propositioner & sen in på länken längs ner.

Tack på förhand :bow:

Hej, jag har varit inne på din hemsida o tittat, och vad jag förstår skall du visa en svenskfödd, icke tidigare godkänd hingst, som är född 2000, alltså 4 år i vår? Som jag förstår är han inte heller tidigare visad på avelsvärdering?
Isåfall skall du betala anmälningsavgift till föruttagning, 500:- nu, innan den 10 januari, och skulle han gå vidare till den centrala avelsvärderingen (som sker på samma plats, samma dag) betalar du ytterligare 350:- på plats.

Hlsn Helena

Är det föruttagningen du ska på den 24/3 så är det 500 kr och skulle han då gå vidare så får du betala 350 kr till. :smirk: Annars om det är direkt till den Centrala premieringen så är det 850 kr.
Jasså det är dags att visa den lille då.. Själv ska jag inte visa förrän till hösten om jag ska visa mina 2 åringar annars väntar jag till nästa år.

LYcka till :banana:

Jag är inte helt 100% säker på att jag premierar honom nu i april...har ju chansen i Värnamo sen i sept. också :)

Han är ju finast på höstkanten,men enligt vad jag har hört så är "konkuransen" större då...så vi får se!!

Vad det är för konkurens spelar ingen roll. Dom kan godkänna hur många eller få hingstar dom vill. Alltså alla kan gå igenom eller inga alls...

Jag vet inte hur jag ska göra med min... Är det samma i Värnamo som nu i vår? Alltså allt på en dag?

Yes, det är både föruttagning & final samma dag i höst också.

Det var Torsten Jepsson som sagt till min pålles uppfödare att tänka på att hästarna som går på hösten oftast är finare..å jag uppfattade det som "konkuransmässigt" finare.
Men jag är helt grön vad det gäller sånt...så jag får lita på dom som kan.

Det lutar nog mot Värnamo för min del...då får han ändå typ ½år till att mogna + att jag har mer tid att bygga upp honom under vår/sommar...det är ju inte det lättaste nu när snön & halkan snart kommer.

Kan ju vara så att Torsten menade att hästarna blir finare på hösten efter betet. För när vi fick våran hingst godkänd så var det ju samma tid som det blir nu och hade jag fått välja så hade jag ju hellre visat han på hösten när de är som finast. Men det är ju faktiskt så att alla 2 åringar inte är färdiga utan bör kanske väntas med att visas som 3 åringar man ser ju faktiskt en hel del såna exemplar när man är i väg och kollar. Jag väntar hellre 1 år längre med mina än att jag visar de för tidigt. Sen håller jag med Hanna att är det en bra hingst så går den igenom vilken tid den än visas. :rofl:

Såvida man inte vill använda hingsten under sommarens betäckningsperiod, då väljer man våren annars så får man ju vänta till året därpå med betäckningarna.

Jag har inte bråttom :D

Tack så SUPER mycket för all hjälp, nu får jag bara hålla tummarna att han räcker hela vägen....och lycka till ni som också ska iväg under året med era hingstar

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 396
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 207
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2